Up2date
Dating Agency Up2date blaast geschillencommissie nieuw leven in
Den Haag - 20 januari - Up2date gaat zich aansluiten bij de Stichting Geschillencommissies
voor Consumentenzaken (SGC). Iedere klant kan er terecht wanneer er een klacht is over de
dienstverlening welke niet naar tevredenheid is opgelost.
De SGC is in Nederland de centrale instantie voor onafhankelijke geschilbeslechting buiten
de rechter om. Vergeleken met de rechter is de procedure eenvoudig, snel en goedkoop. Al
deze geschillencommissies zijn door de overheid erkend. Dit betekent dat een goede
procedure en onpartijdige beslissingen gewaarborgd zijn.
Een geschillencommissie spreekt recht op basis van leveringsvoorwaarden die de branche
heeft afgesproken met de Consumentenbond. Dat zijn evenwichtige voorwaarden waarin de
rechten en plichten eerlijk zijn verdeeld. En ze zijn zorgvuldig tot stand gekomen in het
kader van de SER.
De kosten van een geschillencommissie worden in principe gedragen door de aangesloten
ondernemers en de consumenten die een geschil beginnen. Maar de overheid subsidieert de
SGC om de toegang laagdrempelig te houden.
Een geschillencommissie bij de SGC bestaat uit drie personen: de voorzitter (een jurist),
een lid voorgedragen door de Consumentenbond en één door de
brancheorganisatie. Door deze samenstelling bezit de commissie een brede deskundigheid.
Er zijn bij de SGC meer dan 30 branchegeschillencommissie aangesloten en er komen er
steeds meer bij. Er bestaat ook voor onze branche al jaren een geschillencommissie, maar
anders dan de andere geschillencommissies liep deze nooit goed. Vorig jaar waren er nog
maar 2 bureaus bij aangesloten. Dit komt vooral omdat de twee brancheorganisaties, de AVR
en GRC, in onze sector niet zijn aangesloten en ook nog eens een slechte onderlinge
relatie hebben (oud zeer!).
En dat juist in onze branche! Bovendien zijn de leveringsvoorwaarden inmiddels sterk
verouderd.
Dat was de Consumentenbond, die ook in het bestuur van de SGC zit, al jaren een doorn in
het oog. Inmiddels zijn er nu, na twee jaar overleg, nieuwe en modernere voorwaarden met
de Consumentenbond afgesproken. Maar daarmee zijn we er nog niet. De geschillencommissie
is zoals gezegd zieltogend. Up2date heeft het initiatief genomen en enkele andere bureaus
benaderd om de geschillencommissie nieuw leven in te blazen. Samen met deze bureaus richt
up2date daarvoor een stichting op. Elk relatiebemiddelingsbureau dat hieraan deelneemt
krijgt het recht om de nieuwe door de Consumentenbond onderschreven voorwaarden te
gebruiken. En ook om aan de geschillencommissie nieuwe stijl deel te nemen. We nodigen
speciaal ook de leden van de brancheorganisaties uit om over de brug te komen. In het
belang van de consument die in onze belangrijke sector niet in de kou mag staan.
Als gevolg van bovenstaande feiten heeft up2date haar functie als bestuurslid van de AVR
neergelegd en besloten haar lidmaatschap bij de branchevereniging van de AVR te
beëindigen.