AutoRai

Hoogste score voor Saabâs actieve hoofdsteunen

(11/30/2005)
Alle geteste modellen van Saab hebben de hoogste score behaald op het gebied van nekletselpreventie. De stoelen met Saab Active Head Restraints (SAHR) zijn getest door Thatcham, het onderzoeksinstituut van de Britse verzekeraars.
De Saab 9-3 Cabriolet, 9-3 Sport Estate en 9-5 modellen behaalden, net als de 9-3 Sport Sedan, vier sterren.

Thatcham, een gerenommeerd onderzoeksinstituut, meet de stoelen op en kijkt naar de positie van de hoofdsteun in verhouding tot het hoofd van een testdummy. Er is ook een dynamische test, waarbij de stoel met de dummy wordt gemonteerd op een slee. Deze wordt in 0,1 seconde versneld tot 16 km/h om de effecten van een veelvoorkomende aanrijding van achteren te simuleren.

Thatchams Crash Research Manager, Matthew Avery, vertelt: âSaab heeft voor een doorbraak gezorgd in de ontwikkeling van stoelen die helpen een whiplash te voorkomen. De statistieken van verzekeringsclaims wijzen uit dat de 9-3 met actieve hoofdsteunen heeft gezorgd voor 42 procent minder whiplash-klachten, in vergelijking met het vorige model zonder dergelijke hoofdsteunen. De wetenschappelijk verantwoorde benadering van Saab heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van testprocedures voor de International Insurance Whiplash Prevention Group (IIWPG). Iedere fabrikant zou feitelijk dergelijke hoofdsteunen moeten toepassen.â

SAHR zorgt ervoor dat het hoofd en de onderrug niet meer bewegen ten opzichte van elkaar. De hoofdsteun is bevestigd op een frame in de rugleuning. Bij een aanrijding van achteren schuift de onderrug van de inzittende naar achteren. Een mechanische verbinding in het frame drukt de bovenkant van de leuning â met de hoofdsteun â omhoog en naar voren. De steun vangt zo het hoofd op en verkleint de hoeveelheid beweging die whiplash veroorzaakt. Vervolgens kantelt het frame in de stoel direct terug in zijn uitgangspositie.

âAanrijdingen van achteren zijn zelden levensbedreigend, maar ze komen vaak voor en kunnen lange tijd zorgen voor pijn en ongemakâ, vertelt Per Lenhoff, hoofd crashveiligheid bij Saab Automobile. âDe resultaten van de tests door Thatcham bevestigen onze eigen bevindingen en die van vergelijkbare organisaties in de Verenigde Staten en Duitsland. Ze laten allemaal zien dat ons pionierswerk met actieve hoofdsteunen van grote waarde is.â