STICHTING NEDERLAND SCHOON
http://www.nederlandschoon.nl
Zwerfafvalcampagne nederland schoon leidt tot gedragsverandering
Den Haag, 30 november 2004. Uit onderzoek van Nederland Schoon is dit
jaar voor het eerst gebleken dat er een relatie bestaat tussen het
waarnemen van de zwerfafvalcampagne door consumenten en het omzetten
daarvan in goed gedrag. Dat wil zeggen: mensen die de campagne van
Nederland Schoon gezien hebben, geven aan eerder afval op te rapen en
ook een ander daarop aan te spreken. Daarmee is aangetoond dat de
campagne van Nederland Schoon, die in 2002 van start is gegaan, effect
begint te krijgen opeengedragsveranderingbijhetpubliek.Die
verandering is nodig om de ambitieuze doelstellingen uit het Convenant
Verpakkingen te halen, namelijk het terugdringen van de hoeveelheid
zwerfafval met 45% op 1 januari 2006.
Uit het onderzoek blijkt verder dat negen van de tien ondervraagden
een of meerdere campagne-uitingen hebben gezien of gehoord. Opvallend
is dat maar liefst 75% van de ondervraagden aangeeft de
blauw/groene-afvalbakken van Nederland Schoon te hebben gezien. Deze
staan inmiddels in groten getale bij supermarkten, benzinestations,
winkelcentra en scholen.
Acht van de tien ondervraagden kent de slogan van de campagne 'Met
hetzelfde gemak...'. Tussen de 9 en 12 miljoen mensen kennen inmiddels
de Stichting Nederland Schoon. Zij beoordelen de totale campagne met
een 7,4 ( 7,1 in 2003). De campagne-onderdelen die het best beoordeeld
worden zijn: de afvalbakken, SnelWegzakjes, het beeldmerk op
vrachtwagens en taxi's.
Dat de campagne van Nederland Schoon invloed heeft gehad op het goede
gedrag van mensen, blijkt ook uit de resultaten van een onderzoek dat
SVM.PACT en het ministerie van VROM jaarlijks laten uitvoeren door
Oranjewoud. Daaruit blijkt dat de hoeveelheid zwerfafval in 2004 met
28% is afgenomen. Dit betekent dat we op schema liggen voor de
doelstelling van het Convenant Verpakkingen.
Uit het onderzoek van SVM.PACT en het ministerie van VROM blijkt
verder dat de voorpleinen van de NS Stations dit jaar de meest
vervuilde 'hotspots' zijn. Vorig jaar waren dit de parkeerplaatsen
langs de snelwegen. Nederland Schoon heeft daarom dit jaar extra
aandacht besteed aan de parkeerplaatsen. Van 1 augustus tot en met 8
oktober jl. vond een grote opruimactie plaats op zo'n 300
parkeerplaatsen langs de Nederlandse snelwegen. Hieraan werkten in
totaal zo'n 250 mensen mee. De actie resulteerde in een daling van de
hoeveelheid zwerfafval op de parkeerplaatsen met meer dan 50%.
Daarnaast bevestigen de resultaten de stelling dat wat schoon is,
langer schoon blijft en dat zichtbaar opruimen leidt tot minder
zwerfafval. Overigens bestaat het zwerfafval op de parkeerplaatsen
voor een opvallend groot deel uit afval van roken (geen peuken). Ook
is er aan het eind van een vakantieperiode met een top drukte langs de
Nederlandse snelwegen een duidelijke toename van de hoeveelheid
zwerfafval zichtbaar.
Voor nadere informatie over bovenstaande onderzoeksresultaten kunt u
contact opnemen met mevrouw M. van Aggelen, directeur Stichting
Nederland Schoon, telefoon: 070-3042080.
30 nov 04 14:02