Kröller-Müller Museum
Persbericht
Júlia Ventura in het Kröller-Müller Museum met Marked printed exposed
Otterlo, 10 november 2004
In samenwerking met het Museu de Arte Contemporânea de Serralves uit Porto toont het Kröller-Müller Museum werk van de Portugese kunstenaar Júlia Ventura (1952). Voor de eerste keer tonen beide musea met deze tentoonstelling een overzicht van haar oeuvre als een complex geheel. De tentoonstelling Marked printed exposed is te zien van 27 november 2004 tot en met 20 februari 2005.
Júlia Ventura heeft het grootste deel van haar werkzame leven als kunstenaar verdeeld tussen Amsterdam, Lissabon en haar atelier in Tomar. Ze maakt sinds het begin van de jaren tachtig deel uit van zowel de Nederlandse als de Portugese kunstwereld, hoewel ze in de jaren tachtig voornamelijk in Nederland exposeerde. Haar werk wordt in beide landen erkend als een belangrijke bijdrage aan de discussie over welke rol het (fotografische) beeld kan spelen als onderzoeksinstrument naar vragen van representatie en het Zelf. Het werk maakt deel uit van belangrijke collecties, zowel particuliere als institutionele, maar de grote reikwijdte, de diversiteit en de samenhang van haar werk zijn tot nu toe voor het publiek grotendeels verborgen gebleven.
Begin jaren tachtig begon Júlia Ventura met de productie van een serie zwart-witfoto s van haarzelf in emotioneel geladen poses en houdingen, die er overigens geen misverstand over lieten bestaan dat al die krachtige emoties bewust in scène waren gezet. De foto s spelen in op het verlangen van de beschouwer naar authenticiteit, en tegelijkertijd op de specifieke eigenschap van de foto als een Ersatz voor de werkelijkheid. In later werk legt Júlia Ventura steeds meer nadruk op de onafhankelijkheid van de foto ten opzichte van wat hij geacht wordt te verbeelden. In toenemende mate geeft ze met haar foto s kritiek op de fotografische constructie van het Zelf, zonder ooit geheel afstand te doen van een zekere ambiguïteit: zelfs haar gebruik van foto s als middel om de macht van de representatie te ondermijnen vloeit voort uit het verlangen naar een waarheidsgetrouw beeld. Haar Full Moon Photos , waarin zijzelf verschijnt met de maan als enige lichtbron, hetgeen vage en onscherpe beelden oplevert, zijn in die zin te beschouwen als pogingen de fotografische weergave te vervangen door sporen van licht die alleen heel vluchtig een conventioneel beeld vormen.
Na het begin van de jaren negentig richt Júlia Ventura s belangstelling zich sterker op het spoor, de afdruk, en de suggestie van authenticiteit die ervan uitgaan. Ze beperkt zich niet langer tot de fotografie, maar begint honderden vellen papier te bedrukken met haar vingerafdrukken, maakt potentieel oneindig gevarieerde patronen met stempels in de vorm van haar profiel en produceert Nature Drawings door tekenpapier bloot te stellen aan de elementen. Ook nu echter moet de aanspraak op authenticiteit tegemoet getreden worden zodra ze haar verleiding doet gelden. De vingerafdrukken worden gefotografeerd, vergroot en opnieuw tot beelden gemaakt, alleen is de herkomst daarvan nu moeilijk, zo niet onmogelijk, te ontwaren. Júlia Ventura bedient zich dus van een verscheidenheid aan disciplines en media, niet om een overvloed aan mogelijkheden uit te buiten, maar als resultaat van de evolutie in haar artistieke denken.
# # # #