Gemeente Lingewaard


Verbouwing gemeentewinkel Huissen van start

De hal van het gemeentekantoor in
Huissen is het domein geworden van interieurbouwers. Hiermee is de verbouwing van de gemeentewinkel een feit. Na de jaarwisseling kan de gemeente Lingewaard beschikken over een moderne gemeentewinkel, die beter in staat is om invulling te geven aan een adequate dienstverlening. De gemeentewinkels Bemmel en Gendt zijn na 1 januari gesloten. De openingstijden van de gemeentewinkel in Huissen worden verruimd tot de gehele dag, zonder pauze.

De centralisatie heeft als doel een professionele, kwalitatief sterke en dienstverlenende gemeentewinkel te realiseren. De hal krijgt een ware metamorfose. Nu is de hal een kale ruimte. Na de verbouwing staan er één receptiebalie en vier balies waar de bezoekers geholpen kunnen worden. Deze zogenaamde afhandelbalies bestaan uit een zitbalie, twee stabalies en een privacybalie die aan de bezoekerskant afsluitbaar is. De medewerkers kunnen aan alle balies plaatsnemen.

Een groot verschil met de oude situatie is dat er met volgnummers wordt gewerkt. Elke bezoeker van het gemeentekantoor meldt zich in de toekomst bij de ontvangstreceptie. Wanneer een bezoeker een afspraak heeft met één van de medewerkers buiten de gemeentewinkel, wordt die door de desbetreffende ambtenaar opgehaald.

De bezoeker voor de gemeentewinkel krijgt bij de receptie na vermelding van het gewenste product een volgnummer. Daarna mag die plaatsnemen in het wachtgedeelte van de hal. Een elektronische nummerbord laat zien wanneer men aan de beurt is door het volgnummer én het nummer van de behandelende balie zichtbaar te maken.

Deze klantrouting naar balies en spreekkamers wordt mogelijk gemaakt door het zogenaamde klantbegeleidingssysteem. Met behulp van dit systeem is de gemeente in staat om clusters met producten aan een bepaalde balie te koppelen. Hierdoor is het mogelijk dat de medewerker van een balie alleen klanten krijgt voor bijvoorbeeld een paspoort, rijbewijs of uittreksels burgerlijke stand.

Met dit systeem werken inmiddels meer instanties. Zoals banken, postkantoren, Ikea en gemeente- en stadswinkels van andere gemeenten. Met behulp van het klantbegeleidingssysteem kan allerhande informatie worden verzameld om de kwaliteit van de dienstverlening in beeld te brengen. Zo is Lingewaard straks bijvoorbeeld in staat de drukte aan de balie te meten aan de hand van de wachttijd.

Openingstijden
Kernbegrippen in de centralisatie zijn: uniformiteit in dienstverlening, verruiming van openingstijden, verbreding en verdieping van het assortiment aan de balie, vergroting van deskundigheid en verbetering van de telefonische bereikbaarheid.

De nieuwe gemeentewinkel in Huissen is geopend van dinsdag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.30 uur. In tegenstelling tot de huidige situatie blijft de gemeentewinkel dus tussen de middag geopend. Vrijdag is de openstelling van 8.30 tot 12.30 uur en maandag van 8.30 tot 19.30 uur.

Die telefonische bereikbaarheid wordt vergroot door een callcenter. Vier mensen concentreren zich op telefoontjes doorverbinden, het verzorgen van de intake van klachten en het verstrekken van informatie. Deze mensen worden opgeleid om informatie te kunnen geven die zeer breed van aard en omvang is. Hierdoor hoeft het callcenter minder telefoontjes door te verbinden. De klant heeft het voordeel dat de vraag niet nog eens voor een andere medewerker hoeft te herhalen voor een volledig antwoord.

Overzicht openingstijden
Publieksbalies gemeentewinkel
maandag: 08.30 uur tot 19.30 uur dinsdag t/m donderdag: 08.30 uur tot 16.30 uur De balie grondzaken is op deze dagen 's middags alleen op afspraak geopend.
Vrijdag: 08.30 uur tot 12.30 uur

Telefonische bereikbaarheid gemeentekantoren (callcenter) maandag t/m donderdag:

08.30 uur tot 17.00 uur

vrijdag:
08.30 uur tot 12.30 uur
Openingstijden receptie
maandag 08.30 uur tot 19.30 uur dinsdag t/m donderdag 08.30 uur tot 17.00 uur vrijdag 08.30 uur tot 12.30 uur

Toekomst
Dat vanaf 3 januari de nieuwe gemeentewinkel operationeel is, betekent niet dat Lingewaard achterover kán en wíl leunen. Het vergroten van de dienstverlening is namelijk een proces van ontwikkeling. Ook wat betreft de organisatorische aspecten. In februari wordt in combinatie met de opening van de gemeentewinkel in Huissen het dienstverleningsconcept binnen de gemeentelijke organisatie geïntroduceerd. Hiermee wordt een jaar ingeluid waarin de dienstverlening van Lingewaard volop in de schijnwerpers staat.

Zie ook: Geen referendum over gemeentewinkel

Artikel geplaatst 29 november 2004