Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
26 november 2004
KABINET WIL AANBESTEDINGEN STADS- EN STREEKVERVOER VERPLICHT STELLEN
Het kabinet wil doorgaan met de aanbesteding van het streekvervoer en het openbaar vervoer in kleine
en middelgrote steden. Op dit moment is circa veertig procent aanbesteed. Per 1 januari 2007 wordt
aanbesteding verplicht gesteld voor al het openbaar vervoer in deze categorie. Binnenkort valt ook een
besluit over de gemeentelijke vervoersbedrijven in de vier grote steden. Uit een evaluatie blijkt dat de
aanbestedingen tot nu toe goed verlopen. Het kabinet heeft wel besloten tot enige aanpassingen in het
huidige beleid.
De Wet personenvervoer 2000 (WP 2000), die sinds 1 januari 2001 van kracht is, regelt dat decentrale
overheden het openbaar vervoer in hun regio opdelen in concessies en vervolgens aanbesteden. Op dit
moment zijn die aanbestedingen nog niet verplicht. Het kabinet constateert op basis van een evaluatie
dat de aanbesteding in de praktijk over het algemeen leidt tot hogere kwaliteit, een groter aanbod,
nieuwer materiaal en betere reisinformatie. De vervoersbedrijven blijken bovendien efficiënter te
werken, waardoor provincies en regio's goedkoper uit zijn voor het openbaar vervoer. Gemiddeld gaat
het om een besparing van tien à twintig procent.
De ministerraad heeft op voorstel van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat besloten het
aanbesteden te vergemakkelijken. Om te beginnen krijgen gemeenten en provincies een jaar extra de
tijd. De oorspronkelijke ingangsdatum was 1 januari 2006. Daarnaast wordt de concessieduur verruimd
van zes naar acht jaar. Decentrale overheden krijgen daarmee de mogelijkheid om de prestaties van het
gecontracteerde vervoersbedrijf tussentijds te evalueren. Tot slot zijn uitzonderingen vastgesteld die
gevrijwaard zijn van de aanbestedingsplicht. Het gaat om sommige overgangssituaties en om
vernieuwingen die door een aanbestedingsplicht belemmerd zouden worden, zoals lightrail.
RVD, 26.11.2004
Ministerie van Algemene Zaken