Time : 4:02:29 PM
Date : Tuesday, November 29, 2005
Sender Name: Delhaize Group

Delhaize lanceert talrijke milieuvriendelijke initiatieven in de heropende supermarkt Mutsaard

Woensdag 30 november opent Delhaize België de volledig vernieuwde supermarkt Mutsaard. In deze supermarkt worden talrijke energiebesparende maatregelen genomen. Verschillende initiatieven zouden het energieverbruik van zowel de verwarming als de verlichting moeten beperken. Bovendien werden aanpassingen aan de winkel doorgevoerd om de toegankelijkheid voor mindervaliden te verbeteren.

Een volledig vernieuwde supermarkt

De supermarkt Mutsaard in Laken sloot begin dit jaar na meer dan 40 jaar voor het eerst zijn deuren om een volledige vernieuwing te ondergaan. De supermarkt was een van de eerste Delhaize-supermarkten in België. De verkoopoppervlakte bedroeg 1.200 m2 en was gespreid over twee verdiepingen.

Voor de supermarkt Mutsaard gaat het niet om een remodeling, maar om de volledige afbraak en heropbouw van de supermarkt. Hierbij werd rekening gehouden met de nieuwste spitstechnologie. Na elf maanden werken is de winkel omgevormd tot een gloednieuwe supermarkt met een verkoopoppervlakte van meer dan 2.000 m2. Daardoor is de oppervlakte bijna verdubbeld ten opzichte van vroeger.

De supermarkt bevindt zich op de Brieslaan in Laken. De winkel heeft een industriële look door het gebruik van metaalconstructies. Binnenin werd gekozen voor levendige kleuren, net zoals in de nieuwe Delhaize supermarkt in Louvain-la-Neuve. In de supermarkt Mutsaard worden zo'n 60 personen tewerkgesteld.

De klanten beschikken over een grote parking op twee niveaus die zich onder de supermarkt bevindt. De winkel zal open zijn van maandag tot zaterdag van 8u30 tot 20u en op vrijdag tot 21u.

Milieuvriendelijke initiatieven besparen energie en verhogen het comfort van de klant

In de nieuwe supermarkt worden verschillende milieuvriendelijke technieken toegepast om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden. Het succes van deze initiatieven zal mee bepalen of de concepten ook in andere winkels worden toegepast.

Zonnepanelen zorgen voor de opwarming van water en de warmte die de koeltogen vrijgeven, wordt gebruikt om de winkel te verwarmen. Voor de koeling van de ruimtes wordt het principe van 'free cooling' toegepast. Dit betekent dat de buitenlucht wordt gebruikt om te koelen wanneer die minder dan 20°C is. Voor de koelinstallaties zelf wordt gewerkt met het milieuvriendelijke glycol, zoals ook het geval is in de nieuwe stapelplaats voor verse producten in Zellik.

"We willen ook het energieverbruik dat gepaard gaat met verlichting zo laag mogelijk houden. Er wordt deels met natuurlijk daglicht gewerkt door het gebruik van lichtstraten in de winkel en zonnetunnels in de opslagplaats. Deze zonnetunnels trekken daglicht naar binnen via cilindervormige structuren in het dak", aldus Philippe-Henri Heymans, Architect, Store Design and Technical Director. "Bovendien hebben we voor zuinigere kunstmatige verlichting gekozen, zoals TL5, uitgerust met elektronische ballasten, en worden in de lokalen van het personeel lichtsensoren geplaatst waardoor het licht uitgaat bij voldoende daglicht. Ten slotte heeft de verlichting 's ochtends een lagere intensiteit wanneer de werknemers de opening van de winkel voorbereiden."

Delhaize beperkt algemene milieu-impact van haar activiteiten

De testen met energiezuinige verwarming en verlichting passen in een rij andere maatregelen die Delhaize neemt om de milieu-impact van haar activiteiten te beperken. Afgelopen zomer werden biologisch afbreekbare verpakkingen geïntroduceerd in de self-traiteurafdeling van de Delhaize-supermarkt in Aalst. Verse salades worden er verpakt in biologisch afbreekbare schaaltjes. De test werd verder uitgebreid naar de beenhouwerij en bakkerij.

In november 2005 zijn alle Delhaize City's overgeschakeld op groene stroom. Hierdoor zullen zij voortaan elektriciteit gebruiken afkomstig van windenergie. In de nieuwe Delhaize City Linthout wordt bovendien een nieuwe milieuvriendelijke techniek toegepast voor de koelinstallaties. Het kunstmatige koelmiddel freon wordt vervangen door CO2, die binnen een gesloten circuit blijft. Het gebruik van CO2 voor koelinstallaties is een primeur voor België. In een aantal Delhaize City's worden winkelwagentjes uit gerecycleerd materiaal gebruikt. Deze zijn voor 100% gemaakt uit gebruikte PET-flessen.

