Reactie op schadeclaims
Essent nv
http://www.essent.nl
Ter toelichting op: 'Essent moet rekenen op schadeclaims'
In de media zijn gisteren en vandaag publicaties verschenen over schadeclaims die Essent
te wachten zouden staan als de 'splitsingswet' van minister Brinkhorst zou worden
aangenomen. Schadeclaims, die kunnen oplopen tot ruim 1 miljard dollar.
De publicaties refereren aan een vergadering die op 12 januari 2006 heeft plaatsgevonden
in New York tussen Essent en vertegenwoordigers van het Ministerie van Economische Zaken
met hun respectieve juridische en, in geval van Essent, financiële adviseurs. De
vergadering vond plaats op verzoek van het Ministerie.
Het Ministerie had om deze vergadering verzocht, teneinde nog een keer geïnformeerd
te worden over de risico's zoals deze door Essent naar voren zijn gebracht in samenhang
met de mogelijke nadelige invloed van de 'splitsingswet'(1) op cross border
leasecontracten zoals die in de jaren negentig door Essent en haar werkmaatschappijen
zijn aangegaan met Amerikaanse investeerders.
Deze risico's zijn genoemd en toegelicht in vele perspublicaties en in artikelen op de
website van Essent (2) en in twee hoorzittingen van de Tweede Kamer der Staten Generaal,
waarvan de meest recente plaats vond op 14 december 2005. Deze risico's zijn kenbaar
gemaakt aan het Ministerie in eerdere directe schriftelijke en mondelinge contacten
evenals in vergaderingen die hebben plaatsgevonden tussen vertegenwoordigers van Essent
en het Ministerie.
Door de vergadering van 12 januari bij te wonen, heeft Essent opnieuw geprobeerd om,
vanuit haar verantwoordelijkheid voor klanten, aandeelhouders, financiers en personeel,
aandacht te krijgen bij het Ministerie voor de gesignaleerde risico's die verbonden zijn
aan het splitsingsvoorstel. Deze risico's bestaan uit financiële schadeclaims die
Amerikaanse investeerders en andere contractpartijen kunnen indienen op grond van hun
inschatting dat bij het van kracht worden van de splitsingswetgeving, zij gebruik kunnen
maken van de contractuele bepalingen met betrekking tot vervroegde beëindiging van
deze contracten. Dergelijke schadeclaims, zullen, indien succesvol, een negatieve invloed
hebben op de kredietpositie van Essent, op haar toegang tot de geld- en kapitaalmarkt en
op haar credit ratings. Dit kan leiden tot, onder andere, de noodzaak om omvangrijke
zekerheden te stellen voor Essent's posities en transacties in de energiemarkten teneinde
een ongestoorde toegang te verkrijgen tot gas, kolen en andere brandstoffen die nodig zijn
voor de opwekking en distributie van elektriciteit, warmte en gas aan de klanten.
Essent is van mening dat de Minister van Economische Zaken bij het nastreven van zijn
doelen onzorgvuldig en onjuist handelt ten aanzien van de risico's voor de Nederlandse
energievoorziening en voor de Nederlandse afnemers, aangezien hij zich baseert op
onvolledige en onjuiste informatie en adviezen.
De vergadering van 12 januari is de meest recente poging van Essent om er voor te zorgen
dat de Minister volledig op de hoogte wordt gesteld van de relevante risico's en Essent
hoopt de Minister de informatie die met zijn vertegenwoordigers is gedeeld, ook in
aanmerking zal nemen. Essent heeft de Vaste Kamercommissie van Economische Zaken en de
Minister van de inhoud van de vergadering op 18 januari jl. schriftelijk op de hoogte
gesteld.
(1)Met deze wetgeving wordt onder andere de splitsing beoogd van de
energiebedrijven in een commerciële activiteit (opwekking, handel en
verkoop) en een distributietak (netwerken). Dergelijke wetgeving
heeft, bij van kracht worden, niet alleen invloed op de
eigendomstructuur van Essent, maar, volgens Essent, ook een
belangrijke nadelige invloed op de voorzieningzekerheid. Essent is van
mening dat de voorgestelde wetgeving niet in het belang is van haar
klanten, aandeelhouders, financiers en personeel.
(2)Zie www.essent.nl onder Investor Relations en www.essent-finance.nl,
onder andere voor het artikel gedateerd 2 november 2005
---