Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven

Bredewater 8 Postbus 7259 2701 AG Zoetermeer Tel. (079) 352 30 00 Fax (079) 351 54 78 E-mail: colo@colo.nl

:: 30 Nov 2005

Koepels beroepsonderwijs bepleiten meer innovatiebudget

De Stichting van de Arbeid en Het Platform Beroepsonderwijs (HPBO) staan kritisch tegenover het kabinetsbeleid voor de dynamisering van het beroepsonderwijs. In een brief aan de Tweede Kamer hebben de landelijke vertegenwoordigers van het beroepsonderwijs gevraagd om structurele financiering van de innovatieagenda. Zij pleiten ervoor om de onderwijsinstellingen 5% extra budget te geven voor onderwijsinnovatie, zoals ook door de werkgroep Dynamisering Beroepsonderwijs is voorgesteld. Vandaag en morgen behandelt de Tweede Kamer de onderwijsbegroting.

Op 3 oktober reageerde minister Van der Hoeven namens het kabinet op het rapport 'Beroepswijs beroepsonderwijs' van de werkgroep Dynamisering Beroepsonderwijs van het Innovatieplatform ('werkgroep Leijnse'). Het rapport verscheen eind vorig jaar. Hoewel het kabinet onderschrijft dat het beroepsonderwijs ondernemender moet worden, lijkt het tegelijkertijd de concrete Lissabon-doelstellingen niet meer als uitgangspunt te nemen om meer dynamiek tot stand te brengen. Zo geeft het kabinet in zijn antwoord de indruk het verhogen van het gemiddelde opleidingsniveau, zoals in het akkoord van Lissabon in 2000 in de Europese Unie is afgesproken, los te laten.

Het kabinet lijkt de innovatieagenda als een tijdelijke regeling te schouwen. De Stichting van de Arbeid en HPBO zien de innovatieagenda echter als een duurzame hefboom voor innovatie door onderwijs, (regionaal) bedrijfsleven en overheid gezamenlijk. Onderwijs en bedrijfsleven hebben deze zomer gezamenlijk de innovatieagenda opgesteld juist om de Lissabon-doelstellingen binnen bereik te brengen. Op de innovatieagenda staan het verbeteren van de doorstroom, het verminderen van de voortijdige uitval en het aantrekkelijker maken van het beroepsonderwijs. Deze agenda is niet vrijblijvend, stellen zij. Met de uitvoering van deze agenda gaat het beroepsonderwijs ook een resultaatsverplichting aan om publiek duidelijk te maken wat de investering oplevert.