Nr.156
29 november 2004
College kondigt maatregelen aan om bereikbaarheid Rotterdamse Kuip te vergroten
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om op de voormalige NAM-locatie in de Beverwaard een evenementenparkeerterrein van 1.500 plaatsen te realiseren. Met deze nieuwe mogelijkheid van parkeren op afstand voor bezoekers aan de Kuip wordt voorkomen dat het verkeer zich "vast rijdt" op toegangswegen naar de Kuip tijdens grootschalige evenementen zoals popconcerten. Ook wordt op deze wijze parkeeroverlast in de woonwijken tegen gegaan. Het vervoer tussen de parkeerplaats en de Kuip wordt verzorgd door pendelbussen. Daarnaast heeft het College besloten om bij grootschalige evenementen het opstellen van een vervoersplan door de organisator verplicht te stellen. Op die manier moet de bereikbaarheid van deze evenementen worden vergroot.
Het parkeerterrein in de Beverwaard wordt voor een periode van 5 jaar aangelegd. In eerste instantie wordt het parkeerterrein circa 10 keer per jaar gebruikt voor bezoekers van concerten en landelijke evenementen in de Kuip. De evenementenparkeerplaats kan ook tijdens andere grootschalige evenementen in de Kuip, in Ahoy' of in het centrum worden gebruikt als parkeervoorziening op afstand. De realisatie van de "evenementen-P&R Beverwaard" is onderdeel van het Fileplan Rotterdam. Voor de zomer van 2005 moet het terrein in gebruik worden genomen. Met de realisatie van het parkeerterrein is een bedrag van E 1,3 miljoen gemoeid. Dit bedrag wordt voor vijftig procent gefinancierd door de gemeente Rotterdam en voor vijftig procent door de stadsregio Rotterdam.
Met de verplichting om bij grootschalige evenementen een vervoersplan op te stellen, wil het College bereiken dat organisatoren verantwoordelijkheid nemen voor de bereikbaarheid van evenementen. Een onderdeel van het vervoersplan is een communicatieplan, waarin de organisator aangeeft hoe met bezoekers en bewoners wordt gecommuniceerd over de bereikbaarheid en wegafsluitingen tijdens een evenement.
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam