KVK VELUWE EN TWENTE
Groeiend draagvlak Burgerluchthaven Twente
persbericht onder embargo tot 30 november 16.15 uur
Op 30 november om 16.15 uur sluit het georganiseerde bedrijfsleven
(IKT, VNO-NCW Twente, MKB Oost, Oost NV en ETT) formeel de door de
Kamer van Koophandel Veluwe en Twente geregisseerde informatieronde
naar aanleiding van het ACM/DHV-onderzoek rond alternatieve scenario's
militaire basis af. Algemeen directeur van de Kamer van Koophandel
Veluwe en Twente Van Ingen overhandigt een impressie van de
bevindingen via burgemeester Mans en CdK Jansen aan de bestuurlijke
taskforce. De overdracht vindt plaats aan het begin van de vergadering
van de bestuurlijke taskforce. Tevens zal zij namens het bedrijfsleven
de eigen, gaandeweg aangescherpte visie, met daarbij diverse adviezen
aan de politiek, kenbaar maken.
IMPRESSIE REACTIES IN TWENTE
De termen begrip, twijfel en waardering vormen het kleurenpalet
tijdens de informatieronde. Begrip omdat men door meer informatie
betere inzichten kreeg. De beeldvorming was nogal gebaseerd op
gevoelens en op ervaringen rond de luchthaven uit het verleden.
Twijfel had men vooral over het in het onderzoek geschetste
marktpotentieel bij de wat omvangrijkere scenario's.
Informatievoorziening leidde tot minder twijfel.
Uiteraard zijn er ook mensen die überhaupt tegen een luchthaven zijn.
De discussies met hen zijn we niet uit de weg gegaan, maar hebben bij
hen geen standpuntverandering veroorzaakt. Men heeft waardering dat de
informatieronde breed georganiseerd is. Ook omliggende gemeenten zijn
daar zeer content mee. In de loop van het proces liet Enschede Airport
Twente (EAT) via een brief weten onder voorwaarden als civiele
commerciële luchthaven door te willen. Die brief leidde tot
verhelderingsvragen maar droeg zeer zeker bij tot een positiever beeld
over de slaagkans van de luchthaven in de toekomst. De randvoorwaarden
van de EAT zijn:
openstelling gedurende 7 dagen per week;
openstelling van 's ochtends 07.00 tot 's avonds 23.00 uur (geen
nachtopenstelling);
een geluidscontour die ruim voldoende groot is. De inschatting is dat
dit zeker niet meer zal zijn dan de huidige vergunde militaire
contouren waarbinnen EAT opereert;
het gebruik van de Luchthaven Faciliteit (waaronder de ondergrond) zal
geen extra kosten met zich meebrengen voor de operator;
de Luchthaven op termijn een eigen ontsluiting krijgt.
Het rapport van ACM/DHV en een samenvattende filmimpressie zijn op
DVD-rom op verzoek verspreid (ruim 400). Tijdens de informatieronde
zijn er heel veel vragen gesteld en beantwoord en dat heeft geleid tot
een tweede vraag- en antwoordlijst (bijlage).
KERNPUNTEN / ADVIEZEN
Tevens staan in de impressie (zie bijlage) kernpunten die worden
meegegeven aan de taskforce. Deze punten hebben betrekking op
onderwerpen zoals bestemming van het gebied, geluid, infrastructuur,
grond, bedrijfsmatige luchtvaartgebonden activiteiten en de benodigde
bestuurlijke en ambtelijke inspanning.
Door de bank genomen is het draagvlak ten aanzien van een kleine
commercieel civiele luchthaven toegenomen. Hoewel hierover uiteraard
geen absolute percentages te geven zijn, bestaat de indruk dat het
glas 'half leeg' was en nu meer dan 'half vol' is. Desondanks blijft
het een discussie waarvan de afloop moeilijk voorspelbaar is.
VISIE
Het georganiseerde bedrijfsleven is zoals bekend voorstander van een
commercieel civiele luchthaven die 'de eigen broek kan ophouden'. Het
onderzoek van ACM/DHV geeft aan dat dit mogelijk is. Er worden diverse
scenario's beschreven. Gelet op de historie, de ervaringen rond andere
regionale luchthavens en de gekoesterde wens om een goede balans
tussen 'rood' en 'groen' te houden, vindt het bedrijfsleven een
stapsgewijze doch voortvarende aanpak de juiste. Het milde scenario
lijkt daarvoor geschikt. General Aviation blijft daarbij mogelijk.
Dit scenario behelst in grote lijnen: in dit scenario (2004-2016)
wordt 1 reguliere lijnbestemming aangeboden. Daarnaast wordt een 5-tal
point to point (LCC) bestemmingen geleidelijk aan ontwikkeld. Het
aantal charterbestemmingen en passagiers neemt geleidelijk toe.
Daarbij is het van belang om kansen voor de toekomst open te houden
zodat Twente flexibel blijft.
Dat locale/provinciale overheden over eventuele toekomstige
ontwikkelingen de regie willen houden is begrijpelijk en verstandig.
EAT heeft aangegeven het milde scenario te willen kiezen in geval de
politiek besluit tot open houden.
Dit sluit dus aan bij het standpunt van het bedrijfsleven. De
voorwaarden die EAT omschreven hebben in hun brief d.d. 21 oktober
passen bij de realiteit. Als EAT een proces in gaat om rendabel te
worden, dan horen de gestelde voorwaarden ondermeer ten aanzien van de
openstellingstijden erbij.
Namens het georganiseerde bedrijfsleven,
Drs. Wilma van Ingen, algemeen directeur
Kamer van Koophandel Veluwe en Twente
De toelichting/bijlage op dit persbericht kunt u downloaden via
http://www.kvk.nl/persbericht
Kamer van Koophandel Veluwe en Twente
Postbus 5500
7500 GM ENSCHEDE
Tel. 053 - 48 49 849
Fax 053 - 48 49 757
GSM 06 - 5333 2391
30 nov 04 16:15