Onderzoek van Intel: Nederlandse huishoudens bedolven onder de afstandsbedieningen
Kontich, 29 november 2004 - Afstandsbedieningen zijn handig. Maar wanneer de stereo-installatie, TV, DVD-speler, videorecorder, digitale TV-decoder en andere apparaten allemaal een eigen afstandsbediening hebben, is de lol er snel af. Tel daarbij het aantal mensen op dat last heeft van massa's kabels, de apparaten te ingewikkeld vindt of meent dat ze teveel ruimte innemen, dan heeft ruim de helft van de Nederlanders iets te klagen over technologie in de huiskamer. Dit blijkt uit een onderzoek van Intel naar het gebruik van technologie in huis. Entertainment PC's bieden de oplossing, door alle functies te integreren in één, gemakkelijk te bedienen apparaat.
Voor het onderzoek, dat in Nederland werd gehouden onder 651 deelnemers, werden vragen gesteld over zaken zoals het aantal afstandsbedieningen in huis, wie de afstandsbediening 'beheert' en het gemak van home entertainment¬producten thuis. 55 Procent van de huishoudens blijkt maar liefst vijf of meer afstands¬bedieningen te hebben voor al hun apparaten. Dit percentage ligt aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddelde van 38 procent.
Het onderzoek valt samen met de introductie van een geheel nieuwe generatie producten voor home entertainment: de Entertainment PC. Dit systeem, dat er uitziet als een hifi-component, is in feite een krachtige thuis-PC met tal van functies op het gebied van digitaal entertainment. Het combineert de mogelijkheden van een CD/DVD-speler en -recorder, radio, TV, personal video recorder en nog veel meer. Via de Entertainment PC kan het hele gezin bladeren door het digitale fotoalbum, digitale muziek beluisteren en DVD-films bekijken. En allemaal gemakkelijk te bedienen via één enkele afstandsbediening of draadloos toetsenbord.
In de antwoorden op de aloude vraag wie nu eigenlijk de baas is over die afstandsbedieningen, werd het traditionele rollenpatroon bevestigd: in 35 procent van de gevallen is het - jawel - de man. In 25 procent van de gevallen is het de vrouw, terwijl bij 19 procent de kinderen de macht over het zappen al hebben overgenomen.
Ook werd gevraagd hoe de Nederlanders denken over het steeds groter wordende aantal verschillende home entertainmentapparaten in huis. 29 procent spreekt van een 'technologie-overload', veroorzaakt door te veel verschillende apparaten, teveel afstandsbedieningen en een groeiende kabelchaos. Op de vraag of men een desktop PC in de huiskamer zou willen, antwoordt een meerderheid (55 procent) negatief. 19 vindt PC's te lelijk, 13 procent meent dat ze teveel ruimte innemen, 3 procent houdt niet van de kabelbende, 7 procent heeft last van het lawaai en 27 procent geeft een andere reden op.
"Dit onderzoek laat duidelijk zien dat Nederlanders de boel het liefst zo gemakkelijk mogelijk houden. Teveel verschillende apparaten met elk een aparte afstandsbediening maken het allemaal veel te ingewikkeld. Ander klachten zijn de gestaag groeiende 'kabelsalade' die nauwelijks nog te ontwarren is en lelijke desktop PC's die er in een huiskamer gewoon niet uitzien", zegt Roger Benson, algemeen directeur van Intel Benelux. "In Intels visie op digitaal entertainment ligt de oplossing voor de hand: integreer al dit soort apparaten in één stijlvol ontworpen, multifunctioneel en gemakkelijk te gebruiken systeem met één afstandsbediening voor alle functies: een Entertainment PC. Het aardige is bovendien dat er steeds meer compacte en mooie Entertainment PC's op de markt komen die er helemaal niet uitzien als een traditionele desktop PC."
Dit Nederlandse onderzoek maakte deel uit van een Europees onderzoek naar home entertainment. Het werd in opdracht van Intel door KRC Research in oktober en november van dit jaar gehouden onder 5.406 mensen in vijf landen te weten Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het complete onderzoeksrapport en cartoons over dit onderwerp zijn te vinden op www.mcsonline.nl/pers/.
Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: http://www.intel.com/pressroom/.