Een overzichtelijk assortiment groot voordeel bij het maken van een keuze
Telkens weer moeten mensen kiezen uit grote assortimenten van allerlei
producten, maar de vraag is of zij dat wel waarderen. In haar
proefschriftHoe variëteit in assortimenten de aantrekkelijkheid van
assortimenten beïnvloedt: een consumentenperspectief onthult Eline de
Vries de effecten van variëteit en de voor- en nadelen daarvan. Een
onoverzichtelijk assortiment is voor alle producten het grootste
nadeel. De Vries promoveert vrijdag 20 januari 2006 aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam.
De promovenda onderzocht voor verschillende typen producten en
koopsituaties de relatie tussen de hoeveelheid variëteit in het
assortiment. Hoe aantrekkelijk vindt de consument dit assortiment? De
invloed van de grootte van een assortiment op haar aantrekkelijkheid
is afhankelijk van de complexiteit van de producten. De Vries stelt
dit aan de hand van het bestaan van een optimale hoeveelheid producten
in een assortiment met eenvoudige producten, zoals chips. Grotere
assortimenten zijn aantrekkelijker voor consumenten, maar er is een
grens. Voor complexe producten, zoals digitale cameraâs, lijken kleine
assortimenten even aantrekkelijk te zijn als grote assortimenten. De
kans op een perfecte match tussen wat een consument wil en wat een
assortiment biedt en het gevoel van keuzevrijheid zijn belangrijke
voordelen: ze maken een groter assortiment van zowel eenvoudige als
complexe producten aantrekkelijker.
Hoewel er verschillende nadelen van variëteit zijn, zijn er maar een
paar van belang. Voor alle typen producten is een gebrek aan overzicht
van het assortiment het meest cruciale nadeel. Specifiek voor complexe
producten geldt dat daarnaast verwachte spijt een negatieve invloed
heeft op de aantrekkelijkheid van het assortiment.
Deze promotie is voorbereid binnen het Erasmus Research Institute of
Management (ERIM), de door de KNAW erkende onderzoeksschool van RSM
Erasmus University en de faculteit der Economische Wetenschappen.
Promotor: prof.dr.ir. G.H. van Bruggen, Marketing management en prof.dr. ir.
A. Smidts, Methodologie van research in marketing
Erasmus Universiteit Rotterdam