Persbericht
3VO Verkeersveiligheidsprijs 2006 voor Jaap van der Doef
Huizen,
Bij zijn afscheid als voorzitter van de verkeersveiligheidsorganisatie 3VO
heeft Jaap van der Doef (71) de eerste 3VO Verkeersveiligheidsprijs 2006
ontvangen. De bij de prijs behorende bokaal en oorkonde werden hem vanmiddag
in aanwezigheid van minister drs. Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat
overhandigd in het Haagse Museum voor Communicatie door zijn opvolger
mr.drs. Bruno Bruins (42), wethouder Verkeer, Binnenstad en Monumenten en
loco-burgemeester van de gemeente Den Haag.
Jaap van der Doef ontving de 3VO Verkeersveiligheidsprijs voor zijn
inzet en verdienste als eerste voorzitter van 3VO, welke organisatie
in 2000 ontstond door samenvoeging van Veilig Verkeer Nederland, De
Voetgangersvereniging en de Stichting Kinderen Voorrang! De
verkeersveiligheidsprijs zal voortaan jaarlijks wordt uitgereikt aan
personen, instellingen of organisaties die zich op landelijk en/of
regionaal niveau hebben onderscheiden op het gebied van de bevordering
van de verkeersveiligheid,
3VO prijst de gedrevenheid van vertrekkend voorzitter Jaap van der
Doef en noemt hem een pleitbezorger van de verkeersveiligheid in het
algemeen en van de bescherming van kwetsbare weggebruikers in het
bijzonder. Uit respect en waardering voor zijn activiteiten als
`boegbeeld' van de verkeersveiligheidsorganisatie werd hem ook het
erelidmaatschap van 3VO verleend.
Ter gelegenheid van de voorzitterswisseling hield 3VO het symposium
`Levensloopbestendige straten en buurten'. Tot de sprekers behoorden
oud-Tweede-Kamerlid Rob van Gijzel, sociaal-pychologe drs. Madelon
Schreuders, prof.dr. Wiebo H. Brouwer, hoogleraar Verkeersgeneeskunde
en Verkeersneuropsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en
3VO-directeur drs. Joop Goos.
Oud-Tweede-Kamerlid Rob van Gijzel, lid van de Adviesraad 3VO,
signaleerde in ons land een dalend aantal minder `actief-mobielen'.
Mensen lopen en fietsen minder, kinderen spelen minder vaak buiten en
ouderen blijven meer thuis. Hij noemt het verontrustend dat uit angst
voor het drukke verkeer thuiszittende kinderen en ouderen bijdragen
aan de reductie van het aantal verkeersslachtoffers. "De auto heeft
het in buurten en wijken van de stad gewonnen van het kind," aldus Rob
van Gijzel, die steden en dorpen wil voorzien van `kindlinten',
goeddoordachte verbindingszones tussen plekken waar kinderen komen
(scholen, zwembaden, sportzalen, speelplaatsen). Daarnaast is het ook
nodig dat kwetsbare jongeren en ouderen weerbaarder worden gemaakt met
levenslange verkeerseducatie. Tevens moet de openbare ruimte voortaan
zo worden ingericht dat verschillende functies op een duurzaam veilige
manier met elkaar worden verbonden.
Volgens hoogleraar Wiebo Brouwer worden met het klimmen der jaren
weggebruikers alsmaar kwetsbaarder. In 2040 zijn er 4,1 miljoen
65-plussers (23% van de bevolking), van wie 2 miljoen 75-plussers en
50.000 honderdjarigen. Hoewel voor deze groep lopen en fietsen het
belangrijkste blijven, zal toch vaker de auto worden genomen. Dat
betekent een fors groeiende groep automobilisten die meer tijd nodig
heeft voor invoegen en links- of rechts afslaan. De samenleving zal
daar adequaat met voorspelbaar en bewuster verkeersgedrag van
iedereen, levenslange verkeerseducatie, extra letselbeperkende
maatregelen en met een vereenvoudigde besturing van auto's op moeten
inspelen.
Sociaal-psychologe drs. Madelon Schreuders van Goudappel Coffeng BV
vond dat de kloof tussen stedenbouw en verkeer snel moet worden
gedicht, zodat de openbare ruimte weer wordt terug gegeven aan
kinderen en ouderen. Daarvoor is dan wel nodig dat ruimtelijke
ontwikkelaars, stedenbouwers en verkeerskundigen worden geïnspireerd
tot integrale samenwerking. Pas dan ontstaan er veilige plekken die
mooi zijn om naar te kijken, prettig zijn om er te lopen en te fietsen
en aantrekkelijk zijn om er te verblijven. Voor haar kunnen in het
verkeer schoonheid en functionaliteit heel goed samengaan als wordt
beseft dat openbare ruimtes er in de eerste plaats zijn voor een
veilig en gezond gebruik door jong en oud.
3VO-directeur drs. Joop Goos schetste een beeld van een Nederland op
weg naar 9 miljoen auto's, met gemiddeld de meeste auto's per
vierkante meter (162) in Europa en met straten vol geparkeerde auto's
(84% van de auto's in Amsterdam). Daardoor staat de kwaliteit van de
openbare ruimte ernstig op het spel en zijn kwetsbare kinderen,
jongeren, ouderen en mensen met een functiebeperking fors in de knel
geraakt. Om hieraan paal en perk te stellen en de vicieuze cirkel te
doorbreken neemt 3VO initiatieven voor veilige oversteekplaatsen rond
zorginstellingen en worden locale bewonersacties ondersteund voor de
inrichting van kindvriendelijke straten en buurten. 3VO wil volgens
directeur drs. Joop Goos de regisseur zijn van de verkeersveiligheid
in ons land.
Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie