Provincie Limburg

Genieten en logeren in gastvrij en klantvriendelijk Limburg Gedeputeerde Staten hebben een subsidie van 229.744,-- verleend voor

het ontwikkelen van drie nieuwe Product-Markt-Combinaties (PMCs) voor de toeristische sector. Dit is één van de speerpunten uit het provinciale thema Ondernemend Limburg. De Stichting Samenwerkende VVVs Limburg (SVL) heeft in opdracht van de Provincie Limburg samen met brancheorganisaties, het toeristisch bedrijfsleven en de Kamers van Koophandels nieuwe PMCs ontwikkeld. Deze zijn gebundeld in drie centrale themas: 1) gastvrijheid en klantvriendelijkheid, 2) ondergronds genieten in Zuid-Limburg en 3) kleinschalig en karaktervol logeren in Limburg. In totaal werken 142 bedrijven uit de toeristische sector aan deze projecten mee.

Gastvrijheid en klantvriendelijkheid
Onder de naam meisje bij de bakker is Koninklijke Horeca Nederland in 2003 een klantvriendelijkheidsproject gestart. Dit project wordt nu verder uitgebreid en ingevuld. Het heeft als doel om:
* de befaamde Limburgse gastvrijheid beter onder de aandacht te brengen;

* gastvrijheid in Limburg in al zijn facetten te bevorderen;
* een platform te bieden voor gastvrijheidsinitiatieven in Limburg;
* gasten te stimuleren vaker naar Limburg te komen.

Aan dit project doen 102 bedrijven mee. Het project loopt als een rode draad door de andere twee themas heen.

Ondergronds genieten
Een aantal Valkenburgse ondernemers heeft het initiatief genomen om innovatief te werken aan het product toeristisch-recreatief Limburg, met als Unique Selling Point: de grotten als cultuur-historisch erfgoed. Dit heeft geresulteert in de oprichting van de Stichting Ondergronds Valkenburg waarbij zich een 15-tal ondernemers uit diverse branches zullen aansluiten. De reeds aangesloten bedrijven zijn: Fluweelengrot, Gemeentegrot, Geulhemmergroeve, Grottenaquarium, Romeinse Katakomben, Steenkolenmijn, ASP, A gogo Valkenburg, Jut en Jul, Caverne de Geulhem, Feestgrot, Fer Rouwetten, Mergelatelier Jan Aarts, Mergelbouwsteen Kleijnen Sibbe en Mergelcarving. De samenwerkingspartners zijn Grotten Maastricht, Industrion Kerkrade, Landal Greenpark Cauberg/Vaals/Reevallis, Recron-aangesloten verblijfsaccommodaties/campings, Valkenburg Hotels, Ambiance hotels Maastricht en de Stichting Ondergrondse Kalksteengroeves (SOK). Eén van de activiteiten is het ondergronds Kerkenpad. Het gaat hier om een netwerk van ondergrondse kapelletjes in de mergelgroeves. De bezoeker kan tijdens het Ondergronds Kerkenpad verschillende van deze kapellen bezoeken, elk met zijn eigen sfeer en geschiedenis. De route kan op eigen gelegenheid (bovengronds) wandelend, fietsend en/of met de auto worden afgelegd. Een bijzondere manier om dit stukje Zuid-Limburgse cultuurgeschiedenis te ontdekken.

Karakteristiek logeren
Met dit thema wordt het in de markt zetten van bijzondere logiesaccommodaties verder geprofessionaliseerd. Daarbij wordt tevens de kwaliteit van de logiesmogelijkheden in kastelen en andere karakteristieke gebouwen zoals boerderijen, herbergen, pastorieën, molens e.d. verbeterd. Startende ondernemers krijgen daarbij de mogelijkheid om met nieuwe plannen te participeren en van elkaar te leren. Eén van de activiteiten is de kunst van het verleiden, waarbij de verblijven gecombineerd worden met thematische belevenissen en evenementen. Denk daarbij aan verhalen op locatie rond een speciaal thema, Masterclasses met concerten en muzikale ontmoetingen.

30-11-2005 09:47