Ingezonden persbericht


2005: positie IT-managers strategischer door technologische ontwikkelingen

Onderzoek LANDesk: belang IT groter, besef management moet nog groeien

Schiphol-Rijk, 30 november 2005 - IT-managers vinden dat de rol van IT-afdelingen de afgelopen twaalf maanden strategischer is geworden. Dit is vooral veroorzaakt door technologische ontwikkelingen, aangezien de ondersteuning op managementniveau als minimaal wordt ervaren. Ontwikkelingen op gebieden als mobiel werken, beveiliging en automatisering van taken hebben de rol van de IT-manager getransformeerd tot een onmisbaar adviseur voor bedrijfskritische activiteiten. Dit zijn enkele resultaten van een onderzoek dat Dynamic Markets in november 2005 uitvoerde onder 500 IT-managers in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van LANDesk Software.

Uit het onderzoek blijkt dat IT-managers ernaar streven om hun positie binnen de organisatie te versterken tot 'C-level'. Toch heeft slechts vijftien procent van de ondervraagden het gevoel dat het management hun activiteiten ondersteunt. Ondanks dit gevoel van onbegrip levert bijna tweederde van de respondenten het management formele rapportages om het te informeren over huidige technologische kwesties, zoals kwetsbaarheden en compliance.

Hoewel 90 procent van de IT-managers aangeeft dat het strategisch belang van IT binnen hun organisatie groeit, ligt het zwaartepunt van hun activiteiten nog steeds bij beheertaken. Uit antwoorden van IT-managers op vragen over hun daginvulling blijkt, dat zij een groot deel van hun tijd besteden aan beheer (32 procent) en het oplossen van problemen (35 procent). Slechts één procent van de respondenten besteedt tijd aan planning en het presenteren van ideeën aan het management.

Om binnen hun organisatie de strategische waarde van IT te kunnen vergroten, geven IT-managers aan dat ze meer geld en betere tools voor het automatiseren van hun dagelijkse activiteiten nodig hebben. Meer dan de helft (56 procent) vraagt hogere budgetten en 55 procent heeft behoefte aan betere softwaretools. Een andere prioriteit is het vergroten van de steun van het management - 45 procent is ervan overtuigd dat dit zal bijdragen aan een strategischer rol van IT binnen de organisatie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de grootste uitdagingen voor IT-managers in 2005 waren: het up-to-date houden van de systemen (50 procent), het beveiligen van systemen (49 procent) en het op tijd implementeren van lopende projecten (40 procent).

"IT-afdelingen willen hun strategische belang voor de organisatie vergroten. Maar uit dit onderzoek blijkt dat het beeld blijft bestaan, dat het management de daadwerkelijke waarde van IT voor de business en de bijdrage die dit levert aan de bedrijfsprestaties, niet begrijpt", zegt Dave Taylor, Vice-President Worldwide Marketing van LANDesk Software. "Business- en IT-managers hebben dezelfde uitdagingen, zoals het vergroten van de veiligheid van systemen. Toch is het positief dat technologie wordt beschouwd als grote ondersteuning bij dagelijkse activiteiten. Met het oog op 2006 hopen we dat de automatisering van veelvoorkomende taken van IT-managers blijft toenemen, zodat zij meer ruimte krijgen om zich te concentreren op strategische activiteiten als beveiliging en compliance."

# # #

LANDesk Software
LANDesk Software is leverancier van configuratie- en beveiligingsbeheeroplossingen voor desktops, servers en mobiele apparatuur. Het bedrijf helpt duizenden organisaties bij de eenvoudige inzet en het gebruik van end-to-end beheeroplossingen. LANDesk Software heeft zijn hoofdkantoor in Salt Lake City in Utah (Verenigde Staten) en vestigingen in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, Europa en Azië. De Nederlandse vestiging is in Schiphol-Rijk.