Nieuwe aanwinst van Schwitters voor Kröller-Müller Museum
Krollermullermuseum
Persbericht
Nieuwe aanwinst van Schwitters voor Kröller-Müller Museum
Otterlo, 21 september 2006
Het Kröller-Müller Museum heeft een belangrijk werk van Kurt Schwitters voor
zijn verzameling verworven. Het gaat om de collage Ohne Titel (ereid) uit 1929. Het werk
meet 27,8 x 21,5 cm en werd in juni 2006 op een veiling in Londen verworven voor UK pound
220.000,-. De aankoop is geheel bekostigd met gelden van de BankGiro Loterij. Ohne Titel
(ereid) is vanaf vandaag in het museum te bezichtigen.
Kurt Schwitters (Hannover 1887-Kendal-Ambleside 1948) was een van de spraakmakende
kunstenaars uit de periode van het 20ste eeuwse interbellum. Hij was een veelzijdig
kunstenaar, die bekend werd als dadaïst, schilder, denker, dichter, typograaf en
performer. Zijn handelsmerk waren de Merz collages waarin gebruikt materiaal tot
beeldende kunst werd verwerkt. Zijn instelling was gericht op het losmaken van creatieve
energie en het opbouwen van een nieuwe beeldtaal. Uitgangspunten daarbij waren dat niets
verloren mocht gaan, dat niets overtollig is en dat niets minderwaardig is.
Deze collage uit 1929 is een prachtig voorbeeld, waarin tramkaartjes, fotografisch
materiaal en stukjes gekleurd papier en drukwerk tot een constructivistisch geheel zijn
samengevoegd en waarin zijn affiniteit met kunstenaars als Theo van Doesburg en Russische
kunstenaars voelbaar is. Het werk is het tweede werk van deze kunstenaar in de verzameling
van het museum. In 2004 werd Relief mit gelbem Viereck 2 uit 1928 aangekocht. Dit werk
functioneert inmiddels als een sleutelstuk in de vaste opstelling van de verzameling.
Met de nieuwe aanwinst zijn nu twee karakteristieke werken van deze kunstenaar in de
verzameling vertegenwoordigd. Omdat in Nederlandse musea slechts enkele kleine collages
van Schwitters aanwezig zijn, is de aanwinst tevens een verrijking van het openbaar
kunstbezit.
21)