Provincie Zuid-Holland

Statencommissies Noord- en Zuid-Holland gezamenlijk in vergadering

Gebiedsuitwerking Haarlemmermeer-Bollenstreek op de agenda

De Provinciale Statencommissies Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting van Noord-Holland en Ruimte en Wonen van Zuid-Holland komen op 20 januari bij elkaar om samen de mogelijkheden voor de ruimtelijke ontwikkeling van de Haarlemmermeer en de Bollenstreek te bespreken. De belangrijkste aspecten zijn wonen en werken, infrastructuur en groen en water.

In 2005 hebben de colleges van Gedeputeerde Staten van Noord- en Zuid-Holland gehoor gegeven aan een verzoek van minister S. Dekker (VROM) om te onderzoeken of en zo ja hoe, er 10.000 tot 20.000 woningen in de Haarlemmermeer en de Bollenstreek kunnen worden gebouwd buiten het bestaand stedelijk gebied. Het resultaat van dit onderzoek wordt in mei 2006 in de vorm van een advies namens beide colleges aan de minister aangeboden. Onder leiding van een bestuurlijke kerngroep is in het afgelopen jaar een aantal mogelijke varianten voor het gebied onderzocht.

Volgens het voorliggende discussiestuk zal verstedelijking niet plaatsvinden binnen de geluidscontour van Schiphol, maar wel in het aangrenzende gebied, bijvoorbeeld in Hoofddorp-West. In Haarlemmermeer liggen mogelijkheden in de hele westflank en in Hoofddorp en Nieuw-Vennep binnen de huidige rode contouren. In de Bollenstreek zien de opstellers, naast bouwen binnen de rode contouren, mogelijkheden (na 2020) bij station Hillegom en een mogelijk nieuw station Noordwijkerhout, alsmede verspreid in het gebied gelegen kleine aantallen woningen. Vanaf het begin is, conform de uitgangspunten van het zogenoemde Pact van Teylingen, duidelijk gemaakt dat van grootschalige woningbouw in de Bollenstreek geen sprake zal zijn. Het bollenareaal van minimaal 25oo hectare, van groot belang voor de greenport, blijft behouden.

Een mogelijke nieuwe ontwikkeling is de vorming van een grootschalige werkstad langs de A4 tussen de zuidrand van Schiphol en knooppunt Burgerveen met voldoende ruimte voor aan Schiphol gebonden en voor regionale bedrijvigheid. Mogelijk zou een aantal internationale transportbedrijven uit de Bollenstreek, bijvoorbeeld uit Hillegom, daar ook een plaats kunnen vinden.

In de zuidelijke Bollenstreek zal de Rijnlandroute moeten helpen om de dagelijkse files op de N206 en de N444 aan te pakken. Interessante opties om op door te studeren zijn het doortrekken van de Zuidtangent in de richting van de Bollenstreek, een omleiding van de N208 bij Hillegom, verlenging van de N205 naar de A44 met een extra brug over de Haarlemmer Ringvaart en een noordelijke verbinding tussen de N206 en de N205.

Voor de verbetering van de landschappelijke kwaliteit in de Bollenstreek gelden de uitgangspunten van het Offensief van Teylingen. In de binnenduinenrand bij de Zilk wordt voorgesteld om een hydrologische bufferzone aan te leggen en in de westflank van Haarlemmermeer een groot groen en waterrijk gebied in combinatie met woningen. Waar mogelijk moeten de toeristische functies van de Keukenhof en het bollengebied en van Noordwijk worden versterkt.

De gezamenlijke vergadering vindt plaats in Hotel de Rustende Jager, Venneperweg 471 in Nieuw-Vennep. De bijeenkomst begint om 09.30 en duurt tot 12.00 uur.

Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22