ProRail
Persbericht
29-11-2004
Invaren nieuwe spoorbrug Eefde
Maandag 29 november wordt de nieuwe spoorbrug op de tijdelijke
steunpunten, naast de bestaande spoorbrug in Eefde gelegd. De brug is
afgelopen donderdag onder de IJsselbrug doorgevaren naar de Marshaven
in Zutphen. De overige brugdelen (de bogen) arriveren woensdag.
ProRail heeft de brug in Krimpen aan de IJssel laten bouwen en laat de
brugdelen over water naar Eefde vervoeren. Daar wordt de brug in
elkaar gezet en verder afgebouwd. In mei 2005 is de brug gereed en kan
dan op zijn definitieve plaats gelegd worden.
De brug arriveert iets later dan gepland in Eefde vanwege de snel
stijgende waterstand afgelopen weekend in Zutphen, waardoor het
transport niet onder de IJsselbrug door kon varen. Dit heeft geen
gevolgen voor de planning voor mei 2005 gehad.
Het gedeelte van de spoorbrug waarop de sporen komen te liggen
(rijdek) arriveert maandag in de loop van de ochtend bij de huidige
spoorbrug. Daar wordt het rijdek nog verder omhoog gebracht zodat deze
over de dijken kan draaien en op tijdelijke steunpunten op de kade
gelegd kan worden, parallel aan de huidige brug. Daarna haalt de
aannemer de pontons eronderuit en vijzelt de brug verder op zodat de
scheepvaart uiterlijk de volgende ochtend weer vrije doorgang heeft.
Woensdag komt de boog in twee delen op twee verschillende pontons over
het Twenthekanaal naar Eefde. Bij aankomst plaatst een grote drijvende
kraan beide boogdelen op het rijdek. De boogdelen worden vervolgens
aan elkaar en aan het rijdek gelast, waarna de aannemer de tuien
aanbrengt (De exacte data staan in de bijlage).
Gevolgen voor de scheepvaart
Het uitzonderlijk grote transport heeft tot gevolg dat Rijkswaterstaat
de scheepvaart tussen de IJssel en sluis Eefde moet stremmen van 29
november 07.00 uur tot 30 november 12.00 uur. Dit gedeelte wordt ook
gestremd op 2 december van 06.00 tot 19.00 uur en op 3 december van
06.00 tot 15.00 uur. Ook aanmeren en ligplaats nemen is in Eefde niet
mogelijk in bovengenoemde periodes. Mobiele verkeersleiders van
rijkswaterstaat zijn continu bij het transport aanwezig en zullen
zonodig het scheepvaartverkeer begeleiden. Rijkswaterstaat heeft in
deze periode de openingstijden voor de sluizen Delden en Hengelo
uitgebreid.
D4/V100
De sporen in Nederland zijn niet overal berekend op zwaardere en
snellere goederentreinen. Daarom moet ProRail het spoor en de daarin
gelegen viaducten en bruggen de komende jaren aanpassen, verstevigen
en/of vernieuwen. ProRail heeft daarvoor een programma ontwikkeld. Dat
programma heet âD4/V100â. D4 staat voor een zwaardere âasbelastingâ
(last die op een wagenas rust) van goederentreinen. V100 voor een
maximale snelheid van 100 km per uur. Het spoor tussen Arnhem en
Deventer is één van de sporen die in dit programma wordt aangepakt.
In een aparte brochure vertelt ProRail u in grote lijnen wat er tussen
2003 en 2007 tussen Arnhem en Deventer op dit gebied allemaal staat te
gebeuren. U kunt deze gratis brochure aanvragen via
infonoordoost@prorail.nlÂ
Â