30-11-2004
Modeloffensief Ford Fiesta en Fusion
Met twee buitengewoon sportieve uitvoeringen en een nieuwe dieselmotor
voor de Ford Fiesta, plus dezelfde zeer moderne TDCi-krachtbron voor
de Fusion, ontketent Ford een waar modeloffensief in het compacte
segment.
Zowel de nieuwe Ford Fiesta Sport, als de nóg fellere Fiesta ST,
bevestigen Fords reputatie waar het gaat om sportieve uitvoeringen van
seriemodellen. De nieuwe Fiesta TDCi en de Fusion TDCi worden
aangedreven door de hypermoderne 1,6-liter Duratorq turbodieselmotor
van 90 pk (66 kW).
De 1,6-liter TDCi geeft de Fiesta meer dan aantrekkelijke prestaties,
waarbij het gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 l/100 km wellicht nog
belangrijker is dan de opmerkelijke topsnelheid van 180 km/h en de
eveneens verrassend rappe acceleratie van 0-100 km/h in 11,9 sec. De
gezamenlijk met PSA ontwikkelde commonrail dieselmotor beschikt
namelijk over een enorme souplesse: 204 Nm bij slechts 1.750 omw/min.
De Fiesta 90 pk (66 kW) TDCi is vanaf januari 2005 leverbaar, vanaf
het zeer aantrekkelijke bedrag van 19.100 voor de uitvoering Trend
3-deurs.
Fusion TDCi
In de Ford Fusion biedt dezelfde krachtbron vergelijkbaar imposante
prestaties. Met een topsnelheid van 176 km/h en een acceleratie van
0-100 in 12,9 sec. mag de Fusion tot de meest vlotte compact-MPVs in
de markt worden gerekend. Ook hier is het brandstofverbruik méér dan
bescheiden: gemiddeld 4,6 liter/100 km. De prijzen van de Ford Fusion,
die eveneens al in januari 2005 leverbaar zal zijn, beginnen bij
20.700, eveneens voor de versie Trend.
Naast deze zeer zuinige varianten van Fiesta en Fusion brengt Ford,
trouw aan zijn schitterende traditie op dit gebied, ook weer twee
heerlijk sportieve uitvoeringen van de populaire Fiesta (vorig jaar
ruim 325.000 exemplaren van verkocht in Europa en 100.000 Fusions).
Het gaat om de Fiesta Sport en de Fiesta ST.
Fiesta Sport
De eerste is een heerlijk sportieve verschijning, die leverbaar wordt
met twee verschillende motoren, die wél beide een cilinderinhoud van
1,6 liter hebben. Met de 1,6 16V Duratec van 100 pk (74 kW) heeft de
Fiesta Sport een topsnelheid van 184 km/h en sprint hij in 10,7 sec
naar de 100 km/h. De nieuwe TDCi 16V doet daar nauwelijks voor onder:
top 180 km/h en in 11,9 sec. naar de honderd. En dat bij een gemiddeld
verbruik van 4,5 l/100 km.
De Fiesta Sport onderscheidt zich van de versie Trend onder meer door:
16" 12-spaaks lichtmetalen wielen
Sportonderstel (verlaagd en sportvering)
Sportstoelen voor
Stylingpakket (sportgrille, sportbumpers voor en achter)
Achterspoiler
Sportieve pookknop.
De Fiesta Sport is er met 1,6 16V 100-pk (74 kW) benzinemotor vanaf
16.850 en met de 1,6 16V 90-pk (66 kW) TDCi commonrail dieselmotor
vanaf 20.600. Een van de vele zeer aantrekkelijke opties betreft
uiterst fraaie lederen bekleding inclusief stoelverwarming à 1.450. De
Fiesta Sport staat in februari 2005 bij de Ford-dealers.
Fiesta ST
De Fiesta ST is de klap op de sportieve vuurpijl bij de Fiesta.
Dankzij de uiterst potente tweeliter Duratec ST 16V, met zijn 150 pk
(110 kW) en 190 Nm bij 4.500 omw/min, zijn de prestaties hier op
absoluut topniveau: een topsnelheid van 208 km/h en een acceleratie
van 0-100 in slechts 8,4 sec plaatsen de Fiesta ST aan de absolute top
in zijn klasse, waarbij de prijs (vanaf 19.995) zowat een klasseniveau
lager ligt dan van eventuele concurrenten.
Niettemin is de Fiesta ST méér dan ruim uitgerust, met ten opzichte
van de Fiesta Sport bijvoorbeeld als extras onder meer:
16" 9-spaaks ST wielen
Extra sterk ABS remsysteem en sportief afgesteld besturingssysteem
Close-ratio 5-versnellingsbak
Gedeeltelijk lederen bekleding
Sideskirts en sportieve uitlaat met verchroomd uitlaatsierstuk
ST instaplijsten, ST pedalen en ST logo op stuurwiel
Aluminium portiergrepen interieur
Airconditioning
Afstandsbediening op Easy Sound System 4500.
Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels in
carrosseriekleur
Deurgrepen, beschermstrippen op de flanken en handgreep op de
achterklep in carrosseriekleur
Vier airbags (bestuurder, passagier, zijairbags).
Aanlokkelijke opties
Op de al zo uitgebreide basisuitrusting zijn op de Fiesta ST (vanaf
februari 2005 leverbaar) nog enkele hoogst aanlokkelijke opties
beschikbaar, die de ST een nog persoonlijker cachet kunnen geven,
zoals:
ESP 700,-
Leren bekleding (Ebony) met stoelverwarming 950,-
Stoelverwarming 200,-
Metaallak 500,-
17" 11-spaaks lichtmetalen wielen (aanrader!) 400,-
Voorruitverwarming 250,-
Curtainairbags 150,-
Met de nieuwe krachtige en uiterst spaarzame dieselmotoren voor Fiesta
en Fusion, plus de hoogst aantrekkelijke sportuitvoeringen Fiesta
Sport en Fiesta ST zet Ford zijn compacte autos nadrukkelijk in de
schijnwerpers.
AutoRai