Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB06-005
20 januari 2006
Hoogste omzetgroei detailhandel sinds drie jaar
In november 2005 heeft de detailhandel 4,6 procent meer omgezet dan in
november 2004. Zo'n hoge omzetgroei is na oktober 2002 niet meer
voorgekomen. Het omzetvolume van de detailhandel was 5,2 procent groter
dan een jaar eerder. De prijzen waren 0,5 procent lager. In alle onderscheiden
branches van de detailhandel groeide de omzet. Dit blijkt uit cijfers van het
CBS.
De samenstelling van de koopdagen was in november 2005 gunstiger dan in
november 2004. Dat heeft de omzet van de detailhandel positief beïnvloed.
Na correctie voor dit koopdageneffect resteert een omzetgroei van ongeveer
3,5 procent.
Vooral omzet non-foodsector gegroeid
De non-foodsector behaalde in november 6,1 procent meer omzet dan een
jaar eerder. Het omzetvolume nam met 7,4 procent fors toe. De prijzen in de
non-foodwinkels daalden met 1,3 procent in vergelijking met een jaar eerder.
De winkels in bovenkleding boekten veruit de grootste omzetstijging. In deze
branche lag de omzet ruim 12 procent hoger dan een jaar eerder. Ook de
textielsupermarkten en de winkels in woninginrichtingartikelen realiseerden
een flinke omzetgroei.
Ook meer omzet in foodsector
In november 2005 was de omzet in de winkels in voedings- en genotmiddelen
2,9 procent hoger dan in november 2004. Het omzetvolume was 2,3 procent
groter. De prijzen lagen 0,6 procent hoger. Het is voor het eerst in twee jaar
dat de prijzen in de foodsector hoger waren dan een jaar eerder.
ln.... de foodsector. Bij speciaalzaken, zoals slagerijen, groentewinkels en
De supermarkten realiseerden met 3 procent de hoogste omzetstijging binnen
sbc.... Technische toelichting
slijterijen, was de omzetstijging bijna 2 procent.
w De totale detailhandelsomzet omvat zowel de door winkels (food en non-food)
behaalde omzet als de omzet van de postorderbedrijven en de ambulante
w handel.
w Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
CBS Persbericht PB06-005 pagina 1 van 3
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening
worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft november 2005
een maandag minder dan november 2004, maar een woensdag meer. De
cijfers in de tabel zijn hiervoor niet gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt
de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
De uitkomsten zijn gepubliceerd in StatLine, de statistische database van het
CBS op internet.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over oktober 2005 en het derde
kwartaal 2005 zijn ten opzichte van het persbericht van 16 december 2005
bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB06-005 pagina 2 van 3
Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2005 2004
nov okt januari 3e kwar- jaar
t/m nov taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 4,6 0,5 -0,8 0,7 -2,1
Prijs -0,5 -0,8 -1,0 -1,1 -1,5
Volume 5,2 1,3 0,2 1,8 -0,6
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 2,9 -1,8# -0,6 0,7 -0,7
Prijs 0,6 -0,4 -0,7 -0,7 -1,9
Volume 2,3 -1,4# 0,0 1,4 1,2
Supermarkten
Omzet 3,1 -2,1# -0,6 0,7 0,1
Prijs 0,5 -0,6 -0,9 -0,9 -2,4
Volume 2,6 -1,5# 0,3 1,6 2,6
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 1,9 -0,4# -0,8 0,7 -4,8
Non-foodwinkels
Omzet 6,1 2,2# -0,9 1,2 -2,9
Prijs -1,3 -1,0 -1,2 -1,3 -1,3
Volume 7,4 3,2# 0,3 2,5 -1,7
Omzet in:
Drogisterijen 1,6 -4,1# -3,2 -2,8 0,4
Bovenkledingwinkels 12,6 4,4# 1,0 1,9 -3,0
Textielsupermarkten 6,3 -0,8# 0,1 -1,6# -2,2
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 5,1 2,7# -0,8 1,3# -3,0
Winkels in consumenten-
elektronica 4) 3,3 2,3# -3,6 1,3 -7,5
Doe-het-zelfwinkels 5) 1,1 4,5# -1,1 0,6# -3,7
Bouwmarkten 2,3 6,6# 0,5 1,9# -3,1
Winkels in huishoudelijke artikelen 3,0 -5,0# -4,3 -4,5 0,6
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en
computers
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout
#) Deze cijfers zijn bijgesteld, achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-005 pagina 3 van 3
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek