SP Tilburg


Historie vier jaar SP strijd voor een autovrije Heuvel

In februari 2002 diende de SP fractie een initiatiefvoorstel in voor een groen, leefbaar, veilig en dus autovrije Heuvel (zie voorstel). Mede hierdoor werd de toekomst van de Heuvel een hot-item in de gemeenteraadsverkiezingen van die maand. Een meerderheid van de partijen koos toen voor een autovrije Heuvel.

In april 2002 nam het nieuwe college van B&W de eisen uit het voorstel over in hun regeerakkoord. Daarin staat onder andere letterlijk: "Bovengronds verkeer over de Heuvel is uitgesloten". Dat was een overwinning, dus kon het initiatiefvoorstel worden teruggetrokken.

Op 16 juni 2003 maakte het gemeentebestuur echter geheel andere plannen met de binnenstad bekend: wél auto's over de Heuvel, en het afschaffen van de doorlopende fietsroute in het centrum van de stad. CDA, AB, PvdA en GroenLinks waren hiervan al een half jaar eerder op de hoogte gebracht, én daarmee akkoord gegaan.

Diezelfde maand diende de SP opnieuw het initiatiefvoorstel in voor een leefbaar centrum, en vroeg hierover een referendum aan.

Op 14 juli 2003 werd die aanvraag door de raad echter afgekeurd, met alle stemmen tegen behalve die van de SP.

Vanaf augustus werd dan ook hard gewerkt aan het organiseren van een referendum over de Heuvel vanuit de bevolking zélf: met zo'n 8.000 handtekening en het doorlopen van een aantal procedures kan alsnog een referendum worden gehouden.

Op 13 oktober 2003 vergaderde de gemeenteraad over het inleidende referendumverzoek dat door 1311 burgers was ingediend. CDA, VVD en TOP stemden echter tegen goedkeuring daarvan, hoewel het verzoek aan alle vereisten voldeed. Andere partijen, ambtenaren en zelfs het college waren er van overtuigd dat het verzoek geldig was. Het Brabants Dagblad sprak van 'een beschamende vertoning'. Het Comité roept iedereen die het verzoek mee heeft ondertekend bij de gemeente bezwaar te maken tegen afwijzing.

Op 8 december 2003 ging de commissie Fysiek de meerderheid akkoord met het Masterplan Binnenstad, het Tilburgs Verkeer- en Vervoersplan én het Regiedocument Piushaven. Op maandag 15 december 2003 ging ook de meerderheid van de raad hiermee akkoord.

De bezwaarschriften die door burgers zijn ingediend tegen het besluit om het referendumverzoek af te keuren zijn in januari en februari 2004 behandeld door de raadscommissie Beroep & Bezwaar. Deze commissie stelde uiteindelijk de burgers in het gelijk. Op maandag 29 maart 2004 beslist de gemeenteraad over het voorstel van deze commissie om de bezwaren gegrond te verklaren en het referendum alsnog toe te staan.

De SP dient op 26 maart 2004 een initiatiefvoorstel in waarin zij de gemeenteraad vraagt het organiseren van het referendum over te nemen, zodat dat op 10 juni 2004 gelijktijdig met de Europese verkiezingen zou kunnen plaatsvinden.

Op 29 maart 2004 stemde een nipte meerderheid van de raad tégen het advies van de Bezwaarcommissie om de bezwaren tegen afwijzing van het referendum gegrond te verklaren. CDA, VVD en TOP hielden vol dat het referendumverzoek ongeldig zou zijn. Het voorstel aan de raad om zelf het referendum op 10 juni 2004 te organiseren kreeg evenmin steun.

Op 3 juni 2004 liet de gemeente officieel weten dat het referendumverzoek opnieuw was afgewezen. Op 13 juli 2004 tekende Heuvel Autovrij daartegen beroep aan bij de rechtbank in Breda. Deze zal het beroep behandelen op dinsdag 14 december 2004.

Op 3 november 2004 berichtte het Brabants Dagblad dat het college concrete besluiten had genomen over de uitvoering van werkzaamheden aan de nieuwe Cityring. Een dag later reageert Heuvel Autovrij met een brief aan het college en vraagt om uitstel van alle onomkeerbare maatregelen en kondigt aan desnoods een kort geding aan te spannen tegen de gemeente om te wachten tot een definitief uitsluitsel over het referendumverzoek. De gemeente gaf daarop te kennen dat haar besluit geen onomkeerbare invloed had op de aanleg van de Cityring.

Op 14 december 2004 behandelde de rechtbank de zaak die burgers hadden aangespannen tegen de gemeenteraad.

Op 11 maart 2005 stelde de rechtbank de burgers in het gelijk en oordeelde dat de gemeenteraad een nieuw besluit moest nemen over het referendumverzoek. De SP vroeg om zo snel mogelijk dat besluit te agenderen voor de raadsvergadering.

Op 17 maart 2005 dient de SP opnieuw een initiatiefvoorstel in om het mogelijk te maken het referendum op 1 juni 2005 te houden, tegelijkertijd met het nationale referendum over de Europese Grondwet.

Op 21 maart 2005 stemt de gemeenteraad opnieuw tegen het organiseren van het referendum. Pas volgende vergadering (25 april) stemt de raad opnieuw over het besluit dat onlangs door de rechter werd vernietigd.

Het is maart 2005: drie jaar na het eerste voorstel voor een Heuvelreferendum...

Op 12 april brengt de Commissie voor de Bezwaarschriften een advies uit aan de gemeenteraad om in te stemmen met een referendum over het raadsbesluit om het SP initiatiefvoorstel over de Heuvel af te wijzen.

Op 25 april 2005 stemt de gemeenteraad, inmiddels ver na middernacht, tégen het advies van de Commissie voor de Bezwaarschriften. Daarmee werd het referendumverzoek opnieuw verworpen, voor de vijfde keer inmiddels...

Op 9 juni 2005 besluit de SP fractie in de gemeenteraad niet meer aan te dringen op een referendum. Alle juridische en politieke middelen daarvoor zijn uitgeput, tijd om terug te keren naar de ínhoud.

Op 20 juni 2005 besluit de gemeente om de termijn waarop bezwaren tegen de Cityring kunnen worden ingediend wordt verlengd tot 1 september 2005.

Eind augustus 2005 zijn inmiddels meer dan vijftig bezwaren tegen de Cityring ingediend. Op deze site kon een voorbeeld-bezwaarschrift worden gedownload.

Op 26 januari 2006 organiseert de SP een symposium over de Heuvel en de Citying.

Op 11 februari 2006 organiseert de SP een claxonconcert op de Heuvel in het kader van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart 2006, waarin de Heuvel weer een centraal thema is.

Na de verkiezingen vinden de oppositiepartijen SP, LST en VVD elkaar in een alternatief Cityringplan en dienen dat op 15 mei 2006 in als initiatiefvoorstel.

Het plan van de oppositie wordt doorgerekend op vekeersgevolgen en blijkt beter uit te pakken dan het Cityringplan van het college.

Op 26 juni 2006 verwerpt de gemeenteraad dit initiatiefvoorstel, waarna de drie indieners een campagne starten om hierover een referendum te organiseren. Binnen twee weken halen zij ruim 1600 handtekeningen op, drie keer zoveel als noodzakelijk.

Het referendumverzoek wordt op 19 september 2006 door de gemeenteraad behandelt en verworpen.

Op donderdagavond 21 september 2006 draagt de SP de strijd om een autovrije Heuvel symbolisch ten grave, na ruim vier jaar strijd voor een leefbaar centrum.




---- --