CHECKIT BV
Internetgebruiker ontmoet nieuwe aanbieders via zoekmachines
Nijmegen, 30 november 2004 - Checkit presenteert in samenwerking met
onderzoeksbureau R&M Interactive een selectie van de resultaten uit de
Nationale Search Engine Monitor die afgelopen oktober werd uitgevoerd
onder 1.185 internetgebruikers.
De Nationale Search Engine Monitor bevat onder meer informatie over:
- de bekendheid van zoekmachines
- het gebruik van zoekmachines
- de waardering voor zoekmachines
- de persoonskenmerken van zoekmachinegebruikers
Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee op de drie (65%)
internetgebruikers via zoekmachines op ideeën wordt gebracht van
aanbieders die men voorheen nog niet kende. De Search Engine Monitor
maakt verder duidelijk wat internetgebruikers waarderen in een
zoekmachine: overzichtelijkheid, goede zoekresultaten, duidelijkheid
en snelheid. Google-gebruikers zijn enthousiast over de zoekresultaten
die 'hun' zoekmachine presenteert (59%), terwijl ilse-gebruikers
daarover aanmerkelijk minder tevreden zijn (13%). Van de
Google-gebruikers zegt 56% (bijna) altijd te vinden wat men zoekt,
terwijl dit bij ilse-gebruikers 36% is.
Er zijn opmerkelijke verschillen tussen de persoonskenmerken van
Google-gebruikers en die van ilse-gebruikers. Van de Nederlandse
Google-gebruikers is 59% man en 41% vrouw, terwijl bij ilse 35% man is
en 65% vrouw. Google (22%) trekt meer mensen aan van 24 jaar of jonger
dan ilse (11%), terwijl ilse (28%) meer ouderen trekt dan Google
(20%). Google trekt 35% hoger opgeleiden, terwijl ilse 19% hoger
opgeleiden trekt.
Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat
organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de
top 500-organisaties van Nederland een compleet dienstenpakket aan
waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit
is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search
Engine Marketing. Kijk voor meer informatie op
http://www.checkit.nl.
----------------------------------------