nummer 80 / Ede, 19 april 2005
Accent bij Kredietbank steeds meer op schuldhulp.
Meer dan 300 huishoudens in de Valleiregio hebben in 2004 de
Kredietbank om hulp gevraagd bij het oplossen van hun schulden. Ook de
meeste kredietaanvragen waren bedoeld voor het wegwerken van
huishoudelijke schulden. De kerntaak van de Kredietbank verschuift
steeds meer naar de schuldhulpverlening.
Het aantal kredietaanvragen is redelijk stabiel gebleven (ruim 700),
maar de kwaliteit van de aanvragen loopt erg terug. Het merendeel
bestond uit aanvragen voor afbetaling schulden (huur, energie en
dergelijke) gecombineerd met andere lopende verplichtingen, waardoor
toekenning van een lening onverantwoord was. Ruim 60% van de aanvragen
is dan ook afgewezen.
Opvallend was ook de plotsklapse daling met maar liefst 40% van
aanvragen voor een inrichtingskrediet. Hierdoor viel al met al de
kredietomzet bijna 3 ton lager uit dan begroot. De dalende omzet is
overigens een landelijk beeld; er wordt aanmerkelijk minder geleend
dan voorgaande jaren.
Toename schuldhulpaanvragen
Anderzijds nam het aantal aanvragen schuldhulp met 10% toe; van Edese
inwoners zelfs met 25%. Hierdoor waren wachttijden van gemiddeld 10
weken onvermijdelijk. De bank heeft vorig jaar 222 aanvragen
afgehandeld en 141 verzoeken opgesteld voor toelating tot de
wettelijke schuldsanering.
Ook zijn via het bij de bank ondergebrachte Meldpunt schuldhulp en
budgetadvies voor 60 Edese huishoudens intensieve
begeleidingstrajecten uitgezet bij het algemeen maatschappelijk werk
of de hoofdafdeling Werk, Inkomen en Zorg. Die begeleiding richt zich
vooral op gedragsverandering. Verder is als belangrijk hulpmiddel bij
schuldhulp voor ruim 130 huishoudens voor korte of langere tijd het
beheer over hun inkomen (budget) gevoerd. Op die manier zijn hun vaste
lasten tijdig betaald en ook de afbetalingen aan de schuldeisers
gegarandeerd.
Het gemiddelde schuldenpakket van de afgehandelde verzoeken steeg van
EUR 25.868 naar EUR 29.714. De schulden spitsten zich toe op
postorderkredieten en leningen bij banken en
financieringsmaatschappijen. Huishoudelijke schulden, vooral huur,
energie, verzekering en telefoon kwamen ook erg vaak voor. In
toenemende mate is sprake van schulden in de privésfeer.
Een derde deel van de aanvragers is jonger dan 30 jaar, de helft komt
uit de leeftijdsgroep van 30 tot 50 jaar en de rest is ouder dan 50
jaar. De helft van de aanvragen is gedaan door alleenstaanden. De
andere helft is evenredig verdeeld over de categorie samenwonend,
gehuwd of gescheiden. Verder is bijna 60% van de schuldhulp is
aangevraagd door personen met een uitkering; dat was vorig jaar nog
40%. Ruim een kwart van de aanvragen is gedaan door huishoudens met
oorspronkelijk geen Nederlandse nationaliteit.
Wet schuldsanering natuurlijke personen
Helaas blijven enkele schuldeisers niet bereid om mee te werken aan
een minnelijke schuldregeling. Het Centraal Justitieel Incassobureau
(CJIB), Amicon Zorgverzekaar en de NUON werken niet mee aan
kwijtscheldingsvoorstellen. Hierdoor werd meer dan de helft van de
uitgebrachte schikkingsvoorstellen niet gehonoreerd. Voor bijna alle
afgewezen aanvragen is vervolgens met succes een beroep gedaan op de
Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP).
Omdat veel inwoners te kampen hebben met een verslechterde economische
positie houdt de kredietbank rekening met een blijvende stijging van
het aantal aanvragen voor schuldhulp. Dat geldt vooral voor
huishoudens met een uitkering. Daarom beoordeelt de hoofdafdeling
Werk, Inkomen en Zorg bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand
voortaan bij elke (her)intake de noodzaak van schuldhulp tijdens de
check van de financiële situatie. Ook deze vroegtijdige signalering,
gevolgd door hulp of doorverwijzing kan problematische schuldsituaties
gaan voorkomen of verminderen.
---
Gemeente Ede