Persbericht

Vooraanstaande rol voor xerox in kleurenapparatuur, services de motor achter groei; sterk bedrijfsmodel zorgt voor meer aandeelhouderswaarde

"Wij zijn trots op onze prestaties, hebben volop vertrouwen in onze strategie en zijn zeer optimistisch over onze toekomst"

Amstelveen, 30 november 2005 -- Xerox, de wereldleider op het gebied van documentbeheer, documenttechnologie en document services, levert aandeelhouderswaarde via een consistente strategie waarbij gebruik wordt gemaakt van groeimogelijkheden, concurrentievoordelen die nieuwe klanten opleveren en een sterk bedrijfsmodel, dat zorgt voor omzetgroei en een aanzienlijke kasstroom. Dit is samengevat de belangrijkste boodschap die door de Chairman en Chief Executive Officer van Xerox, Anne M. Mulcahy op 21 november jl. werd uitgedragen tijdens de jaarlijkse beleggersbijeenkomst van de onderneming in New York. Mulcahy besprak samen met andere leidinggevende functionarissen van Xerox de voortgang, groeimogelijkheden en doelstellingen van de onderneming voor 2006.

"Wij zijn trots op onze prestaties, hebben volop vertrouwen in onze strategie en zijn zeer optimistisch over onze toekomst," aldus Mulcahy. "We hebben een groeiende, op annuïteiten gebaseerde onderneming opgebouwd, waarin de kracht van onze innovatieve vermogens en inzichten in de markt voor documentbeheer tot uiting komen. De doelmatige manier waarop wij onze activiteiten uitvoeren zorgt voor een winstgevende groei en robuuste financiële prestaties die aandeelhouderswaarde blijven genereren."

Mulcahy merkte op, dat de strategie van Xerox ten aanzien van de omzetgroei gebaseerd is op het vergroten van haar marktaandeel in de $112 miljard grote documentmarkt via een drietal speerpunten:


· Het stimuleren van de toepassing van KLEUR in kleine tot grote organisaties.
· Het creëren van een 'NIEUWE AANPAK TEN AANZIEN VAN DRUKWERK' door optimaal gebruik te maken van de vooraanstaande rol van Xerox in het digitaal afdrukken van grote hoeveelheden documenten als aanvulling op het traditionele offset printen. De digitale technologie van de onderneming biedt de voordelen van het creëren van gepersonaliseerde communicatie en on-demand printen.
· Het spelen van een vooraanstaande rol in de markt voor SERVICES via de vermaarde expertise van Xerox op het gebied van documentbeheer.

Mulcahy verwacht dat de totale omzet voor het jaar 2006 met 3 procent zal groeien en dat de winst per aandeel tussen 10 en 15 procent zal toenemen tot ergens tussen de $1,00-$1,07 per aandeel.

Tijdens de bijeenkomst van 21 november besteedde Mulcahy onder meer aandacht aan enkele van de concurrentievoordelen van Xerox, waaronder:

Technologie en innovatie - Xerox bezit van de gehele sector het meest uitgebreide assortiment digitale documentsystemen voor kantooromgevingen van elke omvang. De investering van de onderneming in innovatie genereert een constante stroom aan geavanceerde technologie, waaronder dit jaar maar liefst 49 nieuwe producten die gezamenlijk meer dan 260 awards hebben gewonnen. Tweederde van de verkoopomzet van Xerox apparatuur is afkomstig van producten die in de afgelopen twee jaar zijn geïntroduceerd. De onderneming bezit meer dan 8000 actieve octrooien en investeert ongeveer 6 procent van alle inkomsten in onderzoek, ontwikkeling en engineeringactiviteiten.

