Raad voor de Transportveiligheid


PERSBERICHT 29 november 2004

Raad voor de Transportveiligheid onderzocht 33 ongevallen met roeruitval

Meer aandacht voor stuurinrichting binnenschepen

Ongevallen met binnenschepen, veroorzaakt doordat een schip 'uit het roer loopt', blijken uit het door de Raad verrichte onderzoek in bijna drie van de vijf ongevallen te moeten worden toegeschreven aan technische gebreken aan de stuurinrichting. Daarom, zo stelt de Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, in een vandaag verschenen themastudie, is een periodieke keuring van de stuurinrichtingen wenselijk. De Raad heeft een jaar lang (2001) alle ongevallen die werden veroorzaakt doordat het betrokken schip 'uit het roer liep' aan een uitgebreid onderzoek onderworpen. In totaal zijn 33 binnenschepen in de studie betrokken. In 19 gevallen (58%) bleken technische oorzaken aan het ongeval ten grondslag te liggen. Andere oorzaken waren infrastructurele aspecten, ergonomische gebreken en stuurfouten.

Als tekortkomingen van de stuurinrichting signaleert de Raad ontwerpfouten
- reden waarom de Raad de Minister van Verkeer en Waterstaat aanbeveelt een typekeuring voor stuurinstallaties in te stellen - en gebreken aan de hydraulische, elektrische, mechanische en alarmsystemen. In veel gevallen blijken de gebreken samen te hangen met aanpassingen die later zijn aangebracht aan bestaande stuursystemen.

Infrastructurele aspecten, zoals de specifieke diepte en vorm van het Amsterdam-Rijnkanaal, spelen een rol in die zin dat op dit kanaal 'oeverzuiging' optreedt; de in de binnenvaart gebruikelijke stuurautomaten (z.g. bochtautomaten) zijn niet geschikt om daarvoor te corrigeren.

De inrichting van de stuurhut speelde in 15% van de onderzochte ongevallen een rol. Daarbij gaat het met name om bedieningshendels waarbij de hendel (deels) buiten de lessenaar uitsteekt. In de praktijk blijken deze gemakkelijk ongemerkt aangeraakt te worden, waardoor het schip van koers verandert.

Naast een periodieke keuring van de stuurinrichting beveelt de Raad de sector ook aan schepen te laten controleren op oordeelkundige aansluiting van apparatuur en installaties en de daarvoor nodige bekabeling, om elektromagnetische storingen uit te sluiten. Bij één van de onderzochte ongevallen bleek storing van de installatie, als gevolg van gebruik van een mobiele telefoon, een rol te hebben gespeeld.

De Raad geeft aan dat ongevallen met binnenschepen, waarbij de stuurinrichting een rol speelt, ongeveer eenmaal per week worden gemeld. Meestal blijft persoonlijk letsel uit en is er alleen sprake van materiële schade. Mede omdat een ongeval met een binnenschip potentieel grote schade kan veroorzaken, bijvoorbeeld wanneer het schip geladen is met gevaarlijke stoffen, vindt de Raad dat aan deze ongevallen meer aandacht moet worden besteed.