Nieuwe aanwinst van Schwitters voor Kröller-Müller Museum

Krollermullermuseum

Persbericht

Nieuwe aanwinst van Schwitters voor Kröller-Müller Museum

Otterlo, 21 september 2006

Het Kröller-Müller Museum heeft een belangrijk werk van Kurt Schwitters voor zijn verzameling verworven. Het gaat om de collage Ohne Titel (ereid) uit 1929. Het werk meet 27,8 x 21,5 cm en werd in juni 2006 op een veiling in Londen verworven voor UK pound 220.000,-. De aankoop is geheel bekostigd met gelden van de BankGiro Loterij. Ohne Titel (ereid) is vanaf vandaag in het museum te bezichtigen.

Kurt Schwitters (Hannover 1887-Kendal-Ambleside 1948) was een van de spraakmakende kunstenaars uit de periode van het 20ste eeuwse interbellum. Hij was een veelzijdig kunstenaar, die bekend werd als dadaïst, schilder, denker, dichter, typograaf en performer. Zijn handelsmerk waren de Merz collages waarin gebruikt materiaal tot beeldende kunst werd verwerkt. Zijn instelling was gericht op het losmaken van creatieve energie en het opbouwen van een nieuwe beeldtaal. Uitgangspunten daarbij waren dat niets verloren mocht gaan, dat niets overtollig is en dat niets minderwaardig is.

Deze collage uit 1929 is een prachtig voorbeeld, waarin tramkaartjes, fotografisch materiaal en stukjes gekleurd papier en drukwerk tot een constructivistisch geheel zijn samengevoegd en waarin zijn affiniteit met kunstenaars als Theo van Doesburg en Russische kunstenaars voelbaar is. Het werk is het tweede werk van deze kunstenaar in de verzameling van het museum. In 2004 werd Relief mit gelbem Viereck 2 uit 1928 aangekocht. Dit werk functioneert inmiddels als een sleutelstuk in de vaste opstelling van de verzameling.

Met de nieuwe aanwinst zijn nu twee karakteristieke werken van deze kunstenaar in de verzameling vertegenwoordigd. Omdat in Nederlandse musea slechts enkele kleine collages van Schwitters aanwezig zijn, is de aanwinst tevens een verrijking van het openbaar kunstbezit.

21)