Genieten en logeren in gastvrij en klantvriendelijk Limburg
Gedeputeerde Staten hebben een subsidie van 229.744,-- verleend voor
het ontwikkelen van drie nieuwe Product-Markt-Combinaties (PMCs) voor
de toeristische sector. Dit is één van de speerpunten uit het
provinciale thema Ondernemend Limburg. De Stichting Samenwerkende VVVs
Limburg (SVL) heeft in opdracht van de Provincie Limburg samen met
brancheorganisaties, het toeristisch bedrijfsleven en de Kamers van
Koophandels nieuwe PMCs ontwikkeld. Deze zijn gebundeld in drie
centrale themas: 1) gastvrijheid en klantvriendelijkheid, 2)
ondergronds genieten in Zuid-Limburg en 3) kleinschalig en karaktervol
logeren in Limburg. In totaal werken 142 bedrijven uit de toeristische
sector aan deze projecten mee.
Gastvrijheid en klantvriendelijkheid
Onder de naam meisje bij de bakker is Koninklijke Horeca Nederland in
2003 een klantvriendelijkheidsproject gestart. Dit project wordt nu
verder uitgebreid en ingevuld. Het heeft als doel om:
* de befaamde Limburgse gastvrijheid beter onder de aandacht te
brengen;
* gastvrijheid in Limburg in al zijn facetten te bevorderen;
* een platform te bieden voor gastvrijheidsinitiatieven in Limburg;
* gasten te stimuleren vaker naar Limburg te komen.
Aan dit project doen 102 bedrijven mee. Het project loopt als een rode
draad door de andere twee themas heen.
Ondergronds genieten
Een aantal Valkenburgse ondernemers heeft het initiatief genomen om
innovatief te werken aan het product toeristisch-recreatief Limburg,
met als Unique Selling Point: de grotten als cultuur-historisch
erfgoed. Dit heeft geresulteert in de oprichting van de Stichting
Ondergronds Valkenburg waarbij zich een 15-tal ondernemers uit diverse
branches zullen aansluiten. De reeds aangesloten bedrijven zijn:
Fluweelengrot, Gemeentegrot, Geulhemmergroeve, Grottenaquarium,
Romeinse Katakomben, Steenkolenmijn, ASP, A gogo Valkenburg, Jut en
Jul, Caverne de Geulhem, Feestgrot, Fer Rouwetten, Mergelatelier Jan
Aarts, Mergelbouwsteen Kleijnen Sibbe en Mergelcarving. De
samenwerkingspartners zijn Grotten Maastricht, Industrion Kerkrade,
Landal Greenpark Cauberg/Vaals/Reevallis, Recron-aangesloten
verblijfsaccommodaties/campings, Valkenburg Hotels, Ambiance hotels
Maastricht en de Stichting Ondergrondse Kalksteengroeves (SOK).
Eén van de activiteiten is het ondergronds Kerkenpad. Het gaat hier om
een netwerk van ondergrondse kapelletjes in de mergelgroeves. De
bezoeker kan tijdens het Ondergronds Kerkenpad verschillende van deze
kapellen bezoeken, elk met zijn eigen sfeer en geschiedenis. De route
kan op eigen gelegenheid (bovengronds) wandelend, fietsend en/of met
de auto worden afgelegd. Een bijzondere manier om dit stukje
Zuid-Limburgse cultuurgeschiedenis te ontdekken.
Karakteristiek logeren
Met dit thema wordt het in de markt zetten van bijzondere
logiesaccommodaties verder geprofessionaliseerd. Daarbij wordt tevens
de kwaliteit van de logiesmogelijkheden in kastelen en andere
karakteristieke gebouwen zoals boerderijen, herbergen, pastorieën,
molens e.d. verbeterd. Startende ondernemers krijgen daarbij de
mogelijkheid om met nieuwe plannen te participeren en van elkaar te
leren. Eén van de activiteiten is de kunst van het verleiden, waarbij
de verblijven gecombineerd worden met thematische belevenissen en
evenementen. Denk daarbij aan verhalen op locatie rond een speciaal
thema, Masterclasses met concerten en muzikale ontmoetingen.
30-11-2005 09:47
Provincie Limburg