Ruim honderd nieuwe abri's.
Hilversum krijgt in de komende vier maanden nieuwe abri's naar een
exclusief voor Hilversum gemaakt ontwerp.
Van de nieuwe Abri Hilversum komen er voorlopig ruim honderd. Het
aantal kan nog groeien tot 120 onder invloed van toekomstige
ontwikkelingen als bijvoorbeeld
het woningbouwproject Anna's Hoeve.
De voorgeschiedenis
In 1988 ging de gemeente in zee met een voorloper van Viacom Outdoor
B.V. in Amsterdam, dat in Hilversum de bestaande abri's plaatste in
ruil voor het recht om er
15 jaar lang reclame op te mogen maken. Toen het contract in 2003
afliep heeft Hilversum aan een drietal bedrijven gevraagd om een
ontwerp te maken voor een nieuwe abri met specifiek Hilversumse
kenmerken.
Uiteindelijk heeft wethouder Heerschop van verkeer samen met de
stedenbouwkundigen van de gemeente en met busmaatschappij Connexxion
gekozen voor de abri van de Rotterdamse ontwerper Theo Groothuizen.
Omdat die werkte in opdracht van Viacom Outdoor is er in feite sprake
van een vernieuwing van het bestaande reclamecontract.
Het ontwerp
Ontwerper Groothuizen heeft zich laten inspireren door het werk van de
Hilversumse bouwmeester Dudok. De abri heeft een plat dun dak met een
extra grote dakoverstek. "Een relatief hoge 'plint' maakt dat de abri
stevig met de aarde verbonden is", aldus Groothuizen. De ruimte tussen
dak en plint is door de toepassing van slanke staanders en glas
transparant en licht. De abri is links gesloten door de aanwezigheid
van de reclamevitrine en aan de rechterzijde maximaal transparant. Een
groep van vier, ritmisch en dicht bij elkaar geplaatste, staanders
vormen samen met de dakoverstek het belangrijkste vormkenmerk van de
Hilversumse abri.
De nieuwe Abri Hilversum is er in verschillende maten en verschillende
uitvoeringen, afhankelijk van de plek waarvoor ze zijn bedoeld. De
verlichting is verwerkt in het ontwerp. Een tiental abri's wordt
uitgevoerd met een vrijstaande klok in Dudok-stijl, twintig andere
krijgen een digitaal klokje dat in de abri is geïntegreerd.
Die digitale klokjes kunnen in de toekomst geschikt gemaakt worden
voor dynamische reizigersinformatie met de verwachte aankomsttijd van
de bus.
Bij bushaltes met een aparte haltepaal komen nieuwe haltepalen in een
bijpassend ontwerp. De abri's worden uitgevoerd in de kleur
donkerblauw.
Reizigerspanel
De gemeente heeft het ontwerp voor de nieuwe abri voorgelegd aan het
Reizigerspanel van busmaatschappij Connexxion. Op advies van dat panel
wordt de haltenaam verwerkt in het halte-informatiebord. Reizigers
kunnen dan vanuit de bus gemakkelijk de naam lezen.
Contract
Het contract met Viacom Outdoor beslaat opnieuw een periode van 15
jaar. Viacom plaatst de nieuwe abri's en zorgt ook voor de bestrating
eromheen. Viacom is tevens verantwoordelijk voor het onderhoud.
Daartegenover staat voor Viacom het recht om reclame op de abri's te
voeren.
Uitvoering
De eerste vijf abri's worden al deze week geplaatst in de wijk
Kerkelanden. Verder wordt deze maand nog een exemplaar in zijn meest
volledige vorm geplaatst op de Minckelersstraat opzij van het nieuwe
WoonCentrum St. Joseph.
Die wordt op donderdag 16 december officieel onthuld door wethouder
Karen Heerschop
Gemeente Hilversum