Overal Kleur - "Net zoals Xerox een markt heeft gecreëerd voor digitale zwart-wit printers, zo spelen we een vooraanstaande rol in de overgang naar kleur, waarbij we hoogwaardige kleurenprinters goedkoper en gebruiksvriendelijker maken voor bedrijven van elke omvang", aldus Mulcahy, waarbij ze opmerkte dat naar verwachting de mogelijkheden in de markt voor digitale kleurenapparatuur tegen 2009 zullen zijn verdubbeld. Zij voegde hieraan toe dat kleur niet alleen een strategisch speerpunt is voor Xerox, maar ook een bedrijfskritische toepassing aan het worden is voor klanten. Steeds meer bedrijven gaan over tot digitale kleursystemen om gepersonaliseerd en kleurrijk materiaal te produceren, zoals marketingmateriaal, financiële overzichten, catalogi en gebruikershandleidingen op digitale apparatuur van Xerox, zoals de Xerox iGen3® Digital Production Press, DocuColor® productieprinters, WorkCentre® kleuren multifunctionele apparatuur en Phaser® solid ink desktopprinters. In het derde kwartaal van dit jaar is de omzet van kleurenapparatuur van Xerox gegroeid met 18 procent waardoor deze inmiddels 29 procent van de totale omzet van de onderneming vertegenwoordigt. Het aantal pagina's dat met kleurenapparatuur van Xerox wordt gedrukt, is in de laatste twee jaar bijna verdubbeld. Dit jaar worden er maar liefst meer dan 10 miljard kleurenpagina's gedrukt op Xerox systemen. "De omzet en brutowinst ten gevolge van kleurenpagina's zijn vijf keer zo hoog als die van zwart-wit pagina's," aldus Mulcahy. "Met nog geen 7 procent aan Xerox pagina's die worden gedrukt met kleurenapparatuur zijn de groeimogelijkheden enorm. Het is een geweldig bedrijfsmodel, een aantrekkelijke markt, een concurrentievoordeel - en het levert een solide resultaat op."

Kennis en expertise ten aanzien van documentbeheer - "Met meer dan 50 jaar ervaring in het creëren en aanvoeren van onze markt heeft Xerox een unieke expertise ontwikkeld op het gebied van documentbeheer", aldus Mulcahy. "Met Xerox Global Services profiteren klanten van ons vermogen hun document-intensieve werkprocessen te vereenvoudigen, hun documentgerelateerde middelen te beheren, systemen te ontwikkelen om gemakkelijk digitale bestanden te kunnen zoeken, op te vragen en op te slaan, en andere diensten te bieden die toegevoegde waarde opleveren en integreren met onze technologie." Deze diensten zijn goed voor $20 miljard aan mogelijkheden op de markt voor Xerox. Mulcahy voegde hieraan toe dat de kracht van de relaties van Xerox binnen grote bedrijven resulteert in technologische vooruitgang, primair gedreven op basis van dienstverlening.

Distributiekanalen - Naast een directe verkoop-team van circa 8000 professionele medewerkers, verkoopt Xerox ook apparatuur via zo'n 7000 agenten en concessionairs, 10.000 resellers, teleWeb, IT en consulting partners en original equipment manufacturer (OEM) relaties. Mulcahy voegde hieraan nog toe dat "wij nu meer klanten op meer plaatsen in de hele wereld hebben dankzij een grotere verscheidenheid aan distributiekanalen". Zij herhaalde nog eens de eerder gestelde verwachtingen voor het vierde kwartaal van 2005 met een verwachte winst van tussen de 25 en 29 cent per aandeel.


--- einde persbericht ---

Xerox Europe
Xerox Europe, de Europese organisatie van Xerox Corporation, levert een uitgebreide range aan Xerox producten, oplossingen en diensten, alsmede bijbehorende supplies en software. Het aanbod is met name gericht op een drietal marktsegmenten: kantoren van klein tot groot, de markt voor productieprinten en grafische omgevingen, alsmede dienstverlening, met inbegrip van advisering, systeemontwerp/-beheer en document outsourcing.

Xerox Europe heeft productievestigingen in Nederland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk en een geavanceerd R&D centrum (Xerox Research Centre Europe) in Grenoble, Frankrijk. Voor meer informatie, ga naar www.xerox.com .

Xerox® is het handelsmerk van Xerox Corporation. Alle andere merken en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke ondernemingen.

Klantcontacten
Voor meer informatie over Xerox en de producten: bel 0346 - 255255 of kijk op www.xerox.nl .

Mediacontacten
Xerox (Nederland) B.V., Patty de Jong, Communications Manager, tel.: 0346 - 255 770, email: patty.dejong@xerox.com

VerkroostPR (voor Xerox), Herman Verkroost, tel.: 030 - 229 20 05, email: hav@verkroostpr.nl