Uniek schip kan zelf containers laden en lossen
Stefan Rutte
Vanmiddag (vrijdag 20 januari) werd in Amsterdam het nieuwe
binnenvaartschip ms `Mercurius Amsterdam' van rederij Mercurius
Scheepvaart officieel gedoopt en in gebruik genomen. Dit schip
beschikt over een eigen containerkraan, waarmee het overal langs het
water zelfstandig containers kan laden en lossen mits er
afmeervoorzieningen zijn. Hiermee is het innovatieve schip
onafhankelijk van terminals of kranen aan wal. Het schip gaat
dagelijks in de Noordelijke Randstad containers vervoeren tussen
bedrijven, afzet- en ophaalpunten en terminals. Het biedt zo de
mogelijkheid om het zware vervoer binnen de regio van de weg naar het
water te verplaatsen.
Wethouder Mark van der Horst (Haven) heeft hoge verwachtingen van deze
innovatie: "De Noordelijke Randstad moet goed bereikbaar blijven. Dit
vraagt veel inventiviteit. Het is een goede zaak dat Haven Amsterdam
en het bedrijfsleven de handen ineen hebben geslagen om de beschikbare
infrastructuur beter te benutten. Deze regio is zeer waterrijk, en de
waterwegen bieden nog volop vervoerscapaciteit. Dit nieuwe
vervoersconcept kan zorgen voor minder drukte op de weg en een schoner
en veiliger goederentransport."
De doophandeling werd verricht door mevrouw Jacquie Waller, de
echtgenote van havendirecteur Hans Gerson, in aanwezigheid van
wethouder Mark van der Horst, Robert Zimmerman Sr., directeur van
rederij Mercurius Scheepvaart, en Dick van den Broek Humphreij,
directeur EVO.
Nieuw logistiek concept `AMSbarge'
De `Mercurius Amsterdam' is de spil binnen het nieuwe logistieke
concept `AMSbarge' (Amsterdam Barge Concept), dat Haven Amsterdam
samen met een aantal bedrijven ontwikkelde. Doel was om te komen tot
een alternatief voor het goederenvervoer over de weg op korte
afstanden. Het concept AMSbarge bestaat onder meer uit het
containerkraanschip zelf, afzet en ophaalpunten voor containers in de
regio, aansluiting van bedrijven aan het water op bestaande diensten
(d.w.z. op startpunten van intermodale lijnverbindingen op Amsterdam
per rail, lucht, binnenvaart en zeevaart) en de opzet van een
dagelijkse pendeldienst.
De Mercurius Amsterdam is 86 meter lang, 11,40 meter breed en kan 144
TEU vervoeren. De kraan heeft een hefvermogen van 35 ton, een
reikwijdte van 30 meter en een capaciteit van 18 handelingen per uur.
Pb-007
Gemeente Amsterdam