Onderzoek havenbedrijf naar historische verontreiniging Rijn
29-11-2004 14:50:00
Het laatste stuwpand in de Bovenrijn bij Iffezheim en de zijrivier de
Ruhr, vormen stroomopwaarts de grootste risicoâs voor de haven van
Rotterdam als het gaat om historische verontreinigingen (zogenoemde
Altlasten) in de Rijn.
Dit heeft het onderzoek âInventory of historical contaminated sediment
in Rhine basin and its tributariesâ uitgewezen dat de universiteiten
van Hamburg Harburg en Stuttgart hebben verricht in opdracht van het
Havenbedrijf Rotterdam. De resultaten worden bekend gemaakt op het
donderdag 25 november in Venetië begonnen congres van SedNet. Dit is
een platform van wetenschappers en probleemeigenaren dat zich inzet
voor een geïntegreerde, Europese aanpak van verontreinigd sediment
(zand- en kleideeltjes en organisch materiaal in water) in de
stroomgebieden van de Europese rivieren.
De âAltlastenâ in de Rijn worden een relatief steeds belangrijkere
bron van verontreiniging in de Rijn, nu de industrie veel minder loost
dan voorheen. Bovendien komt door klimatologische veranderingen vaker
hoog water voor en juist dan zorgt dit âoud vuilâ voor een extra
belasting van het milieu.
Europese Kaderrichtlijn Water
Vorige maand nog presenteerde de vaarwegbeheerder in de deelstaat
Baden-Württemberg een plan voor het âop stroomâ zetten van 300.000
kuub met hexachloorbenzeen verontreinigd sediment. Rotterdam is daar
tegen omdat een deel dit sediment terecht komt in de haven. Er bestaat
geen Europese wet- en regelgeving voor de aanpak van verontreinigde
sedimenten in internationale rivieren en het effect hiervan
benedenstrooms. Als uitwerking van de Europese Kaderrichtlijn Water is
een strategie ontwikkeld door de Europese Unie die de verontreiniging
van rivieren moet tegengaan. Daarbij wordt ook historische vervuiling
als bron van verontreiniging genoemd.
Onderzoek
De studie van het Havenbedrijf is in haar soort uniek. Voor het eerst
is op basis van een risicobenadering een compleet overzicht gemaakt
van de historisch verontreinigde sedimenten in een rivierstroomgebied.
In eerste instantie is onderzocht wat voor probleemstoffen er in de
Rijn voorkomen en hoe de verontreinigingsgraad en omvang daarvan is.
Vervolgens heeft de studie twaalf aandachtsgebieden geïdentificeerd.
Daarvan vielen er uiteindelijk twee in de categorie âhoog potentieel
risico voor Rotterdamâ: Iffezheim en de zijrivier de Ruhr. Voor de
zijrivieren Neckar, Wupper en Lippe zijn aanwijzingen dat ze een
risico kùnnen vormen voor Rotterdam.
POR
In de jaren tachtig en negentig sloot Rotterdam convenanten en
overeenkomsten met de industrieën stroomopwaarts om hun lozingen in
de Rijn te verminderen. Reducties tot 90 procent werden daardoor
bereikt. Vier jaar geleden wees onderzoek uit dat met name diffuse
bronnen (verkeer, stedelijke gebieden, zink van afvoeren) de Rijn
aanzienlijk meer vervuilen dan de industrie. Jaarlijks wordt in
Rotterdam 17 miljoen kuub specie gebaggerd. Een miljoen kuub daarvan
is dermate vervuild dat het moet worden opgeslagen in het
baggerspeciedepot de Slufter.
Port of Rotterdam