30 november 2004
Wilhelminaweg en Oranjestraat op de schop
De Wilhelminaweg en Oranjestraat worden als onderdeel van de
centrumring heringericht. Meest in het oog springende verandering is
dat de Wilhelminaweg een eenrichtingsweg wordt (fietsers
uitgezonderd). Vanaf de Kruittorenweg zal er in de richting van het
Kasteel gereden gaan worden. Om sluipverkeer te voorkomen zal ook de
Beatrixstraat een eenrichtingsweg worden, richting Albert Heijn. De
start van de herinrichting van de Wilhelminaweg staat gepland na de
zomervakantie 2005. Bij de uitvoering van de herinrichting wordt
geprobeerd de Wilhelminaweg zo min mogelijk af te sluiten voor het
verkeer.
Wilhelminaweg
Ruimtelijk
In het kader van het VCP zal het autoverkeer op de weg nog slechts in
één richting rijden. Voor de fietsers blijft de weg in beide
richtingen een doorgaande route. Uitgegaan wordt van een inrichting
volgens het standaard-profiel van de ring. In het gedeelte tussen de
Beatrixstraat en de Prins Hendrikkade zal het parkeren aan de
zuidzijde worden ingepast.
Het standaard-profiel dat voor de weg gehanteerd wordt resulteert in
een trottoir van minimaal 1,50 meter, vrijliggend fietspad van 2
meter, een tussenberm van 1 meter, rijbaan van 3 meter met een
fietsstrook van 1,5 meter, parkeerplaatsen van 2,10 en een trottoir
van minimaal 1,50 meter.
Dit heeft tot gevolg dat aan de noordzijde van de Wilhelminaweg alle
parkeerplaatsen verloren gaan. Aan de zuidzijde kunnen wel meer
parkeerplaatsen worden gemaakt. Bij de Oranjestraat gaan er van de 26
parkeerplaatsen 16 verloren. Dit heeft als reden dat langs
hoofdonsluitingswegen gestoken parkeerplaatsen niet wenselijk zijn.
Aan de zuidzijde zullen er meer pakeerplaatsen worden gerealiseerd.In
totaal gaan als gevolg van de herinrichting van de Wilhelminaweg en
Oranjestraat 17 parkeerplaatsen verloren.
Ter hoogte van de opstandingskerk zal een busperron gemaakt worden
waar de fietsers achterlangs gaan. Hierdoor kunnen fietsers ongestoord
doorfietsen als een bus stopt. De speciale laad- en losplaats van de
Albert Heijn zal verandert worden in trottoir waarop een vak
aangegeven staat waar de vrachtauto mag staan. Dit heeft tot voordeel
dat er meer ruimte ontstaat voor de voetgangers ook als er een
vrachtautos staat. De nieuwe inrichting heeft verder tot voordeel dat
de ruimte niet in allerlei resthoeken wordt verdeeld (zoals nu wel het
geval is) en er tijdens de markt er niet even wordt geparkeerd.
Materiaalkeuze van de weg
De inrichting word uitgevoerd conform de nota Inrichting Openbare
Ruimte (plan Breedveld). Dit betekent dat in het trottoir en
parkeerplaatsen betontegels worden toegepast. De rijbaan en
fietsstrook zullen in asfalt worden toegepast. Om de geluidsoverlast
van het verkeer te beperken zal er een geluidsreducenrd type asfalt
worden toegepast.
De tussenberm en het vrijliggende fietspad worden in dikformaat
klinkers uitgevoerd en het trottoir in waalformaten. Tussen de
tussenberm en de rijbaan zal een hardstenen band worden geplaatst die
de middeleeuwse vijfhoek markeert. Het vrijliggende fietspad zal door
smalle hardstenen banden worden ingekaderd. De lichtmasten zullen in
de middenberm worden geplaatst. Gezien de huidige slechte staat van
het riool zal er een nieuw riool worden aangelegd.
Verkeersremmende maatregelen
Om de snelheid op de Wilhelminaweg te beperken zullen er twee
asfaltkussens worden aangelegd. Gezien de ervaringen met
trillingshinder bij de Kruittorenweg aan de woningen zullen hier
versmalde kussens komen. Eén kussen zal ter hoogte van het busperron
en één zal voor het kruispunt met de Beatrixstraat worden neergelegd.
Er is gekozen voor alleen deze twee kussens daar meer maatregelen tot
gevolg hebben dat er of meer parkeerplaatsen verloren gaan of de het
ten koste gaat van de ruimte voor fietsers en voetgangers.
Kappen van vier bomen en herplant van twee
De bomen langs de gehele Wilhelminaweg zijn onderzocht op vitaliteit.
Op de drie bomen ter hoogte van de Albert Heijn na kunnen alle bomen
blijven staan. Voorgesteld wordt om een es ter hoogte van de
Bonaventurakerk te kappen om een grote boom die in de tuin van de Kerk
staat meer tot zijn recht te laten komen. Voor de bomen die kunnen
blijven staan zal er wel grondverbetering worden toegepast.
Voorgesteld wordt om de bomen bij de Albert Heijn te kappen omdat de
bodemgesteldheid op deze locatie niet goed is voor bomen om goed te
kunnen groeien. Nieuwe bomen zijn ook geen mogelijkheid omdat er
ondergronds te weinig ruimte is en bovengronds de ruimte beperkt is.
Dit betekent dat in totaal voor vier bomen een kapvergunning
aangevraagd wordt. Deze kapaanvraag zal tegelijkertijd met het ontwerp
de inspraak in gaan.
Bij de herinrichting van de Prins Hendrikkade zijn platanen in de
middenberm geplant. Om deze bomenrij af te maken zullen in de
middenberm bij de aansluiting van het Defensie-eiland twee platanen
worden geplant. De procedure voor het kappen van deze bomen zal
tegelijkertijd met de procedure van deze herinrichting gestart worden.
