Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

PSYCHIATRIE GETRAKTEERD OP HONDERDEN EIERWEKKERS

Rotterdam, 26 november 2004 - "Noem het een verjaardagscadeau. Zie het als signaal. Maar bovenal: gebruik het als hulpmiddel om de zorg zichtbaar te verbeteren." Met die woorden stuurt de vereniging Ypsilon tussen nu en de jaarwisseling honderden eierwekkers naar werkers in de psychiatrie. De grootste consumentenorganisatie in de Geestelijke Gezondheidszorg bestaat vandaag 20 jaar. Met de eierwekkers hoopt de vereniging van familieleden van mensen met schizofrenie of een psychose meer persoonlijke aandacht te krijgen voor de zwaarste groep patienten.

Het idee kwam van Wim Haisma, een van de deelnemers aan het hulpverlenerscongres dat Ypsilon vorige maand organiseerde. Daar constateerden 350 verpleegkundigen en andere werkers samen met Ypsilon dat de psychiatrie weliswaar zijn best doet, maar dat tegelijk de zorg verhardt. "De tijd die wordt vrijgemaakt voor patientencontact holt achteruit en maakt steeds meer plaats voor teamoverleg, een niet aflatende stroom e-mailberichten en het verantwoorden van productiecijfers." Als idee om het tij te keren kwam Haisma met een eierwekker. "Neem hem mee naar het teamoverleg. Gaat-ie af, dan is het de hoogste tijd om weer met directe patientenzorg aan de slag te gaan!". Haisma houdt op verzoek van Ypsilon de vinger aan de pols: hij gaat een aantal collega-instellingen bezoeken waarna hij een verhaal schrijft met de titel 'Teamoverleg: de patient wordt er beter van'.

Gaat het werken? "Daar gaan we van uit", reageert Marja Hasert overtuigd. Ooit klopte ze als 'kind-van' en als 'zus-van' zelf aan bij Ypsilon, nu is ze voor velen het dagelijkse gezicht van de vereniging als eerstverantwoordelijke voor de adviesdienst. Samen met collega's en vrijwilligers geeft ze landelijk vijfduizend persoonlijke adviezen per jaar. Als geen ander weet ze dus waar in de praktijk de schoen wringt. "En als je nou zelf niet tevreden bent over de aandacht die je je patienten kunt bieden, dan is zo'n simpele eierwekker toch een prachtige manier om er concreet wat aan te doen?"

De gedecideerdheid waarmee ze spreekt maakt duidelijk dat Ypsilon na 20 jaar nog niets aan kracht heeft ingeboet. De cijfers leren hetzelfde. De vereniging, die inmiddels meer dan 7.500 leden telt, verstuurde door de jaren heen meer dan 150.000 informatiepakketten. Ruim 200.000 mensen per jaar bezoeken de Internetsites en vragen samen meer dan een half miljoen pagina's op. En het publiek kan elke week wel een onderwerp in de krant of op tv tegenkomen waaraan Ypsilon heeft meegewerkt. Hasert: "We blijven opkomen voor de belangen van familieleden en we blijven de pleitbezorger voor die patienten die niet voor zichzelf kunnen opkomen. En dat is nodig ook!"

-----------------------

Noot voor de redactie,