Gemeente Zaanstad

B&W besluiten van week 47 Bestuur Openbaar Voortgezet Onderwijs Zaanstad per 1 januari 2006 zelfstandig en andere B&W besluiten 28-11-2005

* Bestuur Openbaar Voortgezet Onderwijs Zaanstad per 1 januari 2006 zelfstandig

* Geen overname N203 Wormerveer door Zaanstad
* Vaststelling voorontwerpbestemmingsplan Molletjesveer
* Aanbieding in het kader van WVG

* Totaalplan Zilverschoonplein

* Klachtenafhandeling verbeterd

* Evaluatie Dam tot Damloop 2005

* Aflossing op vorderingen verhoogd

* Nieuwe verordening regelt bescherming panden op gemeentelijke monumentenlijst

* Duidelijkheid aanpak sportaccommodaties
* Vorming ouder en kindcentra in Zaanstad
* Inrichting en vormgeving bushaltes

* Verder besloot het college

Bestuur Openbaar Voortgezet Onderwijs Zaanstad per 1 januari 2006 zelfstandig
Het openbaar voortgezet onderwijs in Zaanstad krijgt een zelfstandig bestuur. Tot nog toe maakte het bestuur deel uit van de gemeente en vormden de financiën deel van de gemeentebegroting. Verschillende factoren maken het nu wenselijk die situatie te veranderen. Schaalvergroting in het onderwijs, toegenomen bestuurlijke autonomie, de wens tot professionalisering en het verleggen van financieringsstromen zijn daar enkele van. Het streven is dan ook per 1 januari 2006 de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Zaanstad (OVOZ) op te richten. De nieuwe stichting ontvangt geld direct van het Rijk, heeft een eigen begroting, een eigen bestuur en eigen regels.

De bestuurscommissie OVOZ bestaat sinds 1993. Het onderwijs is in de tussenliggende periode sterk veranderd. Veel scholen zijn gefuseerd, waardoor schaalvergroting is ontstaan. Tegelijkertijd voerde de overheid de lump-sum financiering in die de bedrijfsvoering en het management van scholen beïnvloedt. Daarbij komt nog dat de begroting van OVOZ weliswaar gekoppeld is aan die van de gemeente Zaanstad, maar opgezet is volgens de schooljaarcyclus. De gemeenteraad moet de gemeentebegroting echter goedkeuren per kalenderjaar. Dit levert boekhoud technische complicaties op. Met de verzelfstandiging van het OVOZ-bestuur worden beide begrotingen losgekoppeld.

Bestuurlijke verantwoordelijkheid
De groeiende autonomie en verantwoordelijkheid van schoolbesturen vraagt om een professionele bestuurlijke organisatie. Een organisatie bovendien, die zich volledig kan richten op haar hoofdtaak: het instandhouden en bevorderen van het openbaar onderwijs in Zaanstad. Met de verzelfstandiging is OVOZ daar beter voor toegerust.

De verzelfstandiging heeft verder het voordeel dat het iedere schijn van belangenverstrengeling van de gemeente vermijdt als het om lokaal onderwijsbeleid gaat. Immers, beslissingen over onder meer achterstandsbeleid, voortijdig schoolverlaten, het handhaven van de leerplichtwet, et cetera vallen onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. De gemeente zou dus tegelijkertijd verantwoordelijkheden krijgen als schoolbestuurder en als lokaal bestuur. Die situatie wordt vermeden dankzij een zelfstandig bestuur voor het openbaar onderwijs.

Tenslotte streeft de overheid naar bestuurlijke schaalvergroting. Anders gezegd, op bestuurlijk niveau gaan scholen samenwerkingsverbanden aan die over de gemeentegrenzen heen gaan. Groot voordeel daarvan is het voeren van een actief werkgelegenheids- en mobiliteitsbeleid. Een verzelfstandigd bestuur kan daar beter invulling aan geven. OVOZ is bestuurlijk verantwoordelijk voor het Bertrand Russell College en Trias VMBO College, het Saenredam College, het Zaanlands Lyceum en VMBO Compaen en De Brug.