Oranjestraat
Ruimtelijk
De Oranjestraat vormt de toegangsweg naar de centrumring. In het kader
van het VCP zal het bestaande tracé worden verlegd zodat vanaf de brug
gezien er in de richting van de molenberg wordt gereden in plaats van
in het verlengde van de Wilhelminaweg. De reden van deze verlegging is
dat hierdoor duidelijk wordt gemaakt dat het verkeer op de centrumring
voorrang heeft en de Oranjestraat een aansluitende straat is.
Op het terrein van de voormalige gasfabriek is een bouwplan gepland
dat inspeelt op de verlegging van het bestaande tracé. Dit heeft wel
tot de consequentie dat de kabels en leidingen die onder het bestaande
trottoir liggen verlegd moeten worden. Ook zal het riool verlegd
moeten worden. De kosten voor het verleggen van deze kabels en
leidingen aan de zuidzijde van de Oranjestraat zijn niet opgenomen bij
de kosten van de reconstructie van de Oranjestraat-Wilhelminaweg maar
zullen bij het bouwplan worden betrokken.
Materiaalkeuze van de weg
De parkeerplaatsen en trottoirs langs de Oranjestraat zullen volledig
worden uitgevoerd in betontegels. De rijbaan zal uitgevoerd worden in
een geluidsreducerend type asfalt. Dit omdat bij de plantoetsing van
de nieuwbouwplannen langs de Oranjestraat uitgegaan is van een
geluidsreducerend type asfalt.
Verkeersmaatregelen
In september 1998 is besloten om voorlopig geen éénrichtingsverkeer
voor gemotoriseerd verkeer in te stellen in de Beatrixstraat totdat
het VCP wordt uitgevoerd. Daar de Wilhelminaweg het aansluitende
onderdeel van het VCP is zal deze maatregel bij de herinrichting van
kracht moeten worden.
De reden van deze maatregel is dat bij de herinrichting de weg smaller
is gemaakt waardoor alleen éénrichtingsverkeer mogelijk is. De
rijrichting in noordelijke richting is gekozen ter voorkoming van
ongewenst verkeer dat vanaf de Wagenstraat via Beatrixstraat en Prins
Hendrikkade naar de Vosbrug zou kunnen gaan sluipen. Tevens wordt
hierdoor voorkomen dat bezoekers van de binnenstad gemakkelijk beslag
zouden kunnen leggen op de aanwezige parkeerplaatsen in deze
woonstraat. Sluipverkeer via de Prins Hendrikkade vanaf het Kasteel
naar de Vosbrug is niet mogelijk daar bij het defensie-eiland de berm
dit verhinderd.
Rijnstraat
Openbare voorbereidingsprocedure
Bij de vaststelling van het VCP 1996 is toegezegd dat over de concrete
uitwerking van het VCP per deelgebied (fysiek, inrichting,
verkeersbesluiten) voorafgaand aan de definitieve besluitvorming een
openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de
Algemene wet bestuursrecht zal worden gevoerd. Derhalve wordt ook in
casu geadviseerd om hiertoe over te gaan. Afgezien van het feit dat
het hier een reeds eerder gedane toezegging betreft, verdient het
voeren van een openbare voorbereidingsprocedure eveneens de voorkeur
in het kader van de zorgvuldige voorbereiding
(zorgvuldigheidsbeginsel).
Omleidingsroutes
Uit berekeningen van het verkeersmodel blijkt dat het doorgaande
verkeer dat over de Wilhelminaweg rijdt voornamelijk een relatie heeft
tussen de wijk Molenvliet Zegveld en Kamerik(Breukelen) en Harmelen.
Gezien deze relaties worden vier omleidingsroutes voor het doorgaand
verkeer aangegeven:
1. Zegveld vanaf de Oostdam via de route Kievitstraat Oostsingel
2. Molenvliet vanaf Snellerbrug via Middellandbaan en Hollandbaan
3. Kamerik vanaf Rembrandlaan en Boerendijk via de route Kievitstraat
Oostsingel
4. Harmelen vanaf Hollandbaan en Boerendijk via de Middellandbaan
Steinhagenseweg.
De ontsluiting van de locale wegen is nog niet geheel duidelijk daar
dit afhangt van de wijze van uitvoering door de aannemer. Zodra dit
bekent is zal de uitvoeringswijze aan de bewoners kenbaar worden
gemaakt. Met de BBA zijn inmiddels afspraken gemaakt voor de busdienst
tijdens de werkzaamheden en voor de definitieve situatie.
Inspraakprocedure
U kunt het plan vanaf vrijdag 3 december 2004 tot en met donderdag
13 januari 2005 inzien in de koepel van het stadhuis aan de
Blekerijlaan en in het Infocentrum Binnenstad aan de Hoge Woerd 34.
Gedurende dezelfde termijn kunt u schriftelijk reageren door een brief
te richten aan het college van burgemeester en wethouders, Nieuwe
Werken t.a.v. Richard Beumers, Postbus 45, 3440 AA te Woerden.
Inspraakavond
Tevens wordt er op dinsdag 7 december 2004 een inspraakavond gehouden
over het voorlopig ontwerp van de reconstructie Wilhelminaweg
Oranjestraat. De avond begint om 19.30 uur in Concordia en zal tot
circa 21.00 duren. Tijdens de avond zal het voorlopig ontwerp worden
toegelicht en wordt u in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen
en om uw mening te geven.
Zie ook:
- Op het kaartje rechtsbovenaan deze pagina kunt u zien hoe de route
eruit zal zien.
Kaartje Wilhelminaweg (klik om de foto te vergroten)
Gemeente Woerden