Algemeen Verbond Bouwbedrijf
Nieuwsbericht
MKB-bouwbedrijven moeten op zoek naar
onderscheidend vermogen
29 november 2004 - Na een periode van stagnatie en krimp zal de omzet
in de burgerlijke en utiliteitsbouw in 2005 naar verwachting weer
licht groeien. Door overcapaciteit is er in dit marktsegment, waar
vooral middelgrote en kleine bedrijven actief zijn, sprake van een
scherpe prijsconcurrentie. Bedrijven die niet alleen op prijs willen
concurreren, zullen duidelijke strategische keuzes moeten maken en op
zoek moeten gaan naar hun onderscheidend vermogen. Dit blijkt uit een
vanmiddag in het Rabobank Auditorium gepresenteerde gezamenlijke
marktstudie door Rabobank en RRBouw, de onderzoeksstichting van
BouwNed.
MKB-bouwbedrijven moeten op zoek naar onderscheidend vermogen
De groei in de burgerlijke en utiliteitsbouw komt hoofdzakelijk voor
rekening van onderhoud van de bestaande woningvoorraad en
kantoorpanden. Hoewel de economie zich voorzichtig lijkt te
herstellen, zijn bedrijven terughoudend met investeringen in
huisvesting. Bouwbedrijven hebben bovendien te maken met toegenomen
concurrentie, nieuwe schaarste aan vakmensen en verschuivingen in het
krachtenveld van leveranciers en complementaire bedrijven. Door
overcapaciteit is de concurrentie scherp. MKB-bouwbedrijven die niet
enkel op prijs willen concurreren, zullen op zoek moeten gaan naar hun
onderscheidend vermogen. Dit vraagt niet alleen om een strategische
heroriëntatie, maar ook om een beter begrip van de vraag vanuit de
markt.
Twee opties denkbaar
Voor een bouwonderneming zijn er volgens de samenstellers van de
studie grofweg twee strategische opties denkbaar: die van
conceptaanbieder voor bepaalde markten, of als capaciteitsaanbieder.
Een conceptaanbieder legt zich toe op activiteiten in eerdere fasen
van het bouwproces, zoals ontwikkeling en ontwerp. Daarbij richt het
bedrijf zich vooral op de eindgebruiker. Het onderscheidend vermogen
zit vooral in de toegevoegde waarde in het uiteindelijke product.
De Rabobank en RRBouw zien voor de meeste MKB-bouwbedrijven een rol
weggelegd als capaciteitsaanbieder. Een capaciteitsaanbieder
specialiseert zich in lastig te kopiëren vaardigheden en activiteiten.
Deze bedrijven richten zich op zowel conceptaanbieder als
eindgebruiker. Een capaciteitsaanbieder kan zich onderscheiden op het
vlak van efficiency, bijvoorbeeld door een strakke planning.
Succesfactoren
Factoren die bepalend zijn voor het succes zijn: ondernemerschap,
flexibiliteit, bekendheid met de lokale markt, vakbekwaamheid en
voldoende tijd nemen om visie te ontwikkelen. Daarnaast zijn er ook
nog succesfactoren die samenhangen met de rol van conceptaanbieder of
capaciteitsaanbieder afzonderlijk.
Andersoortig personeel
De succesfactoren voor de conceptaanbieder zijn: persoonlijk contact
met de eindklant, het betrokken zijn bij de totale realisatie, de
trots die dat met zich meebrengt en de mogelijkheid om kleine series
te bouwen, een brede bedrijfskundige kennis en goed opgeleid
personeel. Dit betekent dat veel MKB-bedrijven andersoortig personeel
moeten aantrekken. Voor het goed vervullen van de rol van
conceptaanbieder zijn vaak dure competenties nodig en moet er
geïnvesteerd worden in product- en technologieontwikkeling en
projectontwikkeling. Dat laatste vraagt om voldoende financiële
slagkracht.
Faalkosten aanpakken
Voor de capaciteitsaanbieder komt het vooral aan op flexibiliteit in
operationele zin, vakkundig personeel en kosteneffectiviteit in het
uitvoeringsproces. Faalkosten zijn in de bouw nog een veelvoorkomend
probleem. Voor de capaciteitsaanbieder ligt er de uitdaging om hier
iets aan te doen. Als laatste succesfactor noemen de samenstellers de
aansturing van de onderaannemers. Dit vormt voor met name kleinere MKB
aannemers een probleem, zeker wanneer de eigen organisatiegraad laag
is. Hierdoor treedt er inefficiëncy op in het uitvoeringsproces.
Kerngegevens
De hele sector bouw bestaat uit ongeveer 69.100 MKB-bouwbedrijven,
verdeeld over diverse branches. De bouw is daarmee goed voor 12 % van
alle MKB-bedrijven. Procentueel is de bouw de sterkst groeiende
sector. Met een groei van 14% in 2001 tot 2003, laat de bouw zelfs de
zakelijke dienstverlening, met een groei van 7%, achter zich. Voor de
Rabobank is de bouw een belangrijke sector waarin zij 51% marktaandeel
heeft.
Bron
Bouwned