Financieel
Uit onderzoeken van KPMG en Berenschot blijkt dat OVOZ een financieel gezonde basis heeft. Bovendien is de organisatie van de toekomstige stichting sterk genoeg ontwikkeld om zelfstandig te kunnen opereren.

Gemeentelijke verantwoordelijkheid
Zaanstad is met de verzelfstandiging van OVOZ niet helemaal ontslagen van haar bestuurlijke verplichtingen aan het openbaar onderwijs. De Grondwet zegt namelijk dat gemeentes voor voldoende openbaar onderwijs moeten zorgen. En al is het bestuur verzelfstandigd, de voorziening blijkt een verantwoordelijkheid van de lokale overheid. Dit maakt OVOZ en gemeente gezamenlijk verantwoordelijk voor het openbaar onderwijs in de stad. Dit betekent dat in het uiterste geval Zaanstad de gevolgen van een falende stichting voor haar rekening moet nemen. Afspraken over toezicht en de mogelijkheid om in te grijpen krijgen daarom volop aandacht bij het proces van verzelfstandiging.

Het streven is op 23 december 2005 de Stichting OVOZ op te richten.

Geen overname N203 Wormerveer door Zaanstad
Het college van burgemeester en wethouders ziet af van overname van de Provincialeweg

N203 in Wormerveer (deel vanaf station Wormerveer tot en met de kruising van het viaduct van de N246). De voordelen van overname, inclusief de door de Provincie voorgestelde overname vergoeding van EUR 410.000,- wegen niet op tegen de jaarlijkse lasten van EUR 81.713,-. In dit laatste bedrag zit een reservering voor groot onderhoud en vervanging. Het college wil dat het betreffende weggedeelte in beheer en onderhoud blijft van de Provincie.

Het college laat de Provincie weten akkoord te gaan met de versmalling van dit deel van de Provincialeweg naar 2 x 1 rijstroken met behoud van de huidige maximum snelheid van 70 km per uur. De versmalling houdt verband de herinrichting van de Provincialeweg. Daarnaast wil het college de aanleg van fietspad realiseren langs de Provincialeweg in het verlengde van de Esdoornlaan en de realisatie van een fietsoversteekplaats. De aanleg van het fietspad wordt mogelijk gemaakt met subsidie van het ROA. Hier moet het college nieuwe afspraken over maken. Per brief laat het college dit aan het ROA weten.

Met de nieuwe inrichting van de Provincialeweg zou een laanbeplanting aangelegd moeten worden, voortkomend uit de stedenbouwkundige visie over de Zaanse Rijweg.

Vaststelling voorontwerpbestemmingsplan Molletjesveer De gemeente Zaanstad is bezig alle verouderde bestemmingsplannen te actualiseren. Voor het gebied van het bedrijventerrein Molletjesveer zijn de huidige bestemmingsplannen gedateerd en in het algemeen niet afgestemd op de huidige eisen. Daarom is er een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Van het bestemmingsplan Molletjesveer is het voorontwerp nu gereed. De juridische planvorm is afgestemd op het behoud en versterking van de aanwezige functies. Na besluitvorming in het college van B&W zal het voorontwerp de inspraakprocedure en het artikel 10-overleg doorlopen.

Het bestemmingplan is conserverend van aard, wat in feite betekent dat de bestaande situatie juridisch wordt vastgesteld. Kleinschalige ontwikkelingen zijn op basis van dit bestemmingsplan wel mogelijk. Nu het voorontwerp door het college van B&W is vastgesteld, zal het de inspraak en het advies van betrokken instanties en andere overheden worden ingewonnen.

Aanbieding in het kader van WVG
De percelen aan de Mauritsstraat 4, 6B, 8 en 8B in Zaandam zijn aan de gemeente te koop aangeboden. Op deze grond is de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (WVG) van toepassing.

In de raadsvergadering van 21 juli is besloten om de zuidzijde van de Mauritsstraat (met uitzondering van het perceel BAM-NBM) niet actief te gaan herontwikkelen in verband met een negatief exploitatiesaldo op deze deellocatie. De gemeente heeft daarom besloten om het perceel niet aan te kopen. Het perceel behoudt in het ontwerpbestemmingsplan de bestemming bedrijfsdoeleinden. De eigenaar van de grond is nu vrij om gedurende 3 jaar het perceel aan andere bedrijven te verkopen.

