Provincie Noord-Brabant


Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176



|Datum         |
|21 september  |
|2006          |
|Nummer        |
|214           |

Prinsjesdagontbijt met Brabantse kamerleden

Durf te investeren in de kracht van Brabant en Nederland

Het is goed wonen en werken in Brabant, waar stedelijk en landelijk gebied op een evenwichtige manier zijn ontwikkeld.
Gemeenten, bedrijfsleven en provincie krijgen in
onderlinge samenwerking veel van de grond, maar vragen
tegelijk meer betrokkenheid van het rijk. Dat geldt in het bijzonder voor de bereikbaarheid van de provincie, de vernieuwing van het landelijke gebied en de culturele ambities. Dat is de boodschap van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant tijdens een ontmoeting met kamerleden vandaag, naar aanleiding van Prinsjesdag.

De bijzondere bijdrage van Noord-Brabant aan de Nederlandse economie blijkt onder meer uit het feit dat in het afgelopen kwartaal het aantal vacatures in de provincie 40% boven het landelijke gemiddelde steeg. Tachtig procent van de goederen van en naar de Randstad worden over Brabants grondgebied vervoerd. De Brabantse werkgelegenheid steunt belangrijk op het internationale bedrijfsleven. Ruim 1000 buitenlandse ondernemingen nemen150.000 van de ruim 1 miljoen banen voor hun rekening. Het buitenland investeerde het afgelopen jaar ruim E91 miljoen in Brabant. Zeker Zuidoost-Brabant scoort als de nationale kennisregio, de Brainport van Nederland. Brabant heeft een uitstekend vestigingsklimaat door de kwaliteit van stad en land, natuur en cultuur.
De combinatie van de bundeling van defensieactiviteiten, regionale samenwerking in het onderwijs (VMBO/ROC's) en een verschuiving van maak- naar onderhoudsindustrie, biedt kansen voor het realiseren van een Maintenance Valley, geconcentreerd in West/Midden-Brabant.

Mobiliteit
Op het punt van de bereikbaarheid van Brabant is in de afgelopen jaren veel bereikt. Er zijn ondermeer overeenkomsten met het rijk gesloten over de omleiding van de Zuid-Willemsvaart bij 's-Hertogenbosch en de aanleg van de A4-Zuid bij Dinteloord, de ontbrekende schakel in de wegverbinding tussen Rotterdam en Antwerpen. De gemeenten in de regio en de provincie betalen daar fors aan mee.
Het kabinet wil investeren in dynamisch verkeersmanagement om een soepele doorstroming op knelpunten te bevorderen. Brabant loopt op dat punt voorop.
Toch blijkt uit de netwerkanalyse BrabantStad dat het verkeer in Brabant in de komende jaren vast komt te staan. Naast de problemen op de A27 (Utrecht-Breda), is vooral de bereikbaarheid van de Brainport Zuidoost-Brabant en de Greenport Venlo in het geding. Dat doet afbreuk aan de verheugende bereidheid van het rijk om zelf fors te investeren in de kansen van Brainport en initiatieven op het terrein van Research & Development. Het oplossen van alle mobiliteitsvraagstukken in Brabant kost E4,5 miljard, waarvan 1 miljard nodig is om de infrastructuur van Eindhoven en omstreken op orde te brengen.
Gemeenten, rijk en provincie moeten daarom nauw samenwerken bij het maken van keuzes en het oplossen van deze problematiek.

Culturele hoofdstad
Brabant heeft een rijke cultuur, zoals onder meer blijkt uit een rijke collectie musea. Een rijksgesubsidieerd museum in Zuid-Nederland ontbreekt echter. De grote gemeenten in Brabant en de provincie werken samen in BrabantStad, het tweede stedelijke netwerk van Nederland. BrabantStad heeft de ambitie om in 2018 de culturele hoofdstad van Europa te worden.
Er moet geïnvesteerd worden in de culturele kracht en identiteit van Brabant. In dit verband wijzen Gedeputeerde Staten op de aanmerkelijke investeringen in de restauratie van rijksmonumenten. De provincie heeft daarin de laatste jaren uit eigen middelen E10 miljoen geïnvesteerd en ze heeft zorggedragen voor de voorfinanciering van de restauratie van drie kanjermonumenten, zoals de St. Jan in Den Bosch.
Om de achterstand in restauraties weg te werken heeft de Tweede Kamer bij motie eerder om E100 miljoen gevraagd, maar alleen al in Brabant is E50 miljoen nodig. Daar komt nog bij dat het rijk voortaan géén subsidie meer ter beschikking stelt wanneer anderen een restauratie naar voren halen door een voorschot te geven.

Landelijk gebied
Brabant is een groene provincie met een levendig platteland. Dat moet zo blijven. De revitalisering van het landelijke gebied is dan ook van vitaal belang. In de periode 2007-2013 is in het kader van het landelijke investeringsbudget E 354 miljoen beschikbaar voor Brabant. De optelsom van rijkssubsidies en provinciale middelen is niet voldoende. Vooral het gegeven dat de honorering voor claims voor de verbetering van de waterkwaliteit en waterberging naar de toekomst is geschoven belemmert een integrale aanpak in de uitvoering. Een gemiste kans.
Bij de aankoop en inrichting van gronden voor de Ecologische Hoofdstructuur uit de nota Ruimte heeft de provincie Noord-Brabant het voortouw genomen. De rijksambities blijven daar nu door een gebrek aan middelen ver bij achter. Ook dat baart zorgen. Graag wil Brabant deze taak in samenwerking met het rijk afmaken.


De rol van het middenbestuur
De provincie bundelt regionale krachten en levert meerwaarde. Ook in sociaal en cultureel opzicht, zoals bij de aansturing van de jeugdzorg.
In Brabant ervaren de gemeenten de provincie niet als hindermacht, maar als leverancier van extra bestuurskracht. Dat geldt voor het landelijke gebied, maar bijvoorbeeld ook voor BrabantStad, dat volgens Gedeputeerde Staten als volwaardige partner bij het overleg tussen de vier grote Nederlandse steden moet aansluiten.
Gedeputeerde Staten van Brabant vinden dat bij de discussie over het
middenbestuur en de rol van deze bestuurslaag meer moet worden gekeken naar de goede voorbeelden. Naar Brabant dus.