ART SPACE WITZENHAUSEN
Identity
IDENTITY
Anthony Goicolea USA
Harma Heikens NL
John Isaacs UK
Ina Senftleben D
Pépé Smit NL
Antony Goicolea - Nightswimming
Harma Heikens - Z.T.
In de groepstentoonstelling Identity brengt Jaap Witzenhausen een
aantal opvallende werken
bijeen van opmerkelijke kunstenaars. Zo zal er een bebloed afgehakt
been te zien zijn
(polyester) van de Engelse kunstenaar John Isaacs. Er zijn twee
misvormde babies, van de
kunstenares Harma Heikens, twee video-installaties van Joanneke
Meester, en een aantrekkelijk
verpakte panty (mét beenhaar) als ready made van Pépé Smit. Verder
hangt er een foto van de
Amerikaan Anthony Goicolea, waarbij we hem maar liefst negen maal zien
vechten tegen de
verdrinkingsdood. En tot slot zien we een van de foto[s uit de serie
Miasma (Grieks voor onder
meer bezoedeling[, of bevlekking) van de Duitse Ina Senfleben. Deze
toont een lelieblanke
tweeling, gekleed in zeer lichte wollen kleding afgezet met kant.
Deze indringende werken roepen zowel gevoelens van bewondering en
schoonheid op als van
verbazing of zelfs schok en afkeer.
Onder de titel Identity raapt Witzenhausen de verschillende beelden
losjes bijeen. Deze verwijst
zowel naar het gevoel van eenheid dat het woord kan suggereren als
juist ook naar de lipside
van die eenheid, de vervreemding, het uiteenvallen en vervormen van
dat wat bekend en
vertrouwd is.
De hier bijeengebrachte kunstenaars zijn in het algemeen veel meer
geïnteresseerd in de
achterkant van onze wereld dan in de glimmende glossy perfecte
voorkant. Deze wordt met het
werk juist bevraagd. Iedere individuele kunstenaar doet dat op zeer
eigen wijze. De een kiest
ervoor om de beelden hard en rauw neer te zetten (Isaacs), de ander
door de toeschouwer eerst
te verleiden en daarna onaangenaam te verrassen (Smit). De babies van
Heikens zijn bijna
surrealistisch maar roepen tegelijkertijd vragen op over onze
technologische manipulatie - en
consumptiemaatschappij. De tweeling van Senftleben is zo griezelig
smetteloos dat we alleen
maar kunnen vrezen voor wat hierna komt. Joanneke Meester, die we
kennen van het pistooltje
dat ze maakte uit de huid van haar eigen buik (Kunstvlaai 2004), toont
ons in haar video s
figuren in strak zittende gebreide pakken die als een soort
rudimentaire wezens schijnbaar
doelloos hun omgeving aftasten of zichzelf al breiend klonen. Met het
klonen wordt het begrip
identiteit direct aan de orde gesteld. Goicolea bevraagt het begrip
identiteit misschien nog het
meest direct. Zijn jeugdige haast leeftijdsloze uiterlijk geeft hem
het instrument om zich als
jeugdige jongeling in allerlei situaties te plaatsen in relatie tot
zichzelf. Het resultaat levert
intrigerende beelden op van eindeloos gekloonde Goicolea s die in
allerlei duistere handelingen
met elkaar verwikkeld zijn.
De opening van de tentoonstelling is op 27.11.04 van 17.00-19.00
uur.
En is te zien van 27.11.04 tot 07.01.05.
Å
Met vriendelijke groet,
Jacob Witzenhausen
Artspace Witzenhausen
Hazenstraat 60
1016 SR Amsterdam
t +31(0)20-644 98 98
m +31(0)6-53153092
f +31(0)20-644 96 12
witzenhausen@art-space.nl
www.art-space.nl
22 nov 04 09:00