TASKFORCE JEUGDWERKLOOSHEID
Taskforce Jeugdwerkloosheid: 15.000 extra jeugdbanen in 2005
Taskforce Jeugdwerkloosheid: 15.000 extra jongeren een baan in 2005
Verdubbeling aantal banen door directere benadering werkgevers en
jongeren
Den Haag, 30 november 2004 - Jaarlijks stelt de Taskforce
Jeugdwerkloosheid een actieplan op. Belangrijkste doel voor 2005 is
15.000 extra jongeren aan een baan helpen. Dat is een verdubbeling ten
opzichte van het startjaar 2004. De Taskforce richt zich onder het
motto 'Commitment is goed, banen zijn beter en een match is het Best'
in 2005 rechtstreeks op werkgevers om jeugdbanen te melden en op het
succesvol matchen van werkloze jongeren op deze extra plaatsen.
Daarnaast zoekt zij ook jongeren en hun ouders op, waarbij een goede
beroepskeuzevoorlichting voorop staat.
Werkgevers
Werkgevers zijn een belangrijke partner voor de Taskforce omdat zij
werkzoekende jongeren een kans moeten geven. In 2004 heeft de
Taskforce veel sympathie en goede wil ontmoet, in het komende jaar wil
de Taskforce dit vertalen in concrete banen, waarbij jongeren
succesvol gematcht worden met werkgevers. Dit is ook de reden van de
verdubbeling van extra banen. Om die verdubbeling kracht bij te
zetten, zullen werkgevers directer door de Taskforce worden benaderd.
Via radio, kettingbriefacties en oproepen tijdens het regionale
offensief en de actiedagen, die ook in 2005 een grote rol zullen
spelen, zal het melden van jeugdbanen gestimuleerd en bevorderd
worden.
Jongeren en ouders
Ook jongeren en hun ouders zullen in 2005 opgezocht worden.
Belangrijkste boodschap richting deze groepen: bedenk goed welk beroep
je wilt gaan beoefenen en welke opleiding daar het beste bij past. De
Taskforce zal jongeren daarbij wijzen op het belang van een
praktijkberoep. Dit vanwege de mismatch die nu bestaat tussen
onderwijs en arbeidsmarkt. Om deze mismatch te verkleinen zal de
Taskforce aandacht besteden aan het feit dat jongeren geen idee hebben
van het salaris dat verdiend kan worden met een praktijkberoep, zoals
onlangs bleek uit het jongerenonderzoek dat de Taskforce gehouden
heeft.
Staatsloterij
Het belangrijkste evenement volgend jaar is een speciale uitzending
van de Staatsloterij-show die in het teken zal staan van jongeren,
beroepsonderwijs en werkgelegenheid. Om de aandacht voor deze
televisie-uitzending te vergroten, heeft de Taskforce de zogenaamde
Go4it-Card ontwikkeld. Dit is een kaart die door scholen,
uitzendbureau's, gemeenten en Centra voor Werk en Inkomen (CWI) aan
werkgevers en jongeren wordt verstrekt wanneer sprake is van een
succesvolle match. De Go4it-Card geeft recht op diverse kortingen bij
een groot aantal bedrijven en instellingen (www.jelotineigenhand.nl).
Echter, de kaart vertegenwoordigt ook 1/5 staatslot. In de aanloop
naar de uitzending in mei kunnen werkgevers en jongeren die een
Go4it-Card hebben verdiend, hun kaart omwisselen voor 1/5 staatslot en
meedoen in de trekking van mei.
Resultaten
Het afgelopen jaar heeft de Taskforce diverse resultaten geboekt. Het
target '7.500 extra jongeren aan een jeugdbaan helpen', zal begin
decembe rgehaaldworden.DaarnaastheeftdeTaskforcediverse
initiatieven in het leven geroepen of ondersteund, waardoor de kans
voor werkloze jongeren om een baan te vinden, aanzienlijk is gegroeid.
Voorbeelden hiervan zijn: het Stage Info Punt, het O&O Jeugdmodel en
het ambassadeursnetwerk.
21)Over de Taskforce Jeugdwerkloosheid
De Taskforce Jeugdwerkloosheid is ingesteld door de
staatssecretarissen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Doelstelling van de Taskforce is om
in vier jaar tijd 40.000 jeugdbanen te realiseren en een sluitende
aanpak voor jongeren: iedere werkloze jongere binnen zes maanden weer
terug op school of aan het werk. Om dit te bereiken stimuleert en
faciliteert de Taskforce werkgevers, intermediairs, opleiders en
gemeenten om optimaal samen te werken. Ook roept de Taskforce
werkgevers op hun vacatures gratis te melden bij de CWI-vestiging in
de buurt of via de gratis CWI Vacaturelijn 0800 8001.