CHECKIT BV

Internetgebruiker ontmoet nieuwe aanbieders via zoekmachines

Nijmegen, 30 november 2004 - Checkit presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau R&M Interactive een selectie van de resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor die afgelopen oktober werd uitgevoerd onder 1.185 internetgebruikers.

De Nationale Search Engine Monitor bevat onder meer informatie over:
- de bekendheid van zoekmachines

- het gebruik van zoekmachines

- de waardering voor zoekmachines

- de persoonskenmerken van zoekmachinegebruikers

Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee op de drie (65%) internetgebruikers via zoekmachines op ideeën wordt gebracht van aanbieders die men voorheen nog niet kende. De Search Engine Monitor maakt verder duidelijk wat internetgebruikers waarderen in een zoekmachine: overzichtelijkheid, goede zoekresultaten, duidelijkheid en snelheid. Google-gebruikers zijn enthousiast over de zoekresultaten die 'hun' zoekmachine presenteert (59%), terwijl ilse-gebruikers daarover aanmerkelijk minder tevreden zijn (13%). Van de Google-gebruikers zegt 56% (bijna) altijd te vinden wat men zoekt, terwijl dit bij ilse-gebruikers 36% is.

Er zijn opmerkelijke verschillen tussen de persoonskenmerken van Google-gebruikers en die van ilse-gebruikers. Van de Nederlandse Google-gebruikers is 59% man en 41% vrouw, terwijl bij ilse 35% man is en 65% vrouw. Google (22%) trekt meer mensen aan van 24 jaar of jonger dan ilse (11%), terwijl ilse (28%) meer ouderen trekt dan Google (20%). Google trekt 35% hoger opgeleiden, terwijl ilse 19% hoger opgeleiden trekt.

Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de top 500-organisaties van Nederland een compleet dienstenpakket aan waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search Engine Marketing. Kijk voor meer informatie op
http://www.checkit.nl.


----------------------------------------