Ingezonden persbericht


Persbericht

Verantwoord frituren wint aanmoedigingsprijs Voedingscentrum 2005

Rijswijk, 30 november 2005 - Vandaag heeft de campagne Verantwoord Frituren de aanmoedigingsprijs ontvangen van de Jaarprijs Voedingscentrum 2005. De centrale boodschap van deze campagne is 'Vloeibaar is beter', dus gebruik vloeibaar frituurvet en frituur volgens de Spelregels Verantwoord Frituren. Koninklijk Horeca Nederland en Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën zijn de initiatiefnemers van deze campagne.

De jury stelt dat de campagne breed wordt ondersteund en er toe leidt dat fastfood-ondernemers overstappen op gezonder vloeibaar

frituurvet. Ondernemers leveren hiermee een gezonder product aan de consument die de cafetaria bezoekt. De jury spreekt haar

waardering uit over dit initiatief, dat een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verminderen van de consumptie van verzadigd- en transvet.

Aangezien veel mensen cafetaria bezoeken, kan met deze campagne op brede schaal gezondheidswinst bereikt worden. De verwachte

impact is groot, aldus de jury.

Minister Hoogervorst hield voorafgaand aan de prijsuitreiking een toespraak waarin hij het belang onderstreepte van een gezonde voeding.

In zijn toespraak noemde hij het manifest Verantwoorde Vetzuursamenstelling - waar Verantwoord Frituren deel van uitmaakt - als voorbeeld

van hoe we met elkaar de voeding daadwerkelijk steeds gezonder kunnen maken.

Hans Hus, bestuurslid van Koninklijk Horeca Nederland: ' We zijn trots op het winnen van deze prijs. Deze prijs betekent positieve publiciteit en

zal daarmee het effect van de campagne versterken. Meer ondernemers zullen hierdoor overstappen op vloeibaar frituurvet.' Ronald Hiel,

Voorzitter van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën beschouwt de prijs als een belangrijke aanmoediging om de campagne

volgend jaar met grote intensiteit voort te zetten met alle betrokken partijen.

Noot voor de redactie -

Ingezonden persbericht