Stichting ago
Oud-premier Wim Kok wijst tweede kamerleden op het belang van taalvorming
Talige vorming is in veel VG-instellingen een achtergebleven gebied.
Te lang werd gedacht dat mensen met een verstandelijke handicap tot veel in staat waren,
maar dat taal een onbegaanbaar terrein was. Verschraling van het aanbod of zelfs het
ontbreken ervan vergrootte de talige achterstand vervolgens alleen maar meer.
Dat moet veranderen. Aandacht voor taal betekent aandacht voor communicatie en is
onmisbaar in het integratieproces! Taalvorming zal binnen instellingen voor mensen met
een verstandelijke handicap structureel geboden moeten worden.
Dat is kort gezegd de boodschap die oud Premier Kok aanstaande woensdag zal overbrengen
aan de heer Aart Mosterd (CDA) en mevrouw Gerdi Verbeet (PVDA).
VISSEN ZWEMMEN LEREN, HANDBOEK OVER TAALVORMING EN GEDICHTEN SCHRIJVEN VOOR MENSEN MET EEN
VERSTANDELIJKE HANDICAP
Op woensdagmiddag 30 november 2005 zullen de tweede-kamerleden mevrouw Gerdi Verbeet
(PVDA) en de heer dr. Aart Mosterd (CDA) in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht, uit
handen van oud-premier Wim Kok het eerste exemplaar in ontvangst nemen van Vissen zwemmen
leren tijdens een vrij toegankelijke studieconferentie.
Tussen 12.30 en 16.00 uur zullen werkers in de zorg, beleidsmakers en vertegenwoordigers
van de media kennis kunnen maken met de ontwikkelde werkwijze voor taalvorming bij mensen
met een verstandelijke beperking. Er worden workshops gegeven door docenten Taalvorming en
begeleiders kunnen hun ervaringen met de werkwijze uitwisselen.
Door middel van korte video-clips en een documentaire wordt er verslag gedaan van de
activiteiten die de projectgroep .Het Gedicht., een samenwerkingsproject van de Stichting
AGO en Uitgeverij de Stiel , gedurende zeven jaar heeft ontwikkeld.
Tot slot houdt de heer Henny Jacobse, oud-directeur van de Stichting AGO, voorzitter van
de gehandicaptensportorganisatie NebasNsg en per 1 januari voorzitter van de Federatie
van Ouderverenigingen (FVO) een voordracht over de toekomst van Taalvorming in de zorg
voor mensen met een verstandelijke handicap. Henny Jacobse was als directeur van de AGO
verantwoordelijk voor de totstandkoming van het project 'Het gedicht' en een groot
stimulator.
Wij nodigen u graag uit hierbij aanwezig te zijn en vragen u vriendelijk uw komst aan te
kondigen bij mw. Naomi Blindeman, naomi@blindeman.com of telefonisch 06 . 15618770.
Voor meer informatie over het project en het boek kunt u terecht bij Cees van der Pluijm,
351 98 48 of cees@vanderpluijm.demon.nl / Frombergstraat 52-2, 6814 EC ARNHEM.
Zie ook: www.hetgedicht.nl
TOELICHTING
De projectgroep .Het Gedicht. heeft de afgelopen zeven jaar op basis van de ideeën
van Taalvorming en Literaire Vorming een unieke methodiek ontwikkeld om verstandelijk
gehandicapten bij te staan in hun ontwikkeling. Talige vorming is in veel instellingen
een achtergebleven gebied; te lang werd gedacht dat gehandicapten tot veel in staat
waren, maar dat taal een onbegaanbaar terrein was. Verschraling van het aanbod of zelfs
het ontbreken ervan vergrootte de talige achterstand vervolgens alleen maar meer.
Studenten (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), docenten Taalvorming en begeleiders van
instellingen hebben de afgelopen zeven jaar met verstandelijk gehandicapten gedichten
geschreven: een methode om het taalvermogen te activeren, om talige ontwikkeling in gang
te zetten, om gehandicapten mondiger te maken en zelfvertrouwen te geven. Ook zijn
begeleiders geschoold door oud-studenten van de Hogeschool voor de Kunsten, nu zelf
docenten Taalvorming.
