Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven
Bredewater 8
Postbus 7259
2701 AG Zoetermeer
Tel. (079) 352 30 00
Fax (079) 351 54 78
E-mail: colo@colo.nl
:: 30 Nov 2005
Koepels beroepsonderwijs bepleiten meer innovatiebudget
De Stichting van de Arbeid en Het Platform Beroepsonderwijs (HPBO)
staan kritisch tegenover het kabinetsbeleid voor de dynamisering van
het beroepsonderwijs. In een brief aan de Tweede Kamer hebben de
landelijke vertegenwoordigers van het beroepsonderwijs gevraagd om
structurele financiering van de innovatieagenda. Zij pleiten ervoor om
de onderwijsinstellingen 5% extra budget te geven voor
onderwijsinnovatie, zoals ook door de werkgroep Dynamisering
Beroepsonderwijs is voorgesteld. Vandaag en morgen behandelt de Tweede
Kamer de onderwijsbegroting.
Op 3 oktober reageerde minister Van der Hoeven namens het kabinet op
het rapport 'Beroepswijs beroepsonderwijs' van de werkgroep
Dynamisering Beroepsonderwijs van het Innovatieplatform ('werkgroep
Leijnse'). Het rapport verscheen eind vorig jaar. Hoewel het kabinet
onderschrijft dat het beroepsonderwijs ondernemender moet worden,
lijkt het tegelijkertijd de concrete Lissabon-doelstellingen niet meer
als uitgangspunt te nemen om meer dynamiek tot stand te brengen. Zo
geeft het kabinet in zijn antwoord de indruk het verhogen van het
gemiddelde opleidingsniveau, zoals in het akkoord van Lissabon in 2000
in de Europese Unie is afgesproken, los te laten.
Het kabinet lijkt de innovatieagenda als een tijdelijke regeling te
schouwen. De Stichting van de Arbeid en HPBO zien de innovatieagenda
echter als een duurzame hefboom voor innovatie door onderwijs,
(regionaal) bedrijfsleven en overheid gezamenlijk. Onderwijs en
bedrijfsleven hebben deze zomer gezamenlijk de innovatieagenda
opgesteld juist om de Lissabon-doelstellingen binnen bereik te
brengen. Op de innovatieagenda staan het verbeteren van de doorstroom,
het verminderen van de voortijdige uitval en het aantrekkelijker maken
van het beroepsonderwijs. Deze agenda is niet vrijblijvend, stellen
zij. Met de uitvoering van deze agenda gaat het beroepsonderwijs ook
een resultaatsverplichting aan om publiek duidelijk te maken wat de
investering oplevert.