Productschap Margarine


31.08.2006

Wijn niet bereid tot overgangsregeling MEP

Minister Wijn van Economische Zaken is niet bereid tot een overgangsregeling voor kleine projecten ten aanzien van de MEP. Dit bleek tijdens het algemeen overleg over de MEP vandaag (31 augustus 2006) met de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken.

In de Tweede Kamer bestond breed de wens om de vele vaak kleine bedrijven tegemoet te komen die in de financiële problemen dreigen te komen door het besluit van 18 augustus jl. om de MEP voor nieuwe aanvragen stop te zetten (zie eerder artikel). Wijn wil echter niet verder gaan dan een vergoeding voor de kosten die zijn gemaakt en noodzakelijk waren voor het kunnen indienen van een MEP-aanvraag. Te denken valt aan kosten van bouwtekeningen en notaris. Hij wil nadrukkelijk niet praten over een overgangsregeling waarbij toezeggingen worden gedaan voor de komende tien jaar.

Reacties Kamerfracties

CDA
Hessels (CDA) gaf aan dat zijn partij over 25 jaar 25% duurzame energie wil, maar niet met de MEP. Er zijn veel stappen vooruit gemaakt, maar er is ook veel geld weggegooid aan onder andere windprojecten. Dit neemt niet weg dat hij pleit voor een schadeloosstelling voor initiatiefnemers zoals kleine boeren en samenwerkingsverbanden die door dit besluit hard worden getroffen. Het mag niet de doodsteek worden van hun bedrijf, aldus Hessels. Bovendien riep hij de minister op om snel met een nieuwe regeling te komen, en die desnoods met terugwerkende kracht vanaf de datum van stopzetting te laten ingaan.

VVD
De Krom van de VVD verweet Wijn een inconsistent beleid dat steeds achter de feiten aanloopt. Hij vond het ingrijpen "zuur, maar wel noodzakelijk", gelet op de extra kosten. Overigens wil ook hij zo snel mogelijk een regeling "met open oog en ruimhartig" om de investeerders niet in de kou te laten staan. Bovendien moet de MEP snel worden herzien om toekomstige investeerders zekerheid te bieden, want dit doet het investeringsklimaat in Nederland geen goed, aldus De Krom.

PvdA
Samsom (PvdA) vroeg zich samen met De Krom af of de minister wel bevoegd was deze wijziging door te voeren. Bovendien vroeg hij zich af waarom deze overhaaste beslissing er is gekomen met zicht op de nieuwe MEP die op 1 januari 2007 in werking moet treden en het zo gewenste uitgavenplafond bevat. Want in de nieuwe regeling worden de projecten getenderd. Volgens Samsom is het noodzakelijke bedrag beperkt tot circa 50 miljoen. Een schadeloosstelling en eventuele claims kosten ongetwijfeld meer. Hij stelde daarom voor de brief van 18 augustus 2006 in te trekken.

SP
Irrgang (SP) wees op het rapport van het Platform Energietransitie dat een consistent beleid in deze sector met hoge investeringsrisico's nodig acht om tot goede ontwikkeling te komen. Het feit dat het kabinet deze visie destijds volledig onderschreef, valt daarom volgens hem niet te rijmen met het nu genomen besluit.

LPF
Hermans (LPF) zag geen heil in voorzetting van de MEP en wenste meer in te zetten op innovatie, iets waar ook Wijn voor pleitte en waar 250 miljoen aan FES gelden en 150 miljoen voor beschikbaar komen onder het volgende kabinet.

Debat

Samsom vroeg zich af waarom Wijn zich nu baseerde op de cijfers van Enerq, terwijl normaal wordt gewerkt met rapporten van het Milieuplanbureau. Ook andere Kamerleden deden een oproep om de cijfers van Enerq te mogen inzien om zo beter te kunnen beoordelen of de doelstelling inderdaad, zoals de minister beweert, in 2010 gehaald gaat worden. De minister heeft toegezegd om de Kamer de gevraagde informatie toe te sturen en uiterlijk 18 september met het voorstel tot schadevergoeding te komen. De Krom voegde daar nog aan toe dat hij "snel een haarscherp beeld wil van de probleemgevallen in de land- en tuinbouw en enkele aanverwante sectoren om zo snel mogelijk een regeling te kunnen treffen."

Kamerlid Vendrik van GroenLinks vroeg Wijn en passant ook waar de door Brinkhorst toegezegde AmvB met duurzaamheidscriteria's blijft. Wijn gaf aan dat dit document tegen het eind van het jaar aan de Kamer wordt toegestuurd. Als het aan Vendrik ligt, zou energie opgewekt met palmolie niet in aanmerking mogen komen voor het predikaat duurzame energie. Hij vroeg zich af wat de consequenties zijn van deze redenering voor het realiseren van de doelstelling van 9% duurzame elekticiteit in 2010. Is het dan nog wel zeker of de 9% wel wordt gehaald?

In antwoord op de vragen van de kamer gaf Wijn aan zich bevoegd te achten om de regels te wijzigen aangezien hij bevoegd is de regels in te stellen. Bovendien geeft de wet aan dat het prijsverschil tussen groene en grijze stroom waar nodig aangepast moet worden. De minister toonde begrip voor het feit dat het besluit tot veel commotie heeft geleid en voor sommige ondernemers behoorlijk wrang is. Hij verdedigde zijn besluit om nu reeds tot stopzetting over te gaan met het argument dat afgesproken is dat dit kabinet geen besluiten meer neemt die van grote invloed zijn op de uitgaven van de volgende jaren.

Van der Staaij (SGP) vond de toezegging van Wijn om slechts een schadeloosstellingsregeling te ontwerpen onvoldoende en riep op om dit onderwerp ook plenair te behandelen. Samsom en Vendrik gaven aan een eventuele motie te willen ondersteunen dan wel zelf een motie te willen indienen.