Ingezonden persbericht
CBL: Gezonde producten niet te missen op de winkelvloer
Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de koepelorganisatie van supermarkten in Nederland, haken supermarkten volop in op de brede discussie over overgewicht. "Als we kijken naar de 50 grootste introducties in supermarkten in 2005, dan constateren we dat het gezondheidsaspect het afgelopen jaar veel belangrijker is dan de jaren hiervoor", aldus Sija de Jong van het CBL. Bijna 37% van de omzet van deze topintroducties wordt verklaard door producten die primair inspelen op de consumentenbehoeften. Het gemiddelde van de jaren 2001 - 2005 ligt op 27%*. In andere landen, met name de VS is deze tendens veel nadrukkelijker aanwezig, daar is de strijd tegen overgewicht al wat langer aan de gang.
Volgens IRI Nederland groeit gezondheidszuivel jaarlijks met 30%. Die groei komt vooral uit functionele zuivel. Gezondheidszuivel (Danone Actimel en Activia, Vifit, Becel Pro-Activ etc.) is op jaarbasis goed voor 193 miljoen euro. Een andere productgroep die inhaakt op gezondheid zijn de koelverse vruchtensappen. Het assortiment dat nadrukkelijk inspeelt op 2 ons groenten en 2 stuks fruit, de zogenaamde fruitshots (Hero Fruit2Day, Knorr Vie etc.), hebben in de Nederlandse supermarkten een omzet van 29 miljoen euro (meer dan het dubbele van het jaar ervoor).
Supermarkten haken massaal in op de "lekker en gezond"-trend. Zoals zij in het CBL-plan "Stimulans naar Balans" gezamenlijk hebben afgesproken ontwikkelen supermarkten tal van initiatieven om de consument te helpen bij het maken van een gezonde keuze. Zo geven de supermarkten informatie en recepten in hun magazines, folders en op de websites. Daarnaast zijn er leuke voorbeelden te noemen van supermarkten die stappentellers beschikbaar stellen, gezonde lunches organiseren op scholen en lokale sportactiviteiten steunen, straatvoetbaltoernooien organiseren en suggesties geven voor kindertraktaties. Ook worden er bijvoorbeeld in samenwerking met de Hartstichting cholesterolmetingen in de supermarkt verricht.
Wij zouden graag nog meer willen doen maar wij zijn ook afhankelijk van de producten waarmee fabrikanten mee komen. Het CBL roept de fabrikanten dan ook op om met meer innovaties te komen. In de ogen van de supermarkten zouden fabrikanten grotere stappen moeten zetten als het gaat om innovatie van gezonde producten. Supermarkten zijn er klaar voor.
* cijfers van IRI Nederland
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sija de Jong 070-3376200 of 06-51523307.
Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL
070-3376200
06-51502772
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.