Totaalplan Zilverschoonplein
B&W hebben het Totaalplan Zilverschoonplein vastgesteld. In dit plan is zowel de uitbreiding van het winkelaanbod als de verbetering van de openbare ruimte opgenomen. De renovatie en revitalisering van het Zilverschoonplein geeft niet alleen een nieuwe toekomst aan het plein zelf, maar is ook bedoeld als impuls voor de wijk Kogerveld. Het Zilverschoonplein als kloppend winkelhart voor de wijk, waar het goed en prettig toeven is. Het winkelcentrum verkeert de afgelopen jaren in een neerwaartse spiraal. Het voortbestaan van het wijkwinkelcentrum staat onder druk en dit is de aanleiding om tot een renovatie- en revitaliseringsplan te komen. In december wordt gestart met de uitvoering van de herinrichting van de openbare ruimte. Het Totaalplan wordt ter kennisgeving aan de gemeenteraad aangeboden.

Klachtenafhandeling verbeterd
Naar aanleiding van het Klachtenjaarverslag 2004, waarin klachten van burgers over gedragingen van de gemeente zijn opgenomen, heeft het college ingestemd met een aantal voorstellen voor verbetering van de organisatie. De resultaten worden gemeten en aan het einde van 2006 geëvalueerd. Burgers die niet tevreden zijn over de klachtafhandeling van de gemeente kunnen terecht bij de ombudsman. Deze stelt volgend jaar een spreekuur in Zaanstad in.

Evaluatie Dam tot Damloop 2005
B&W neemt kennis van de evaluatie Dam tot Damloop 2005. De aanwezigheid van de kermis tijdens de Dam tot Damloop was een handicap. Al in november 2004 besloot B&W dat samenvallen van de Dam tot Damloop en de kermis voorkomen moest worden. Zaanstad maakte met de kermisexploitanten de afspraak dat zij voor zondag hun attractie moesten afbreken. Een aantal kermisexploitanten hield zich niet aan de afspraak. Dit dwong de organisatie van de loop tot het verleggen van het wedstrijdparcours.

Het college heeft daarom nu besloten om de kermis, in de jaren dat deze met de Dam tot Damloop samenvalt, een volledige week te vervroegen. Verder kijkt B&W terug op een goed verlopen evenement waarin de multidisciplinaire samenwerking centraal stond.

Aflossing op vorderingen verhoogd
Het terugvorderen van ten onrechte verleende bijstand en leningen is een bevoegdheid van de gemeente. Het college verhoogt de aflossing op nieuwe vorderingen tot het wettelijke maximum van tien procent van de uitkering vanaf 1 januari 2006. Tot dusver hield de gemeente bij een vordering zes procent in. Voor de mensen met een lopende vordering, blijven de gemaakte afspraken van kracht.

Nieuwe verordening regelt bescherming panden genomineerd voor gemeentelijke monumentenlijst
Het college van burgemeester en wethouder stelt de raad voor de monumentenverordening van Zaanstad uit 1996 te vervangen door een nieuwe. De belangrijkste verandering in de nieuwe verordening is de voorbescherming voor panden of zaken waar de plaatsingsprocedure op de gemeentelijke monumentenlijst is gestart, maar die nog niet geplaatst is. In de oude situatie waren ze onbeschermd en konden tijdens de plaatsingsprocedure alsnog gesloopt worden. Met de nieuwe verordening is dat niet meer mogelijk. Daarnaast wordt in de nieuwe verordening de mogelijkheid geboden roerende monumenten, gemeentelijke stads- en dorpsgezichten en groenmonumenten te beschermen.

