Gordelcampagne Goochem gaat Europees
Goochem het Gordeldier, de campagne van Verkeer en Waterstaat om
kinderen te motiveren achterin de auto een gordel om te doen, blijkt
populair. Niet alleen is in Nederland het gordelgebruik op de
achterbank aanzienlijk toegenomen, ook gaan negen andere EU-landen in
2005 het concept van de Goochem-gordelcampagne gebruiken.
In Nederland is het aantal passagiers dat op de achterbank de gordel
draagt, gestegen van dertig procent in 2000 naar 69 procent in de
eerste helft van dit jaar. De stijging wordt deels toegeschreven aan
intensievere politiecontroles en grotendeels aan de campagne. Uit
onderzoek blijkt namelijk dat negentig procent van de Nederlanders wel
eens heeft gehoord van het gordeldier, dat als waarderingscijfer een
dikke acht krijgt.
Het Nederlandse succes bleef in Europa niet onopgemerkt. Omdat het
Europese Actieprogramma voor de Verkeersveiligheid prioriteit geeft
aan het gebruik van gordels en andere beveiligingsmiddelen in de auto,
wilde de EU een Europa-brede gordelcampagne. Afgelopen zomer
presenteerde in Brussel een aantal landen hun campagne, waarna
uiteindelijk voor Goochem werd gekozen. Overigens wordt de in maart
van dit jaar gelanceerde gordelcampagne ook in Nederland nog in ieder
geval twee jaar gebruikt.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat