Extra nieuwsbrief 30 november 2005
Spoorvervoerders protesteren tegen hoge spoortax

Directeuren van de goederenbedrijven trekken op naar de Tweede kamer

Vanmiddag rond de klok van één uur arriveren op station Den Haag Centraal vier locomotieven van de vier grootste railgoederenvervoerders in Nederland (ACTS Nederland BV, Rail4Chem Benelux BV, ERS railways BV en Railion Nederland NV). Aan boord de directeuren van deze bedrijven die zich ernstig bedreigd voelen door de rigoureuze verhogingen van de spoortax die het Ministerie van V&W voor 2006 in gedachten heeft.

Hoewel al op diverse manieren is aangetoond dat de geplande verhogingen voor alle partijen negatief uitpakken, lijkt het Ministerie van V&W niet te willen luisteren.

De vier bedrijfsdirecteuren begeven zich daarom van het station Den Haag Centraal naar het gebouw van de Tweede Kamer waar zij een document zullen aanbieden aan Pieter Hofstra, vice-voorzitter van de vaste kamercommissie voor V&W.
Met deze actie starten de railgoederenvervoerders een campagne waarmee zij de komende week aandacht willen vragen voor de hardhorendheid op het Ministerie. Tussen 18:00 en 19:00 uur zullen goederentreinen overal in Nederland toeteren onder het motto: Den Haag, word wakker!

In het document dat de railgoederenvervoerders aan Pieter Hofstra aanbieden, wordt aan de hand van een aantal voorbeelden duidelijk gemaakt wat de voorgestelde verhoging van de spoortax in de praktijk betekent.

Die verhoging varieert, al naar gelang van het gewicht van de trein, van 35% tot 260%.
Het vervoer van erts en kolen zoals dat vanuit de Rotterdamse en Amsterdamse havens naar het Duitse achterland wordt vervoerd krijgt de zwaarste verhogingen voor de kiezen. Maar ook het transport van staal en kalk voor de Nederlandse staalindustrie en de containertreinen van Rotterdam naar Veendam of naar Zuid Europa krijgen verhogingen te verwerken die de totale transportkosten met 3 tot - in sommige gevallen -12 % zullen doen stijgen. Dat komt voor de gezamenlijke sector neer op een bedrag van ca 5 mln euro.

In een markt waar de transportprijzen de laatste jaren voortdurend dalen terwijl de energiekosten alleen maar stijgen, kunnen de railvervoerders deze kostenverhogingen niet meer zelf absorberen. Om te kunnen overleven zullen ze de spoortaxverhoging volledig in hun prijzen moeten doorberekenen. En op de transportmarkt waar de prijzen in belangrijke mate wordt gedicteerd door Oost Europese wegvervoerders, is dat killing voor de concurrentiepositie. Een nota bene in opdracht van het Ministerie van V&W uitgevoerd onderzoek*) toont aan dat de railgoederenvervoerders door de voorgestelde spoortaxverhoging zon 20% van hun marktvolume zullen verliezen.

In hetzelfde rapport valt ook te lezen dat juist door deze vraaguitval de totale opbrengsten van de spoortax uiteindelijk per saldo lager zullen zijn dan wanneer deze heffing aanzienlijk geleidelijker zou worden verhoogd. De vraag is dus wie er nu eigenlijk béter wordt van deze onevenredige verhogingen.

At last but not least zal deze spoortaxverhoging een sterk negatief effect hebben op de vliegende start van de Betuweroute. Minder railvervoer in 2006 betekent namelijk ook minder railvervoer in 2007. Waarmee het rendement van de Betuweroute onnodig onder druk wordt gezet.


*)Gebruiksvergoeding Spoorgoederenvervoer 2006-2007-Policy Research Corporation 18-07-05

Meer uitgebreide informatie over de spoortax kunt u vinden op www.railion.nl

Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.