Speech bij de start van het groot onderhoud aan de Beatrixsluis in het
Lekkanaal
Toespraak | 21-09-2006 | Nieuwegein | Karla Peijs, minister van
Verkeer en Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Toen ik minister werd, heb ik gezegd: `houwen voor bouwen'; voorrang
voor onderhoud dus. En dat was nodig ook, want zowel op de weg en het
water als het spoor keken we tegen enorme onderhoudsachterstanden aan.
Op het spoor en de weg zijn we al een tijdje bezig om die in te lopen.
Dat kan u nauwelijks ontgaan zijn. Ik ben blij dat nu ook de
waterwegen aan de beurt zijn. Dat werd tijd. Wat zeg ik, hoog tijd!
Want als het beton van de sluizen naar beneden komt en gevaar op gaat
leveren voor schepen en schippers, is de maat vol. In een land waarin
zo'n veertig procent van het al het goederenvervoer over water gaat,
mag dat eigenlijk niet gebeuren. Veilig en vlot transport is een
vereiste. Daar komt nog bij dat de binnenvaartsector nog niet aan de
toppen van haar kunnen zit. In de Nota Mobiliteit is voor de
binnenvaart dan ook een belangrijke rol weggelegd om ervoor te zorgen
dat dit land niet dichtslibt. Dat kan, maar dan moeten de waterwegen
wel in goede staat zijn. Hiervoor krijgen de waterwegen tot eind 2007
een investeringsimpuls van 400 miljoen, waarvan maar liefst 300
miljoen naar beheer en onderhoud gaat.
En daarom staan de Prinses Beatrixsluizen in de steigers. Het
Lekkanaal is als verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam een cruciale
schakel in de Nederlandse binnenvaart. Kort maar krachtig: dat is dit
kanaal. Het is maar 3,5 kilometer lang, maar het verwerkt jaarlijks
wél 60.000 schepen en 32 miljoen ton goederen. Sinds een aantal jaar
brokkelde het beton van de torens af, met alle risico's van dien. Het
vangnet dat er is opgehangen, hielp wel. Maar dat is natuurlijk een
lapmiddel, en geen solide oplossing. Groot Onderhoud, een complete
renovatie van de torens is dat wel.
Deze sluis is niet de enige die we bij grondig aan gaan pakken, maar
het is wel de start van het Groot Onderhoud Nat. Veel van de andere
projecten starten ook in 2007. We gaan echt flink aan de slag.
Verschillende sluizen in het hele land krijgen hun lang verdiende
restauratie.
Helaas is hinder daarbij niet te vermijden. Zowel de beroepsvaart als
de recreatievaart gaan dat merken. De capaciteit van sluizen is
tijdelijk minder, waardoor wachttijden op zullen lopen. Gedurende een
paar korte periodes zijn sommige sluizen compleet afgesloten en moeten
de schepen een omweg nemen. En er zullen tijdelijk ook
snelheidsbeperkingen en inhaalverboden gelden. Soms moet het gewoon
even slechter gaan voor het beter wordt. Het oude beton moet ook eerst
van deze prachtige heftorens af, voordat ze weer opgebouwd kunnen
worden.
Uiteraard proberen we de hinder en overlast zoveel mogelijk te
beperken. Dat begint natuurlijk met een goede planning: geen
werkzaamheden op parallelle vaarroutes. Verder werken de aannemers zo
slim en efficiënt mogelijk, door bijvoorbeeld in de verkeersluwe uren
te werken. Van onze kant gaan we ook voor goede voorlichting en veel
communicatie. Via teletekst, Schuttevaer, vananaarbeter.nl en andere
kanalen komt de meest actuele informatie bij de schippers. Als zij
slim zijn passen ze hun gedrag daarop aan door op een ander tijdstip
te gaan varen, of een alternatieve route te nemen.
Bij de renovatie van de A4/A10 bleek dat automobilisten gevoelig zijn
voor dit soort maatregelen en alternatieven. Ik hoop dat de schippers
hun voorbeeld volgen. Want er is geen andere keuze. Om de scheepvaart
een vlotte en veilige doorgang te kunnen bieden en om de waterkerende
en waterhuishoudkundige functie van onze waterwegen in stand te
houden, is onderhoud nu keihard nodig. Dat is even doorbijten, maar
begin 2007 zijn de Beatrixsluizen weer in puike conditie en daar gaat
het om.
Tot slot wil ik u als aardig detail nog meegeven dat de kleine
Beatrixsluizen in Madurodam ook een opknapbeurt krijgen, tegelijk met
de grote sluizen Daar gebeurt dat in ieder geval zonder problemen en
opstoppingen. Ik hoop dat hetzelfde geldt voor het werk aan deze grote
jongens en alle andere projecten van het Groot Onderhoud Nat. Samen
krijgen we dat zeker voor elkaar!
Dank u wel.
Naar boven
Verwante onderwerpen
* Binnenvaart
Ministerie van Verkeer en Waterstaat