Time : 17:08:18
Date : 20 September 2006
Sender Name: Delhaize Group

DELHAIZE VESTIGT ZICH IN KEULEN MET NIEUWE CITY DELHAIZE Beloftevolle toplocatie voor City-concept

Delhaize opent op donderdag 21 september haar derde winkel op Duits grondgebied. Na de opening van een Delhaize supermarkt en City Delhaize in Aken in 2003, opent nu een City Delhaize de deuren in Keulen. City Delhaize is een formule van stadswinkels die mikt op klanten die op zoek zijn naar kwaliteit, gebruiksgemak en snelheid. De nieuwe City Parkhaus in Keulen ligt op een toplocatie in het centrum van de stad en heeft een assortiment aangepast aan het Duitse publiek. De winkel heeft dan ook alle troeven in handen om een succes te worden.

De uitbreiding van het netwerk in Duitsland
Delhaize is sinds 2003 in de Duitse regio Nordrhein-Westfalen aanwezig met de supermarkt Kapuziner Karree en de City Pontdriesch in Aken. De supermarkt Kapuziner Karree behaalde in 2005 een omzetstijging van ongeveer 10% na een groei met ongeveer 20% in 2004. De City Pontdriesch realiseert al twee jaar op rij een omzetstijging van 15 à 20%. Vooral het ruim assortiment verse producten slaat aan bij het Duitse publiek.
Met de opening van een nieuwe City Parkhaus in Keulen breidt Delhaize verder uit in Duitsland. De uitbreiding van het winkelnetwerk is een belangrijke pijler in de strategie van Delhaize. Delhaize wil immers voor elke klant een Delhaize-winkel in de buurt.

Een toplocatie in de binnenstad van Keulen
Delhaize heeft ervoor gekozen om in Duitsland haar netwerk uit te breiden naar Keulen. Keulen ligt immers dichtbij de Belgische grens en biedt tegelijk de troeven van een grootstad. Keulen telt meer dan één miljoen inwoners en dus kan het City-concept er perfect tot zijn recht komen. De nieuwe City Parkhaus is gelegen op de hoek van de Hohe Strasse en de Pipin Strasse. Deze straat ligt vlakbij de Schildergasse, de belangrijkste winkelstraat van Keulen en een van de drukste autovrije winkelstraten van Duitsland. Bovendien bevindt de winkel zich aan de ingang van een grote overdekte parking. De ligging van de nieuwe City Parkhaus is dan ook bijzonder gunstig.

City Delhaize: een succesvol concept
City Delhaize is een concept van stadswinkels op drukbezochte plaatsen waar klanten snel en in een aangename omgeving hun boodschappen kunnen doen. Ze kunnen kiezen uit een assortiment gebruiksvriendelijke, verse en kwalitatieve producten. "Het City Delhaize-concept is een groot succes.", aldus Norbert De Pourcq, Senior Manager City Delhaize. "We merken duidelijk dat onze klanten kleinere stadswinkels op prijs stellen waar ze snel hun inkopen kunen doen. We zijn er dan ook van overtuigd dat er nog heel wat groeimogelijkheden zijn in het segment van de conveniencewinkels. We plannen dit jaar trouwens nog openingen van nieuwe City Delhaize's in Antwerpen en in Gent."
De City Delhaize-formule is een Europees concept dat ook in andere Europese landen waar Delhaize Groep aanwezig is, wordt uitgerold. Er zijn momenteel 39 City-winkels in 6 verschillende landen (België (17), Griekenland (9), Roemenië (1), Tsjechië (9), Groothertogdom Luxemburg (1) en Duitsland (2)).

Nadruk op versheid, gebruiksgemak en snelheid
Het ruim assortiment van City Delhaize bestaat hoofdzakelijk uit verse producten en uit producten van het Delhaize-huismerk en het merk 365. De producten van het Delhaize-huismerk hebben minstens een vergelijkbare kwaliteit als de nationale merken. Het merk 365 is het huismerk voor kwalitatieve basisproducten aan bodemprijzen. Verse producten zoals fruit, groenten, vis en vlees verkoopt Delhaize elke dag aan de beste marktprijzen. Een City Delhaize focust bovendien op gebruiksgemak voor de klant. Dit vertaalt zich in een ruim assortiment bereide gerechten en een grote keuze aan sandwiches, salades, pizza's, gekoelde dranken, voorgesneden en gewassen groenten, versgeperste fruitsappen,...
Een City Delhaize leent zich bovendien perfect tot snel winkelen: het aanbod is overzichtelijk en de doorgang aan de kassa's gebeurt snel. De winkel heeft ruime openingsuren: van maandag tot zaterdag van 7u00 tot 20u00.

Een assortiment op maat van de klant
De Keulense City Delhaize heeft een verkoopsoppervlakte van bijna 600 m² en biedt een ruim assortiment van 6.500 producten aan. Een deel van het assortiment is samengesteld uit typisch Duitse referenties, zoals Duitse bieren, broden en wijnen. Deze producten worden geleverd door het Duitse bedrijf Tegut uit Fulda, dat ook de Delhaize-winkels in Aken toelevert.
60% van het assortiment bestaat uit verse producten, die deels ter plaatse samengesteld worden in de afdeling self-traiteur. In de City Parkhaus is bovendien een visatelier aanwezig waar de vis ter plaatse wordt verpakt. Voor de klanten betekent dit een belangrijke meerwaarde, zowel op het vlak van versheid als op het vlak van de soorten vis die aangeboden worden.

Goed geschoolde medewerkers
De opening van de nieuwe City Parkhaus zorgt voor nieuwe werkgelegenheid. In de winkel gaan 16 medewerkers aan de slag, die allemaal een opleiding gevolgd hebben in de City Delhaize in Aken. Daarbij werd de nadruk gelegd op productkennis, kwaliteit, versheid en voedselveiligheid, dienstverlening voor de klant.

Feestelijke opening
De opening van de winkel gaat gepaard met lanceringsacties in het centrum van Keulen. Zo zullen steltenlopers in de winkelstraten van Keulen de nieuwe City Parkhaus aankondigen en zullen ook affiches het straatbeeld sieren. De buurtbewoners krijgen bovendien een kleine brochure met kortingsbonnen die geldig zijn in de nieuwe City Parkhaus. Tot slot worden ook de lokale kranten en magazines ingeschakeld voor de aankondiging van de opening.

Plannen voor tweede Delhaize-winkel in Keulen
Eind 2007 is de opening van een tweede winkel gepland in Keulen. De nieuwe Delhaize-winkel zal zich in de stadsrand bevinden en zal over zo'n 1500 m² verkoopsoppervlakte beschikken. Met deze twee winkels wil Delhaize zich stevig verankeren in Keulen.

Over Delhaize België
Eind juni 2006 bestond het netwerk van Delhaize België uit 822 winkels, waarvan 791 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind juni 2006 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.663 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk in 2005.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie
Norbert De Pourcq
Senior Manager City Delhaize
Tel. +32 (0)475/75 36 98
ndepourcq@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. +32 (0)2/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be