Ingezonden persbericht


Persbericht

International Diabetes Federation en Novo Nordisk bundelen krachten voor diabetes en lanceren een mondiaal offensief om diabetes te veranderen

Onmiddellijke wereldwijde beleidsactie moet ondernomen worden - een VN-resolutie over diabetes is noodzakelijk

Alphen aan den Rijn, 21 september 2006 - Momenteel hebben wereldwijd al meer dan 230 miljoen mensen diabetes. Dit aantal neemt jaarlijks toe met zeven miljoen mensen, waaronder veel jongeren in de bloei van hun leven. Met het huidige tempo kan het aantal binnen 20 jaar uitgroeien tot 350 miljoen mensen. De statistieken kunnen niet langer genegeerd worden en dringende actie is noodzakelijk om oplossingen te vinden om te komen tot wezenlijke en noodzakelijke verandering.

Alleen door krachten te bundelen kunnen we de huidige trends omkeren. Alleen door samen te werken, kan deze mondiale epidemie onder de aandacht gebracht worden, de zorg verbeterd worden en de juiste actie genomen worden ter voorkoming van een wereldwijde diabetescatastrofe.

Novo Nordisk speelt daarom graag een actieve rol in de door de International Diabetes Federation (IDF) gestarte campagne 'UNite for Diabetes' om op te roepen tot wereldwijde verandering. Het doel van de campagne is er bij de Verenigde Naties (VN) op aan te dringen een resolutie over diabetes aan te nemen voor Wereld Diabetes Dag 2007 (14 november) en te bewerkstelligen dat Wereld Diabetes Dag officieel erkend wordt door de VN. Middels deze campagne hopen we de ziekte en de gevolgen ervan onder de aandacht te brengen en door publiciteit een miljard mensen te bereiken.

Martin Silink, MD, de nieuwgekozen president van IDF, merkt op: "De kracht van een VN-resolutie zal duidelijk maken dat er een niet-erkende dringende noodzaak bestaat de ziekte aan te pakken, niet alleen in landen waar diagnose en behandeling doorgaans voorhanden zijn, maar, nog belangrijker, in minder ontwikkelde landen."

Hoewel Novo Nordisk er altijd naar streeft de beste medicijnen, behandelingen en zorg, onderzoeks- en opleidingsprogramma's te bieden, blijkt dit alleen niet voldoende te zijn. In dit opzicht bevestigt Lise Kingo, executive vice president van Novo Nordisk: "We moeten een breed publiek proberen te bereiken en hun de feiten leren; met name dat iedereen op elk moment getroffen kan worden door diabetes. We weten dat een gezonde levensstijl een enorme rol speelt bij het voorkomen van de ziekte en het is ons doel zo veel mogelijk mensen te leren voor hun eigen bestwil actie te ondernemen."

Daarom lanceert Novo Nordisk een mondiaal veranderingsoffensief: een wereldreis van de Changing Diabetes truck om het bewustzijn en de kennis van mensen te vergroten ten aanzien van problemen die de maatschappij ondervindt van de diabetesepidemie vandaag de dag. Novo Nordisk is er stellig van overtuigd dat het publiek, zich meer bewust moet zijn van wat er gedaan kan worden om de ziekte te voorkomen.

Met steun van lokale, nationale en internationale media kunnen de problemen aan de orde gesteld worden. Daarnaast moet ervoor gezorgd worden dat behandelaren, zorgverzekeraars, politici en overheden diabetes bovenaan de mondiale zorgagenda zetten.

De Changing Diabetes truck rijdt door landen in Europa, Azië en Noord-Amerika gedurende een periode van anderhalf jaar. De truck stopt bij parlementen, scholen, ziekenhuizen, apothekers, conventiecentra en stadspleinen en is voor iedereen toegankelijk. De truck is van 4 t/m 15 oktober in Nederland. Meer informatie, waaronder de agenda, is te vinden op www.changingdiabetes.nl/worldtour.

Als centraal onderdeel van de campagne richt Novo Nordisk zich speciaal op kinderen en jongeren, om een toekomst te promoten waarin 'empowerment', beheersing, onafhankelijkheid en optimisme de trefwoorden vormen ten aanzien van diabetes.

Handtekeningenactie
Onderdeel van de campagne 'UNite for Diabetes' is het verzamelen van handtekeningen om de VN-resolutie geaccepteerd te krijgen. Novo Nordisk zet zich actief in om deze handtekeningen te verzamelen zowel in en om de Changing Diabetes truck als online via www.changingdiabetes.nl/handtekeningen.

Over IDF
De International Diabetes Federation (IDF) is een overkoepelende organisatie van meer dan 190 aangesloten leden in meer dan 150 landen, die miljoenen mensen met diabetes, hun families en hun zorgverleners vertegenwoordigen. De missie van de IDF is diabeteszorg, preventie en het vinden van een remedie wereldwijd te bevorderen. Zij doet dit door training van mensen met diabetes en zorgverleners, bewustmakingscampagnes en de promotie van de vrije uitwisseling van diabeteskennis. IDF leidt de campagne 'UNite for Diabetes'. Voor informatie over de campagne kunt u terecht op www.unitefordiabetes.org.

Over Novo Nordisk
Novo Nordisk is een farmaceutisch bedrijf op het gebied van diabeteszorg. Het bedrijf heeft een groot aanbod van diabetesproducten, waaronder geavanceerde insulinetoedieningssystemen. Bovendien is Novo Nordisk toonaangevend op het gebied van stollingsstoornissen, groeihormoontherapie en hormonale substitutietherapie. Het hoofdkantoor is gevestigd in Denemarken; Novo Nordisk heeft meer dan 22.750 medewerkers in dienst in 79 landen, en brengt zijn producten op de markt in 179 landen. Novo Nordisks B-aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Kopenhagen en Londen. Novo Nordisks ADR's zijn genoteerd aan de New York Stock Exchange onder het symbool 'NVO'. Novo Nordisk Farma B.V. is gevestigd in Alphen aan den Rijn en heeft ongeveer 100 medewerkers. Meer informatie via www.novonordisk.nl.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met:
Yellow Communications, Karin van Geelen, telefoon 020 497 5615 of via e-mail karin@yellow-communications.com

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Karin van Geelen
Yellow Communications
Essenlaan 60
1161 EG Zwanenburg
T + 31 (0)20 497 56 15
M +31 (0)6 250 80 355
F +31 (0)20 497 29 39
E karin@yellow-communications.com W www.yellow-communications.com