Het unieke van de methode is dat het mes aan alle kanten snijdt. Nieuw is onder meer dat
waar tegenwoordig vooral wordt gesproken over arbeidsparticipatie, over fusies en over
kosten in de zorg, deze methode relatief weinig kost, en een heuse inhoudelijke
vernieuwing betekent die veel oplevert. Taalbeheersing en zelfvertrouwen zijn belangrijke
pijlers onder de emancipatie van mensen met een verstandelijke beperking. Daarnaast hebben
de schrijvende gehandicapten een grote bijdrage geleverd aan de beeldvorming over de groep
zelf.
Er zijn inmiddels drie grote manifestaties geweest in Vredenburg waar de resultaten van
drie reeksen workshops in instellingen en drie bijbehorende wedstrijden zijn
gepresenteerd en gevierd. Dat resulteerde in drie bloemlezingen met gedichten, waarvan er
inmiddels zo.n 20.000 zijn verkocht! De media waren massaal aanwezig bij deze
manifestaties: de kranten, bijna alle actualiteitenprogramma.s plus het journaal
besteedden er uitgebreid aandacht aan.
Het boek Vissen Zwemmen Leren is een praktisch werkboek voor wie deze inhoudelijke
innovatie van de zorg ter hand wil gaan nemen. Het bevat naast een verdieping en
theoretische fundering van de methodiek en verschillende bijdragen met praktische
handreikingen ook een overzicht van de activiteiten van de afgelopen zeven jaar en
teksten voor managers van instellingen over de implementatie van de werkwijze
Taalvorming. Het slothoofdstuk geeft de resultaten weer van een enquête waaruit
blijkt hoe groot de resultaten voor de deelnemers aan de workshops zijn geweest.
Een boek dus voor docenten, begeleiders, ouders, managers en beleidsmakers. Het is rijk
geïllustreerd, met foto.s en gedichten. Bij het boek hoort een interactieve cd-rom
waarmee lezers zelf aan de slag kunnen om gedichten te maken volgens de werkwijze
Taalvorming.
Op 30 november zullen wij in Vredenburg wederom de vaderlandse pers en een groot aantal
mensen uit de zorg ontvangen. Zij zullen in workshops aan den lijve ervaren hoe de
werkwijze functioneert. Het beoogde programma ziet er als volgt uit:
12.30 welkom door de dagvoorzitter Cees van der Pluijm
12.45 vertoning documentaire en videoclips van gedichten van .Het Gedicht.
13.15 workshops en mogelijkheid tot het uitwisselen van ervaringen
14.45 pauze
15.15 presentatie van Vissen Zwemmen Leren door oud-premier Wim Kok
15.25 reactie van de tweede-kamerleden mw Verbeet (PVDA) en de heer Mosterd (CDA)
15.40 nawoord door Henny Jacobse, oud-directeur van de AGO
16.00 borrel
---
PRESENTATIE VISSEN ZWEMMEN LEREN / STUDIECONFERENTIE
datum 30 november 2005
aanvang 12.30 uur
plaats Muziekcentrum Vredenburg Utrecht, kleine zaal
toegang gratis (na aanmelding)
aanmelden AGO/Het Gedicht, Antwoordnummer 1102/1110 VB DIEMEN
organisatie Naomi Blindeman, naomi@blindeman.com
06 . 15618770
boek Cees van der Pluijm, cees@vanderpluijm.demon.nl
351 98 48
projectinfo www.hetgedicht.nl
uitgeverij www.de-stiel.demon.nl
Vissen zwemmen leren, over taalvorming en persoonlijke ontwikkeling bij mensen met een
verstandelijke handicap door het schrijven van gedichten, praktisch handboek (met cd-rom)
samenstelling en redactie Emke Spauwen en Cees van der Pluijm
Nijmegen/Diemen (De Stiel/AGO) 2005, ISBN 90 70 415 36 4, . 11,95