nummer 247 / Ede, 29 november 2004
Website gemeente Ede klimt op naar vierde plaats
Ede opent digitaal loket
Op 29 november 2004 is het Digitaal Loket Ede geopend. Vanaf nu is het
mogelijk om via het internet zaken te regelen met de gemeente. Het
Meldpunt Beheer bijt het spits af, waarna in de komende maanden het
ene na het andere product beschikbaar zal komen. Het Digitaal Loket
Ede is te vinden op www.ede.nl.
Het Digitaal Loket maakt het niet alleen mogelijk om zaken te regelen,
men kan het verloop van bijvoorbeeld een melding of aanvraag ook
volgen. Wie bijvoorbeeld een melding doet van een kapotte lantaarnpaal
of een losliggende stoeptegel, krijgt per e-mail een bevestiging met
daarbij een referentienummer. Met dat nummer kan weer worden ingelogd
naar informatie die precies vertelt in welke fase van afhandeling de
melding op dat moment verkeert.
Binnenkort zal het ook mogelijk zijn via Digitaal Loket indoor
sportaccommodaties te reserveren, een afspraak te maken bij
Burgerzaken of in te schrijven voor een koopwoning. In de loop van
2005 zal het ook mogelijk worden om producten waar een prijskaartje
aan hangt, per internetkassa te betalen. In de kassa zullen
verschillende betaalmogelijkheden worden aangeboden.
Een bijzondere faciliteit die eveneens in 2005 aangeboden gaat worden
is Mijn Loket. Elke Edenaar kan zon persoonlijk loket krijgen door
zich eenmalig aan te melden. Een individuele code geeft toegang tot
het eigen loket. In het eigen loket zijn in de eerste plaats alle
lopende zaken in beeld; een melding, een aanvraag, etcetera. Maar het
is ook mogelijk om specifieke informatie van de gemeente te ontvangen
over van te voren opgegeven onderwerpen. Bijvoorbeeld over
aangevraagde vergunningen in de eigen buurt. Of alle informatie over
onderwijs in Ede.
Niet alleen is het Digitaal Loket van start gegaan, recent is ook de
nieuwe website van de Gemeenteraad geopend. Ook die is bereikbaar via
www.ede.nl. De nieuwe website is in de eerste plaats een
indrukwekkende informatiebron. Agendas, verslagen, besluiten en
stukken zijn met één klik beschikbaar. Bovendien biedt de website de
bezoeker verschillende mogelijkheden om zijn of haar stem te laten
horen; direct gericht aan een raadslid of door bijvoorbeeld deel te
nemen aan het forum.
Half december gaat de campagne EDE 24x7 van start. De campagne moet
met posters en kaarten communiceren dat Ede altijd en overal
bereikbaar is, 24 uur per dag en zeven dagen in de week. Er is bewust
gekozen voor een actieve promotie. In de eerste plaats om te
informeren over de nieuwe service van de gemeente en het gebruik ervan
te stimuleren. Tegelijk moet de opvallende campagne ook bijdragen aan
een positieve beeldvorming: Ede is een gemeente die kiest voor
transparantie en toegankelijkheid en daar ook werk van maakt.
De Website van de gemeente Ede scoort goed. Op de ranglijst van
www.advies.overheid.nl staat de gemeente Ede inmiddles op de vierde
plaats. Daarbij is nog geen rekening gehouden met het nu geopende
digitale loket.
---
Gemeente Ede