ProRail
Persbericht
29-11-2004
Automatische treinbeïnvloeding in Groningen en Friesland
In 2005 voorziet ProRail een aantal spoorlijnen in de provincies
Groningen en Friesland van automatische treinbeïnvloeding (ATB). Het
gaat hier om de spoorlijnen Groningen - Sauwerd, Groningen -
Nieuweschans, Sauwerd - Delfzijl, Sauwerd - Roodeschool, Leeuwarden -
Harlingen en Leeuwarden - Stavoren. Van november 2004 tot en met
december 2005 vinden de werkzaamheden aan het spoor plaats.
De werkzaamheden vloeien voort uit het landelijke programma om alle
spoorlijnen in Nederland van ATB te voorzien. Met het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat is afgesproken om het ATB-programma voor 2006
gereed te hebben.
Wat is automatische treinbeïnvloeding (ATB)
ATB controleert de snelheid van de trein en grijpt in als dat nodig
is. ATB grijpt ook in wanneer een rood sein wordt genegeerd bij een
snelheid van 40 km per uur of hoger. De maximale snelheid van de
treinen wordt via apparatuur langs de baan doorgegeven aan de ATB. De
ATB-baanapparatuur verzendt deze informatie naar de trein. De
treinapparatuur vergelijkt vervolgens de toegestane snelheid met de
werkelijke snelheid van de trein. Indien de werkelijke snelheid hoger
is dan de toegestane snelheid dan geeft het systeem de machinist een
sein dat deze moet afremmen. Indien er niet voldoende geremd wordt,
neemt de ATB de remming over.
Â