Erasmus Universiteit Rotterdam

Een overzichtelijk assortiment groot voordeel bij het maken van een keuze

Telkens weer moeten mensen kiezen uit grote assortimenten van allerlei producten, maar de vraag is of zij dat wel waarderen. In haar proefschriftHoe variëteit in assortimenten de aantrekkelijkheid van assortimenten beïnvloedt: een consumentenperspectief onthult Eline de Vries de effecten van variëteit en de voor- en nadelen daarvan. Een onoverzichtelijk assortiment is voor alle producten het grootste nadeel. De Vries promoveert vrijdag 20 januari 2006 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De promovenda onderzocht voor verschillende typen producten en koopsituaties de relatie tussen de hoeveelheid variëteit in het assortiment. Hoe aantrekkelijk vindt de consument dit assortiment? De invloed van de grootte van een assortiment op haar aantrekkelijkheid is afhankelijk van de complexiteit van de producten. De Vries stelt dit aan de hand van het bestaan van een optimale hoeveelheid producten in een assortiment met eenvoudige producten, zoals chips. Grotere assortimenten zijn aantrekkelijker voor consumenten, maar er is een grens. Voor complexe producten, zoals digitale cameraâs, lijken kleine assortimenten even aantrekkelijk te zijn als grote assortimenten. De kans op een perfecte match tussen wat een consument wil en wat een assortiment biedt en het gevoel van keuzevrijheid zijn belangrijke voordelen: ze maken een groter assortiment van zowel eenvoudige als complexe producten aantrekkelijker.
Hoewel er verschillende nadelen van variëteit zijn, zijn er maar een paar van belang. Voor alle typen producten is een gebrek aan overzicht van het assortiment het meest cruciale nadeel. Specifiek voor complexe producten geldt dat daarnaast verwachte spijt een negatieve invloed heeft op de aantrekkelijkheid van het assortiment.

Deze promotie is voorbereid binnen het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de door de KNAW erkende onderzoeksschool van RSM Erasmus University en de faculteit der Economische Wetenschappen.

Promotor: prof.dr.ir. G.H. van Bruggen, Marketing management en prof.dr. ir. A. Smidts, Methodologie van research in marketing