Ingezonden persbericht


Persbericht
Rotterdam, 23 november 2004

Kaartverkoop station Rotterdam Blaak wijzigt

Kaartverkoop via kaartautomaat; vragen en hulp via service- en alarmzuil en informatiebord

NS wijzigt met ingang van 29 november 2004 de kaartverkoop op station Rotterdam Blaak. Vanaf die dag is het NS-loket gesloten en kunnen klanten voor een treinkaartje terecht bij een van de kaartverkoopautomaten op het station of op station Rotterdam Centraal. Via de service- en alarmzuil kunnen reizigers voor beantwoording van al hun vragen van de eerste tot en met de laatste trein contact opnemen met een servicemedewerker van NS.

Kaartverkoop na 29 november
Het NS-loket op station Rotterdam Blaak wordt door nog maar een klein aantal treinreizigers gebruikt. De meesten kopen hun treinkaartje bij de kaartautomaat. De openingstijden van het loket waren al beperkt: alleen op werkdagen van 07.45 tot 11.15 uur. De loketmedewerkers gaan na 29 november op de grotere stations in de regio werken, waar zij meer reizigers van dienst kunnen zijn met service en informatie. Klanten die reizen vanaf station Rotterdam Blaak en prijs stellen op persoonlijke kaartverkoop kunnen vanaf die datum terecht op station Rotterdam Centraal. Op alle bemenste stations, maar ook bij de kaartautomaat, bestaat de mogelijkheid om in de voorverkoop ongedateerde treinkaartjes aan te schaffen. Deze kunnen op de reisdag zelf via de stempelautomaat op het station geldig worden gemaakt.

Uitleg kaartautomaat
Op station Rotterdam Blaak staan in totaal vier kaartautomaten. In de kaartautomaat met aanraakscherm zit een uitgebreid assortiment vervoerbewijzen waaronder maandabonnementen en reizen naar ruim dertig bestemmingen in België en Duitsland. Op vrijdag 26, maandag 29 en dinsdag 30 november tussen 07.00 uur en 11.00 uur geven servicemedewerkers op de stations uitleg over het gebruik van de kaartautomaat. Thuis oefenen kan ook via www.ns.nl ('kaartjes, kaartje kopen, klik hier voor de demonstratieversie kaartautomaat').

Service- en alarmzuil
Nieuw op station Rotterdam Blaak is de service- en alarmzuil. Deze zuil heeft een service- en een alarmknop die de klant kan indrukken om contact te krijgen met een medewerker van NS. De serviceknop (blauw) is voor informatie over een wijziging in de treindienst, voor een omroepbericht dat niet goed is verstaan, voor het opgeven van verloren of gevonden voorwerpen of voor het opvragen van reisadviezen. Ook kan deze serviceknop gebruikt worden voor het doorgeven van storingen of defecten. Deze worden dan snel en adequaat verholpen. De alarmknop (rood) is uitsluitend bedoeld voor het melden van noodsituaties. NS legt dan een snelle verbinding met politie, brandweer of ambulance.

Informatiebord
NS heeft op station Rotterdam Blaak ook een informatiebord geplaatst. Hierop kunnen klanten gegevens vinden over vertrektijden van treinen en aanvullende (reis)informatie. Denk hierbij aan een stadsplattegrond, informatie over aansluitend openbaar vervoer zoals bussen, en belangrijke bestemmingen zoals het postkantoor, politiebureau, gemeentehuis, ziekenhuis, etc.

Huurder
NS zoekt voor de vrijkomende loketruimte een geschikte huurder. Belangrijkste uitgangspunt daarbij is dat er op het station zoveel mogelijk uren activiteiten plaats vinden, die sociale controle mogelijk maken. Dit met het oog op de veiligheidsbeleving van de treinreiziger. Geïnteresseerde huurders kunnen zich melden bij NS Stations via stationsverhuur@stations.ns.nl.

Achtergronden en ontwikkelingen
NS is in 1999 gestart met het concentreren van de persoonlijke dienstverlening op de stations met de meeste reizigers. Vastgesteld is dat loketten sluiten op een aantal kleine stations waar de verkoop van vervoerbewijzen beneden een vastgestelde norm ligt. Sluiting vindt pas plaats wanneer een pakket aan middelen en maatregelen op het gebied van service, informatie en kaartverkoop is gerealiseerd. Over de service, informatie en kaartverkoop op kleine stations heeft overleg plaatsgevonden met de consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV.

Noot voor de redactie,