Rede in teken van meerdaagse wereldconferentie over onderwijsrecht
Oratie Jan de Groof over onderwijsrecht: hoofddoeken niet verbieden
Zowel de uitoefening van kinderrechten als de culturele rechten
verplichten de overheid tot het uitdrukkelijk aan bod laten komen van
de identiteit van de leerling, onder meer door het aanwenden van
symbolen of het dragen van de hoofddoek. Dat stelt prof. dr. J. De
Groof maandag 29 november in zijn oratie getiteld Niemand zal het
recht op onderwijs in vrijheid worden ontzegd, omtrent de
niet-aflatende zorg om het pluralisme in onderwijs. Met de rede
aanvaardt hij het ambt van hoogleraar in Europees Onderwijsrecht en
Europees Onderwijsbeleid aan de Universiteit van Tilburg. De oratie is
onderdeel van de meerdaagse wereldconferentie over onderwijsrecht,
waaraan deelgenomen wordt door onder meer de onderwijsministers Van
der Hoeven en Jesus San Segundo (Spanje), kardineel Godfried Danneels
en Albi Sachs.
Onderwijsbeleid is geen louter nationaal gebeuren meer: vooral de
Europese onderwijsagenda beïnvloedt op fundamentele wijze het beleid
binnen elk van de lidstaten van de Unie. Zo draagt de internationale
grondrechtenstandaard in belangrijke mate bij tot de renaissance van
het recht op onderwijs in landen met een relatief prille democratie.
De Groof beschouwt het begrip pluralisme als één der belangrijkste
hoekstenen van een democratie. In het onderwijsbestel van een
democratische staat is dat zichtbaar in het bestaan van een
gedifferentieerd onderwijsaanbod, met openbare scholen en scholen op
levensbeschouwelijke grondslag. De Groof betoogt dat de
levensbeschouwelijke pluraliteit aan scholen positief moet gewaardeerd
worden door elke staat, als gevolg van internationaal rechtelijke
verplichtingen.
De Groof noemt het geen toeval dat momenteel zowel de vrijheid van
onderwijs als het pluralisme binnen de openbare school onder druk
staan, niet in het minst in Nederland. Pluralisme, omschreven als een
positieve uiting van verdraagzaamheid en zulks bij uitstek in het
onderwijs, werpt zich evenwel op als dam tegen onverschilligheid en
cultuurrelativisme. De culturele en religieuze verscheidenheid moeten
volgens hem gekoesterd worden als een onmisbare waarde, die te
bestempelen is als een mensenrecht. Zowel de uitoefening van
kinderrechten als de culturele rechten verplichten de overheid tot het
uitdrukkelijk aan bod laten komen van de identiteit van de leerling,
onder meer door het aanwenden van symbolen of het dragen van de
hoofddoek.
Prof. dr. J. de Groof is hoogleraar aan Tias Business School,
verbonden aan de Universiteit van Tilburg, hoogleraar aan het Collège
dEurope te Brugge en tevens Regeringscommissaris voor de
universiteiten Antwerpen en Limburg. Hij is voorzitter van de European
Association for Education Law and Policy (ELA), welke van 25 tot en
met 29 november 2004 een wereldcongres over Right to education and
rights in education in achtereenvolgens Amsterdam, Tilburg en Den Haag
organiseert.
Noot voor de pers
Over het ELA-congres is door ELA (www.lawandeducation.com) een apart
persbericht verzonden.
Voor meer informatie over de oratie en het programma in Tilburg kunt u
contact opnemen met persvoorlichter ir. Hilde Baert van Tias Business
School (013 466 8661) of UvT-voorlichter drs. Pieter Siebers (013 466
2004).
Prof. De Groof is bereikbaar op +32 3238 1155; e-mail:
jdegroof@ruca.ua.ac.be
.
Laatst gewijzigd: dinsdag 23 november 2004
bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Experts en expertise
Zie ook
Contact
E-mail: P.H.C.Siebers
Universiteit van Tilburg