Delhaize verkoopt daarenboven 70% van haar wijnen (of meer dan 21 miljoen flessen) in flessen met statiegeld en heeft met 650 producten een uitgebreid bio-assortiment. De onderneming verkoopt ook producten die bijdragen tot duurzame bosbouw via Forest Stewardship Council (hout afkomstig uit bossen die op een duurzame manier beheerd worden, o.a. door de aanplanting van nieuwe bomen) en producten die bijdragen tot duurzame visvangst via Marine Stewardship Council (vis afkomstig uit viskwekerijen die milieuvriendelijk werken en die inspanningen leveren om de vispopulatie in stand te houden).

Ten slotte is Delhaize de pionier van de herbruikbare tassen, die al in 1994 werden ingevoerd. Het gebruik ervan wordt aangemoedigd door extra plus-punten toe te kennen telkens een klant voor milieuvriendelijke alternatieven kiest.

Maatregelen om toegankelijkheid voor mindervaliden te verbeteren

Delhaize wil haar winkels vlot toegankelijk maken voor al haar klanten. In het kader hiervan werd een samenwerking op poten gezet met de vzw Gamah. Samen met Delhaize werden verschillende maatregelen uitgewerkt die de toegankelijkheid van de winkel voor mindervaliden verbetert.

Mindervaliden die met de wagen komen, beschikken over voorbehouden parkeerplaatsen naast de lift. De toegang tot de supermarkt wordt vergemakkelijkt door een helling voor rolstoelen naast de trap. Bovenaan de trap verwittigen podotactiele tegels slechtzienden dat ze een obstakel naderen. De onthaalbalie is verlaagd om het contact te vergemakkelijken. Er is ook een speciaal toilet voorzien voor rolstoelpatiënten en een kassa met een bredere doorgang. Slechtzienden worden ten slotte van de ingang tot aan het onthaal en van de kassa tot aan de uitgang begeleid aan de hand van strips. Door deze aanpassingen zou de toegankelijkheid van de winkel voor mindervaliden gevoelig moeten verhogen.

De strategie van Delhaize België

De bovengenoemde milieu-initiatieven en maatregelen die worden genomen om de toegankelijkheid voor mindervaliden te verbeteren, kaderen binnen de strategie van Delhaize België waarbij verantwoordelijkheidszin hoog in het vaandel wordt gedragen.

Maar de nieuwe supermarkt Mutsaard sluit ook verder naadloos aan op de strategie. Delhaize wil elke klant een winkel in zijn buurt aanbieden, dicht bij zijn woning of werkplaats en gemakkelijk bereikbaar. Delhaize biedt in haar winkel producten van de beste kwaliteit aan een eerlijke prijs en legt daarbij de focus op gezondheid, ontdekking en gebruiksgemak. Een groot deel van het assortiment bestaat uit verse producten. Delhaize waakt zeer streng over de voedselveiligheid van deze producten. Delhaize moedigt haar klanten via acties en informatie in de verkooppunten ook aan om te kiezen voor evenwichtige voedingsgewoonten.

Delhaize wil haar klanten de kans geven om nieuwe smaken en producten te ontdekken. Daarom biedt Delhaize een groot assortiment exotische producten, exclusiviteiten, wijnen uit de hele wereld, verse bereide schotels waarvan verschillende volgens recepten van grote chefs bereid zijn,... Delhaize wil haar klanten, die steeds minder tijd hebben om zelf te koken, ook zoveel mogelijk gebruiksgemak bieden via haar aanbod bereide schotels, voorgewassen en gesneden groenten, verse fruitsalades,...

De plus-kaart

Elke klant kan een plus-kaart, de getrouwheidskaart van Delhaize, aanvragen. Voor elke 500 gespaarde punten, krijgt de klant een aankoopbon van 5 euro. Daardoor heeft hij een korting van 0,5% op zijn aankopen. Bovendien kan de klant momenteel sparen voor gratis Ultima-wijnglazen. Een volle spaarkaart kan worden omgeruild voor een wijnglazenset met één glas voor rode wijn en één voor witte wijn. De klant kan zijn Ultima-collectie verder aanvullen door andere glazen tegen korting te kopen met zijn bons van 5 euro. De plus-kaart kan ook als beveiligde betaalkaart worden gebruikt.

Over Delhaize België

Eind september 2005 bestond het netwerk van Delhaize België uit 800 winkels, waarvan 772 in België, 26 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2004 een omzetcijfer van 3,9 miljard euro. In 2004 had Delhaize een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind september 2005 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.629 winkels en stelde de groep 138.000 mensen te werk.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie

Catherine Alexandre
VP Corporate & Strategy Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 83 16
kverbeke@delhaize.be

Link to Press Release - FR Link to Press Release - NL