NOC*NSF
Strategische Marketing verovert de sport
Innovatieve sportconcepten resultaat eerste roll-out
ARNHEM - De eerste roll-out na de pilot Strategische Marketing waartoe
sportkoepel NOC*NSF de sportbonden uitnodigden, heeft inmiddels tot
sprankelend maatwerk geleid. Tijdens twee bijeenkomsten op 18 en 19
januari op het Nationaal Sportcentrum Papendal werden de frisse ideeën
gepresenteerd. Ideeën die binnenkort tot uitvoer worden gebracht.
In navolging op de pilot van vorig jaar gingen 18 sportbonden in juni
2005 van start in de roll-out. De afgelopen maanden zochten zij een
antwoord op de vraag hoe de verenigingen hun sportaanbod nóg
aantrekkelijker kunnen maken. Voor trouwe leden, maar vooral voor
nieuwkomers. Kansen liggen er in aangepaste trainingstijden,
vernieuwende activiteiten, flexibilisering van competitievormen en
samenwerking met partners. Maar maatwerk voor specifieke doelgroepen
die 'het' tot nu toe niet bij de vereniging konden vinden, biedt
potentie.
Tijdens gemeenschappelijke sessies en via individuele begeleiding van
NOC*NSF en marketingadviesbureau VODW Marketing, maakten zij -veelal
voor het eerst- serieus werk van sportmarketing. Zo ontwikkelde de
Nederlandse Onderwatersport Bond Scuba4U, een veelzijdig
kennismakingsprogramma met de duiksport waarmee nieuwe leden zich al
in Nederland gedegen kunnen voorbereiden op een fascinerende duik in
den vreemde. De Nederlandse Klim- en Bergsportvereniging bedacht een
digitaal klimplein waarop de jeugd op diverse manieren kennismaakt met
de bergsport.
De Publieksprijzen voor de meest veelbelovende marketingvisies zijn
uitgereikt de Nederlandse Gobond en Koninklijke Nederlandse
Krachtsport Federatie. Een sprankelend voorbeeld van toekomstgericht
maatwerk in sport, is het door de Gobond ontwikkelde 3,2,1Go, een
verrassende denksportvorm, die via het internet beoefend kan worden.
Met deze dynamische sportvorm speelt de bond in op de behoefte van
jongeren. De Krachtsport Federatie speelt in op de toenemende
behoeften van (top)sporters aan gerichte krachttrainingsprogramma's
bijvoorbeeld in wielrennen. Ook introduceren zij specifieke
krachttrainingsprogramma's voor mensen met lage rugklachten en
overgewicht.
Aan de pilot hebben zeven bonden deelgenomen, de roll-out werd door 18
bonden benut. Dit jaar volgt een tweede roll-out waaraan nog eens 24
bonden van start gaan. De ontwikkelde plannen zullen dit jaar al
resulteren in vernieuwend sportaanbod dat uiteindelijk 500.000 extra
leden voor de verenigingen moet opleveren.