Duidelijkheid aanpak sportaccommodaties
Het college van B&W wil in de komende maanden duidelijkheid verschaffen over de aanpak van de vernieuwing en herstructurering van buiten- en binnensportaccommodaties in Zaanstad. Daarom heeft de gemeente een zogeheten bestuursopdracht geformuleerd. Duidelijk moet worden waaraan gewerkt gaat worden in de komende periode en waaraan niet. Per sportcomplex zullen voorstellen worden gedaan voor verdere ontwikkeling.

Vorming ouder en kindcentra in Zaanstad
Ter verbetering van de preventieve zorg voor jeugd van 0 tot 19 jaar wordt de vorming van Ouder en kindcentra voorbereid. Daarin wordt samenwerking tussen de verschillende vormen van dienstverlening aan ouders en jonge kinderen beter gestroomlijnd. De betrokken partijen die op wijkniveau gaan samenwerken, bij voorkeur binnen dezelfde locaties, zijn verloskundigen, kraamzorg, jeugdgezondheidszorg, bureau jeugdzorg en de stichting Welsaen. Tevens wordt in het kader van dit project een overlegstructuur voor jeugdbeleid en een voorstel voor gezinscoaching ontwikkeld. Het college van B & W stemt in principe in met het projectplan. Op voorwaarde van positieve besluitvorming door de gemeenteraad over het derde bestedingbesluit Zaans Meerjaren Ontwikkelings Perspectief (ZMOP), dat in januari 2006 aan de raad wordt aangeboden, waarin de ontbrekende dekking voor dit project is opgenomen.

Inrichting en vormgeving bushaltes
Zaanstad streeft naar een kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer en wil daarom de vormgeving en inrichting van de bushalten verbeteren. De gemeenteraad stelde de Openbaar Vervoer Visie Zaanstreek vast. Hierin is vastgelegd dat er beleid voor de inrichting van bushalten in Zaanstad wordt opgesteld, waarbij is bepaald dat alle bushalten in principe van een abri dienen te worden voorzien.

Het College heeft met de nota: "bushalten gemeente Zaanstad, gewenste kwaliteit" een kader vastgesteld voor de inrichting en toegankelijkheid van bushalten. Uit het Toegankelijkheidsfonds wordt EUR 75.000 beschikbaar gesteld voor het ophogen van bushaltes. In verband met de inrichting van de bushalten is er een indeling gemaakt van de Zaanse bushalten in een vijftal typen, zoals basishaltes, plushaltes, knooppunthaltes, buurtbushaltes en nachtbushaltes. Voor ieder type zijn de gewenste inrichtingskenmerken en voorzieningen gedefinieerd. De basishalte is een eenvoudige halte die veilig is en toegankelijk voor minder validen. De plushalte een halte naar Amsterdam of waar meer dan 20 reizigers instappen en een knooppunthalte een halte waar meerdere buslijnen bij elkaar komen. Met het beleid zijn de wensen vastgelegd en halteontwerp geschetst. In de praktijk blijft het maatwerk, gezien de beschikbare ruimte. Over het ontwerp en beleid heeft overleg plaatsgevonden met Connexxion, de reizigersorganisatie Rover en de Seniorenraad. Zaanstad telt overigens 320 haltes waarvan er 217 met een abri. Van de 320 haltes worden er 50 niet regulier gebruikt. Alle haltes voorzien van een abri komt neer op een eenmalige investering van

EUR 400.000 en een jaarlijkse onderhoudspost van EUR 60.000. De financiële middelen voor het uitbreiden van het aantal abri's ontbreken, zoals ook door de raad bij de begrotingsbehandeling is vastgesteld. Er is nu gekozen voor verplaatsing van abri's bij opheffing van haltes en een toegankelijke inrichting van de bushaltes, zoals dat in nota " bushalten gemeente Zaanstad, gewenste kwaliteit" is vastgelegd. De gemeenteraad wordt over het besluit geïnformeerd.

Verder besloot het college

* Kennis te nemen van de Burap II (bestuursrapportage) en deze ter vaststelling voor te leggen aan de Gemeenteraad.
* De nota Borgstellingen vast te stellen en deze ter kennisname te sturen aan de Gemeenteraad.

* Asfaltproject Daam Schijfweg te gunnen aan BAM.

Bijgewerkt op 29-11-2005