Gemeente Lingewaard
Verbouwing gemeentewinkel Huissen van start
De hal van het gemeentekantoor in
Huissen is het domein geworden van interieurbouwers. Hiermee is de
verbouwing van de gemeentewinkel een feit. Na de jaarwisseling kan de
gemeente Lingewaard beschikken over een moderne gemeentewinkel, die
beter in staat is om invulling te geven aan een adequate
dienstverlening. De gemeentewinkels Bemmel en Gendt zijn na 1 januari
gesloten. De openingstijden van de gemeentewinkel in Huissen worden
verruimd tot de gehele dag, zonder pauze.
De centralisatie heeft als doel een professionele, kwalitatief sterke
en dienstverlenende gemeentewinkel te realiseren. De hal krijgt een
ware metamorfose. Nu is de hal een kale ruimte. Na de verbouwing staan
er één receptiebalie en vier balies waar de bezoekers geholpen kunnen
worden. Deze zogenaamde afhandelbalies bestaan uit een zitbalie, twee
stabalies en een privacybalie die aan de bezoekerskant afsluitbaar is.
De medewerkers kunnen aan alle balies plaatsnemen.
Een groot verschil met de oude situatie is dat er met volgnummers
wordt gewerkt. Elke bezoeker van het gemeentekantoor meldt zich in de
toekomst bij de ontvangstreceptie. Wanneer een bezoeker een afspraak
heeft met één van de medewerkers buiten de gemeentewinkel, wordt die
door de desbetreffende ambtenaar opgehaald.
De bezoeker voor de gemeentewinkel krijgt bij de receptie na
vermelding van het gewenste product een volgnummer. Daarna mag die
plaatsnemen in het wachtgedeelte van de hal. Een elektronische
nummerbord laat zien wanneer men aan de beurt is door het volgnummer
én het nummer van de behandelende balie zichtbaar te maken.
Deze klantrouting naar balies en spreekkamers wordt mogelijk gemaakt
door het zogenaamde klantbegeleidingssysteem. Met behulp van dit
systeem is de gemeente in staat om clusters met producten aan een
bepaalde balie te koppelen. Hierdoor is het mogelijk dat de medewerker
van een balie alleen klanten krijgt voor bijvoorbeeld een paspoort,
rijbewijs of uittreksels burgerlijke stand.
Met dit systeem werken inmiddels meer instanties. Zoals banken,
postkantoren, Ikea en gemeente- en stadswinkels van andere gemeenten.
Met behulp van het klantbegeleidingssysteem kan allerhande informatie
worden verzameld om de kwaliteit van de dienstverlening in beeld te
brengen. Zo is Lingewaard straks bijvoorbeeld in staat de drukte aan
de balie te meten aan de hand van de wachttijd.
Openingstijden
Kernbegrippen in de centralisatie zijn: uniformiteit in
dienstverlening, verruiming van openingstijden, verbreding en
verdieping van het assortiment aan de balie, vergroting van
deskundigheid en verbetering van de telefonische bereikbaarheid.
De nieuwe gemeentewinkel in Huissen is geopend van dinsdag tot en met
donderdag van 8.30 tot 16.30 uur. In tegenstelling tot de huidige
situatie blijft de gemeentewinkel dus tussen de middag geopend.
Vrijdag is de openstelling van 8.30 tot 12.30 uur en maandag van 8.30
tot 19.30 uur.
Die telefonische bereikbaarheid wordt vergroot door een callcenter.
Vier mensen concentreren zich op telefoontjes doorverbinden, het
verzorgen van de intake van klachten en het verstrekken van
informatie. Deze mensen worden opgeleid om informatie te kunnen geven
die zeer breed van aard en omvang is. Hierdoor hoeft het callcenter
minder telefoontjes door te verbinden. De klant heeft het voordeel dat
de vraag niet nog eens voor een andere medewerker hoeft te herhalen
voor een volledig antwoord.
Overzicht openingstijden
Publieksbalies gemeentewinkel
maandag: 08.30 uur tot 19.30 uur
dinsdag t/m donderdag: 08.30 uur tot 16.30 uur
De balie grondzaken is op deze dagen 's middags alleen op afspraak
geopend.
Vrijdag: 08.30 uur tot 12.30 uur
Telefonische bereikbaarheid gemeentekantoren (callcenter)
maandag t/m donderdag:
08.30 uur tot 17.00 uur
vrijdag:
08.30 uur tot 12.30 uur
Openingstijden receptie
maandag 08.30 uur tot 19.30 uur
dinsdag t/m donderdag 08.30 uur tot 17.00 uur
vrijdag 08.30 uur tot 12.30 uur
Toekomst
Dat vanaf 3 januari de nieuwe gemeentewinkel operationeel is, betekent
niet dat Lingewaard achterover kán en wíl leunen. Het vergroten van de
dienstverlening is namelijk een proces van ontwikkeling. Ook wat
betreft de organisatorische aspecten. In februari wordt in combinatie
met de opening van de gemeentewinkel in Huissen het
dienstverleningsconcept binnen de gemeentelijke organisatie
geïntroduceerd. Hiermee wordt een jaar ingeluid waarin de
dienstverlening van Lingewaard volop in de schijnwerpers staat.
Zie ook: Geen referendum over gemeentewinkel
Artikel geplaatst 29 november 2004